آسیب‌شناسی سالیانه، باعث پیشرفت جشنواره قصه‌گویی می‌شود

علی خانجانی با تاکید بر آسیب‌شناسی هر ساله جشنواره قصه‌گویی، بخش بین‌الملل و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی اجراها را، از نقاط مثبت این رویداد دانست.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۵ تا ۲۹ دی به میزبانی یزد برگزار شد و شاهد حضور شرکت‌کنندگانی از چهار گوشه کشور و استقبال چند ۱۰هزار نفری تماشاگران از اجرای زنده برنامه‌ها و بهره‌گیری میلیونی مخاطبان از طریق فضای مجازی بود.

با پایان یافتن جشنواره امسال، کلید آغاز جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی به طور خودکار زده شده که ارزیابی آن‌چه در یزد پشت سرگذاشته شده است، بخشی از این روند است.

در همین راستا، پس از پایان بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی، سراغ تنی چند از داوران بخش‌های ملی، بین‌الملل و آیینی‌سنتی رفتیم و نظر آن‌ها را درباره کیفیت اجراها و راهکار ارتقا این رویداد فرهنگی، جویا شدیم.

علی خانجانی، عضو هیئت‌داوران بخش بین‌المللِ بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی، درباره ارتقا جشنواره در سال‌های آینده گفت: «یکی از کارهایی که لازم است، آسیب‌شناسی بعد از جشنواره است که شامل همه بخش‌ها بشود؛ از نحوه میزبانی تا موارد دیگر. امسال یک بخش که خوشبختانه خیلی هم جدی بود، بخش نقد و بررسی آثار بود. این که وقت خاصی را با حضور کارشناسان به نقد دادند، خودش بهترین کار آموزشی است که می‌شود انجام داد. همه قصه‌ها نقد و بررسی می‌شدند، چه آنهایی که خوب بودند و چه دیگران. قصه‌گویان می‌فهمیدند که علت و اشکال کارشان کجا بود و این موضوع را واقعا مدیون تلاش دبیر جشنواره محمد گودرزی دهریزی می‌دانیم که خیلی جدی به آن پرداختند.»

آسیب‌شناسی سالیانه، باعث پیشرفت جشنواره قصه‌گویی می‌شود

او همچنین با اشاره به حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره افزود: «من از جشنواره دهم به بعد که حضور خارجی‌ها را داشتیم، تاکید داشتم که این برای ما یک برکت است؛ چرا که این حضور برای قصه‌گویانِ ما خیلی تاثیر گذار است. تا قبل از آن قصه‌ها کلام‌محور بود. رفتار قصه‌گو، حرکت و تعاملش با مخاطب خیلی کم بود. حضور قصه گویانی از کشورهای دیگر جدا از بحث تبادل فرهنگی جنبه آموزشی هم داشته است. مثلا قصه‌گوها جرات اجرا را پیدا کردند. آنهایی که خوب بودند خودشان را باورکردند و اعتماد به نفس آنها بیشتر شد، بقیه هم تلاش کردند به سطح بالاتری برسند. جرات دخل و تصرف در قصه یا حرکت در صحنه، تا قبل از حضور مهمانان خارجی کمتر بود. بنابراین تاکید می‌کنم که بخش بین‌الملل برای جشنواره منشا خیر و برکت بوده است.»

داور بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی ادامه داد: «از جنبه محتوایی هم حضور قصه و قصه‌گویانِ خارجی باعث می‌شود قصه‌گویان داخلی بدانند که چه‌قدر پیام‌ها و نکات در افسانه‌های ملل شبیه به هم هستند؛ زندگی، ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها. اینکه چه‌قدر نیرنگ‌ها در همه فرهنگ‌ها مورد نکوهش است و غیره...

خانجانی در پایان گفت : «باز هم برآسیب شناسی پس از جشنواره تاکید دارم. امیدوارم دبیرخانه این کار را انجام دهد، تا شاهد هرچه بهتر برگزار کردن جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های آتی باشیم.»

بیست‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی  کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان روزهای ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =