هدف در کانون «تربیت» است/ قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار تربیتی کانونی‌ها

محمد سیمزاری با بیان اینکه هدف ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «تربیت» است، گفت: قصه‌گویی به مثابه یک ابزار تربیتی در مراکز است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۵ تا ۲۹ دی به میزبانی یزد برگزار شد و شاهد حضور شرکت‌کنندگانی از چهار گوشه کشور و استقبال چند ۱۰هزار نفری تماشاگران از اجرای زنده برنامه‌ها و بهره‌گیری میلیونی مخاطبان از طریق فضای مجازی بود.

با پایان یافتن جشنواره امسال، کلید آغاز جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی به طور خودکار زده شده که ارزیابی آن‌چه در یزد پشت سرگذاشته شده است، بخشی از این روند است.

در همین راستا، پس از پایان بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی، سراغ تنی چند از داوران بخش‌های ملی، بین‌الملل و آیینی‌سنتی رفتیم و نظر آن‌ها را درباره کیفیت اجراها و راهکار ارتقا این رویداد فرهنگی، جویا شدیم.

محمد سیمزاری داور بخش ملی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به کیفیت قصه‌های اجرا شده در این دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: همانطور که انتظار می‌رفت، سطح قصه‌گویی‌ها خوب بود. انتظار ما از کانونی‌ها این بود که بعد از بیست‌و چهار سال تجربه قصه‌گویی در مراکز خود و برگزاری جشنواره‌های متعدد استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و نیز توجه به قصه‌گویی در کتابخانه‌های کانون که از وظایف متداول قصه گویان کانون است همین بود.»

او افزود: «برگزاری رویدادهای متنوع موجب شد سطح کیفی قصه‌گویان بالا رود به طوری‌که داوری در سطح ملی در حقیقت انتخاب خوب‌ترها از بین قصه گویان خوب بود.»

داور این دور از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: «آثار راه یافته در بخش ملی از برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای بودند؛ داوران با تجربه و توانمند در بخش منطقه‌ای آثاری خوبی را به مرحله ملی فرستاده بودند که این موضوع در حقیقت باعث ارتقا سطح کیفی جشنواره شده بود.»

سیمزاری ضمن توصیف این دور از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اینکه ما در کانون اکثرا برای نوجوانان و کودکان قصه‌گویی می‌کنیم، افزود: هماهنگی خوبی که با مدارس یزد صورت گرفته بود و حضور پر شور بچه‌ها و مشارکت آنها در فرآیند قصه‌گویی‌ها همچنین نقد و بررسی آثار ارائه شده از سوی کارشناسان زبده از نکات مثبت و بارز جشنواره امسال بود.

داور بخش ملی جشنواره قصه‌گویی افزود: با توجه به اینکه قصه‌گویان در بخش آیینی‌سنتی، به‌صورت جداگانه از سوی داوران آن بخش داوری شدند. بخاطر همزمانی این بخش با بخش مسابقه ملی، متأسفانه نتوانستم که از قصه‌گویی آن بخش استفاده کنم.

سیمزاری گفت: با توجه به اینکه مخاطبان اصلی ما در قصه‌گویی کودکان و نوجوانان هستند قصه‌گویی قصه‌گویان در مدارس بسیار تحسین برانگیز و خوب است، این حضور برکتی بود که شامل حال دانش‌آموزان استان یزد شده بود.

وی با اشاره به حضور مجازی قصه‌گویان کشورهای دیگر در این جشنواره‌ها ملی در خصوص مزیت حضور این قصه‌گویان در جشنواره‌های ایرانی افزود: شنیدن قصه از قصه‌گویان کشورهای دیگر هم موجب ارتقاء سطح قصه‌گویی قصه‌گویان ما و هم موجب ارتقاء سطح قصه‌گویی مهمانان خواهد بود، چرا که قصه به عنوان یک گونه ادبی و قصه‌گویی به عنوان یک گونه هنری بوده و در این امر با تبادل تجربیات پیشرفت حاصل می‌شود.»

او ادامه داد: قصه‌گویان خارجی مانند آئینه‌ای در مقابل ما قرار می‌گیرند تا ما بتوانیم با نگاه به آن آثار، نسبت به اصلاح و حفظ مزیت‌ها و معایب خودمان نسبت به آن قصه‌گوها پی ببریم.

سمیمزار همچنین گفت: گاه علیرغم تمرین و ممارست ایرادهایی در قصه‌گویی‌های ما دیده می‌شود که سال‌ها مانند یک روش متداول، نهادینه شده است مانند وجود یک موسیقی پس کلامی در لحن برخی از هنرمندان قصه‌گویمان.

سیمزاری ادامه داد: دیدن قصه‌گوییِ یک قصه‌گوی خارجی می‌تواند باعث شود که ما اشتباه‌هایی را که به آنها عادت کرده‌ایم از ذهن خارج کنیم، البته قطعا به صورت متقابل نیز مهمانان عزیز این استفاده را از جشنواره می‌کنند.

او گفت: بیان مناسب، استفاده مناسب و به‌جا از زبان بدن و حتی چگونگی استفاده از مشارکت مخاطبان در فرآیند قصه‌گویی از همین دست‌آموزه‌ها بوده و قطعا در پیشبرد اهداف جشنواره به سمت اهداف از پیش تعیین شده موثر خواهد بود و همه ما را از افتادن در دام یکنواختی و عادت‌ها، دور خواهد کرد.

داور بخش ملی بیان کرد: قصه و قصه‌گویی به مثابه فرهنگ می‌تواند در تعامل با کشورهای دیگر ببالد و این مهم با حضور قصه‌گویان خارجی محقق می‌شود.»

او جشنواره‌ها را محل تبادل تجربیات، آموزش و متدهای نو و جذاب دانست و افزود: جشنواره قصه‌گویی یک رویداد فرهنگی آموزشی غیرمستقیم و جذاب به حساب می‌آید مهم این است که از یاد نبریم جشنواره، هدف نیست و نباید اجازه دهیم جشنواره‌ها از جایگاه وسیله برخاسته و در جایگاه هدف غایی بنشینند.

سیمزاری با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری گفت: ایشان سالها پیش در دیدار مدیران استانی، ستادی، هیئت مدیره و مدیرعامل وقت کانون فرمودند: ما قصه‌گویی را یک واسطه تربیتی می‌دانیم که این واسطه تربیتی سه ضلع دارد «قصه»، «قصه‌گو» و  «مخاطب». اگر یکی از این اضلاع نباشد یا کم اهمیت تلقی بشود ما از هدف خود باز می‌مانیم. مخاطب قصه‌گویی‌های ما اعضایمان هستند در مراکز و مربیان ما باید با همان حوصله، دقت و حساسیتی که در جشنواره قصه‌گویی می‌کنند باید با همان دقت و با انگیزه‌ای بالاتر از آن در مراکز قصه‌گویی کنند. ‌اینطور نباید باشد که مربیان مخصوصا مربیان جدیدالورودمان، فقط در تنهایی خود و مقابل آئینه تمرین قصه‌گویی بکنند تا در جشنواره موفق بشوند جشنواره در مقابل قصه‌گویی در مرکز اصلا اهمیتی ندارد اصل استفاده از قصه‌گویی به مثابه یک ابزار تربیتی در مراکز است ‌و جشنواره نیز وسیله‌ای برای تقویت آن است.

او با تأکید بر هدف مهم تربیت کودکان در راستای قصه‌گویی گفت: حتی اگر احساس کنیم برگزاری همه ساله جشنواره که مرحله استانی، منطقه‌ای و ملی و بین‌المللی وقت مربیان را زیاد می‌گیرد می‌توانیم تعداد آنرا کمتر کنیم ‌به جای برگزاری سالانه جشنواره، آنرا دو سال یکبار انجام دهیم ولی اگر به فعالیت تربیتی مراکزمان لطمه نمی‌زند در همین شکل موجود کار را پیگیری کنیم.

داور بخش ملی جشنواره قصه‌گویی افزود: بنده به دلیل ارتباطی که با اکثر استان‌ها داشته و دارم، برخی از آفت‌های کار کانون را به صورت میدانی مشاهده کردم، تعداد اندکی از قصه‌گویان ما، در این مدت تبدیل به قصه‌گویان حرفه‌ای و قدرتمند شدند و تصور می‌کنند که اگر سالی یکبار در مرحله استانی و منطقه‌ای برگزیده شوند و به مرحله ملی و بین‌المللی برسند کفایت می‌کند.

سیمزاری ادامه داد: بخاطر همین موضوع است که گاهی چهره‌ها در جشنواره‌های مرحله نهایی تکراری هستند، به نظر من به عنوان یکی از فعالان کانون پرورش فکری؛ مدیران کل باید این موضوع را مدیریت کنند تا چنین نباشد که مربیان ما با یک قرارداد نانوشته، دو دسته شوند یکی آنهایی که کاری به کار قصه‌گویی ندارند و در مراکز فعالیت متداول را انجام می‌دهند و دوم آنهایی که کاری به کار مرکز ندارند و هر سال با یک قصه‌ای در فکر خود مایه درخشش در جشنواره هستند.

او در پایان این نگاه خود به قصه‌گویی گفت: شاید عده کمی شامل این موضوع شوند اما ما امیدواریم قصه‌گویانی که در جشنواره‌ها هستند دقیقا همان‌هایی باشند که در مراکز نیز مربیان فعال و تاثیرگذار هستند و مربیان دیگر هم بخاطر برخی اتفاق‌ها از جشنواره‌ها دلزده نشده و آنرا رها نکنند، هدف در کانون «تربیت» است و این هدف با ایجاد مقتضیات و رفع موانع برای رسیدن انسان به کمال انجام می‌شود که در آن قصه‌گویی شاید مهم‌ترین وسیله برای رسیدن به این هدف تربیتی است.

سیمزاری در پایان با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره به میزبانی استان یزد بود گفت: میزبانی استان یزد بسیار عالی و تحسین‌برانگیز بود که از مدیرکل و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و نیز از کارشناسان محترم اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی مرکز آفرینش‌های فرهنگی، معاونت محترم فرهنگی و مدیرعامل فهیم کانون تقدیر و تشکر می‌کنم.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در یزد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =