استارتاپ‌ها زمینه‌ی مهمی برای تحقق مدل‌های نوین تربیتی در کانون هستند

هم‌زمان با هفته پژوهش، نخستین استارتاپ ویکند گردشگری کودک و نوجوان، برای نخستین بار در کشور  با  حضور ۲۵ کودک و نوجوان از ۲۳ تا ۲۵ آذر، در رامسر برگزار شد و از برگزیدگان خود تقدیر کرد.

فاطمه نعمتی سارخانلو، مسؤول کانون پرورش فکری رامسر و برگزار کننده این رویداد در گفتگوی روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با اشاره به اینکه، استارتاپ ویکند فرصت به اشتراک نهادن ایده ها و توسعه آن در فرایند بوم کسب و کار با دو ویژگی زود بازده و کم هزینه بودن است؛ در خصوص ایده اجرای این طرح گفت: ایده استارتاپ ویکند از یک سو در ادامه فرایند کارگاه‌های تفکر و پژوهش در مرکز رامسر و کارگاه‌های عضو محور بحث و گفتگو با حضور مدیران و شخصیت‌های تاثیر گذار و سن سخنرانی تد کانونی (کودکان درباره مفاهیم دریافتی از محتوای کتاب‌ها پژوهش و سخنرانی می کنند)  که سال‌هاست از برنامه های شاخص و مستمر بنده است؛ پیش بینی و اجرا شد.

وی مهمترین انگیزه و دلیل انتخاب موضوع گردشگری را؛ ویژگی‌های شهرستان رامسر به عنوان جهان‌شهر و خصوصیات منحصر به فرد در گستره مباحث گردشگری عنوان نمود و افزود: مهمترین دلیل ذهنی بنده ، نگاهی نو و شناخت زیست بوم و زیستن آگاهانه کودکان در صلح با جهان و طبیعت  می باشد.

شکل گیری نقش اجتماعی در تعادل بین خویشتن شناسی و محیط فیزیکی و معنوی می‌تواند ضمن افزایش کنش اجتماعی در ارتقای کیفیت زندگی با آرامش و آسایش و همدلی موثر باشد. البته لازم به ذکر است استارت ویکند امکان برگزاری با عناوین متنوع و متفاوت حوزه کودک بر اساس استراتژی بلند مدت کانون را دارد.

مجری طرح استارتاپ گردشگری کودک ونوجوان به دیگر ویژگی‌های این طرح اشاره نمود و اظهار داشت: دو ‌ویژگی اساسی در رویداد وجود دارد . نخست، کودک محور بودن و شرکت کنندگان نونهال و نکته دوم بی‎نظیر بودن رویداد  درکانون پرورش فکری کشور است. هر چند رسالت اساسی کانون پرورش فکری، آشنایی با انواع تفکر و پژوهش عضو محور و کتاب محور با رویکردهای دوران کودکی ونوجوانی می باشد؛ اما امروزه مدیریت فرایندها و یادگیری عملی از رئوس اساسی در آموزش جهان می باشد. کانون در عرصه پرورندان عملی کودکان می‌تواند نقش متولی‌گری شیوه‌های نوین یادگیری معکوس یا فرایندی و بنا به فرمایش مدیر عامل محترم «توسعه الگوهای جدید خرد پروری (تربیت فکری) بر اساس مبانی اندیشه‌های اسلامی» را بر عهده گیرد.


نعمتی در بخش دیگر این گفتگو به بخش‌ها استارت ویکند گردشگری با کودکان ونوجوان پرداخت و ادامه داد: این برنامه در کنار روند استاندارد و علمی استارتاپ‌ها در کشور توانست ضمن ایجاد فرصت بیان ایده و ارتقای جرات ورزی کودکان، سه گروه سنی نونهال، نوجوان و جوان  را در فعالیت گروهی گرد هم آورد. همچنین باور و ایمان به توانایی کودکان در آفرینش خلاق و نو را در عموم تقویت نماید.


این فعال فرهنگی و تربیتی یادآور شد: هدف از استارتاپ ویکند، فعالیت تیمی و گروهی آموزشی برای توسعه یک ایده با مهارت‌های فنی و هم افزایی فکری  جهت ارایه محصول با شناخت مشتری و بازار است. در این فرایند افراد با قوانین ، تهدیدها و فرصت و ارزش افزوده و مزیت رقابتی آشنا می ‌شوند. در استارت ویکند رامسر به دنبال پاسخی برای بهبود گردشگری در حوزه کودک و نوجوان در شهرهای گردشگری بودیم. .
نعمتی با اشاره به روه‌آورد این استارتاپ تاکید داشت: کودکان، دنیا  را از ما خواهند گرفت و آنگونه که پرورانده‌ایم  بر آن مدیریت خواهند کرد. راه آورد اصلی احترام به کودکان و نگاه دگرگونه آنان به زیستن بود. اعتماد به نفس و تعامل گروهی و نقش‌پذیری درفرایند یک فعالیت گروهی
بی‌نظیر بود. در فرایند سه روزه استارتاپ به‌عنوان مشاهده گر و ناظر نکته‌هایی در پرسش از داوران و منتوران ، خانواده و اعضا برای رویدادهای آتی نگارش شد . در آینده به عنوان طرح اقدام پژوهی، میزان مشارکت کودکان، جرات ورزی، فراگیری بوم کسب و کار و میزان درک بازاریابی در کنار لذت کودکی مورد توجه قرار خواهدگرفت.  

مسؤول مرکز فرهنگی هنری رامسر در عین حال، فعالیت در حوزه کودک را یک فعالیت فرایندی برای توسعه نیروی انسانی دانست و با اشاره به فرایند اجرایی فعالیت‌های پژوهش‌محور در کانون پرورش فکری رامسر تصریح کرد: کودکان حتی در تجربه‌های کوچک بازی و شادی هم به دنبال یافتن شیوه‌های خلاق و نو هستند.  پیش بینی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های ما در کانون رامسر در مجموعه کانون از سویی ترسیم افق بلند مدت برای فعالیت‌های فکری عملی کودک و سپس تحقق پلکانی و فرایندی با محوریت نیازسنجی در اعضا و از سوی دیگر، آموختن تخصصی به عنوان مربی در حوزه پرسشگری و تفکر انتقادی تطبیقی در جهت تقویت زیرساخت‌های رویدادهای کانونی بوده است.

فرایندی که از کارگاه پژوهش کودک و بحث و گفتگو پیرامون موضوعات روزمره زندگی آغازشد. در یک‌پروسه زمانی با میزبانی پژوهش استان با حضور دکتر باقرزاده مدیرکل وقت آموزش و پژوهش کانون کشور، موفق به رونمایی ازاقدام پژوهی نوجوانان و نمایشگاه پژوهش و خلاقیت شدیم. در گام‌ بعدی ضمن کارگاه‌های تخصصی مهارت زندگی  به بحث و گفتگوی کتاب محور و تحلیل محتوای قصه ها پرداختیم و در گام جدید، اعضا با جامعه مصداقی و شخصیت‌های تاثیر گذار مباحث روز آشنا شدند.
بی گمان هر انسان با هر تجربه در زندگی ، می تواند از طریق رویدادها، تغییر و تحول در خود یا نگاه اجتماعی را درک کند. شرکت کنندگان استارتاپ فرصت اعتماد به خود ، احترام به اجتماع، پذیرش عقاید و سلایق دیگران و  درک مفهوم هم افزایی را آموختند.

نعمتی ابراز  امیدوارم نمود؛ کانون با توجه به نام و رسالت خود بتواند با  شیوه‌های نوین به کودکان کنشگر به صورت مجازی نیز خدمت رسانی نماید. فرایندی که «تمرین برای زندگی» و « ساختن آینده » با حضور مربیان توانمند و متخصص را در پی داشته باشد. کانون پرورش فکری ضمن تحول در زیرساخت‌ها و تغییر و توسعه در اساسنامه می تواند با چابک‌سازی و توانمندسازی مجدد مربیان حوزه فرهنگی گام‌موثری برای پرورش مدیران مردم مدار با درک عمیق از شرایط تاریخی و اجتماعی بردارد.

محرض و مبرهن است که کانون می‌تواند با احترام به حقوق مادی و معنوی مربیان خلاق ودوست‌دار کودک گامی در راستای تعامل خلاق و بلوغ عاطفی  ذهنی و عملی جامعه بردارد.
 

گفتار آخر « ذلک فضل الله» و آنچه هست یک اتفاق گروهی است. هر روز که یک اقدام عملی نو و اساسی صورت می گیرد. اولین لبخند و رضایت در دل و روح مربی است. حال خوش و افتخار اینکه خداوند شما را برای یک گام موثر نتخاب کرده  است. مهم نیست کجا هستیم هر کجا هستیم مهم باشیم. ازخانواده بی نظیر کانون رامسر وجناب آقای یزدان شناس، مدیرکل همراه و همدل کانون پرورش استان مازندران و ستاد، نهایت تشکر را دارم. برای همه کودکان سرزمین حال خوش و دل خوش و تجربه زیستن کودکانه آرزو می‌کنم.

استارتاپ‌ها زمینه‌ی مهمی برای تحقق مدل‌های نوین تربیتی در کانون هستند

استارتاپ‌ها زمینه‌ی مهمی برای تحقق مدل‌های نوین تربیتی در کانون هستند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =