اسباب‌بازی ابزار نیست؛ یک وسیله کمک‌آموزشی و پرورشی است

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در ششمین نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک که همزمان با هفدهمین نمایشگاه اسباب‌بازی، تفریحات، سرگرمی، صنایع و تجهیزات وابسته فارس در محل نمایشگاه‌های بین‌اللملی استان فارس برگزار می‌شود، حضور فعال دارد.

به گزارش روابط عمومی کانون فارس، سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با اعلام این خبر گفت: این دو نمایشگاه هم‌زمان با دهه مبارک فجر از ۱۱ لغایت ۱۴ بهمن در شیراز برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به نمایشگاه مراجعه کنند.

به گفته کامرانی، کانون فارس با برپایی غرفه کتاب و محصولات فرهنگی و غرفه ارائه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در این نمایشگاه میزبان کودکان و نوجوانان است.

مدیر کل کانون فارس در گفتگو با روابط عمومی کانون به بهانه برپایی این نمایشگاه گفت: کودکان در مسیر رشد خود با عمل، عکس‌العمل، ارتباط، ارزش‌ها، فرهنگ، اخلاق و بسیاری مسائل آشنا می‌شوند و در حقیقت در این مسیر می‌توانند شکوفا و یا سرکوب شوند. بسیاری از ابزارها، سرگرمی‌ها و اسباب‌بازی‌ها می‌تواند کودک و نوجوان را با طبیعت اطراف خود آشتی دهد به عنوان مثال به جای ساختن قفس و زندانی کردن حیوانات می‌توان با بیلچه‌ی اسباب‌بازی، کاشت نهال و گل‌ها را به بچه ها آموزش داد و این نوع اسباب‌بازی‌ها زمانی مورد اقبال کودکان قرار می‌گیرند که پیشینه‌ی آن را در قصه‌ها، نمایش‌ها، سرودها، نقاشی‌ها و پویانمایی‌ها تجربه کرده باشد و اساسا این مسائل در باورهای آن‌ها وجود داشته و در ذهن آن‌ها نهادینه شده باشد. در تولید اسباب بازی‌هایی که با آموزش‌های ایرانی و اسلامی سنخیت داشته باشد کم‌کاری شده و در این زمینه نتوانسته‌ایم نیازهای کودکان و نوجوانان را برطرف کنیم. به همین دلیل با سیل ورود اسباب‌بازی‌های خارجی مواجهیم که گاهی با فرهنگ ومسائل تعلیم و تربیت ما هم مغایرت دارد.

کامرانی افزود: اسباب‌بازی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی و پرورشی به حاشیه رفته و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی از عهده تهیه آن‌ها بر نمی‌آیند و این می‌تواند در دراز مدت، لطمات جبران‌ناپذیری را در تربیت نسل آینده بر جای بگذارد. در کشور ما فروشگاه‌های اسباب‌بازی  و سرگرمی زیر مجموعه صنف خرازی و صنعت نایلون و پلاستیک هستند و این موجب تأسف است؛ صنف اسباب‌بازی و سرگرمی کجا و فروش نایلون و پلاستیک کجا؟

ما در دانشگاه‌هایمان متخصص اسباب‌بازی تربیت نکرده‌ایم و در این رابطه تحقیق و پژوهشی صورت نمی‌گیرد؛ در حالی که در جهان مترقی صنعت اسباب‌بازی، علاوه بر اهمیت دادن به این صنعت به لحاظ مسائل پرورش و آموزش هم مورد توجه مسوولین امر قرار می‌گیرد.

متأسفانه ایران هیچ سودی از بازار پر رونق اسباب‌بازی جهانی نمی‌برد و در این رابطه صادراتی به دیگر نقاط جهان انجام نمی‌شود و بر عکس بیش از نود درصد اسباب‌بازی وسرگرمی‌های موجود وارداتی هستند که علاوه بر این که بسیاری از آن‌ها با فرهنگ و مذهب ما سنخیتی ندارند، به دلیل گرانی، اکثر خانواده‌ها توان خرید آن‌ها را ندارند.

مدیر کل کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: تا سه دهه پیش ایران هیچ تجربه بزرگی در تولید اسباب‌بازی و سرگرمی نداشت اما از سال ۱۳۷۵ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این فکر افتاد تا یک عروسک ملی، طراحی و روانه بازار مصرف کند. عروسک‌های «دارا و سارا» نخستین تجربه بزرگ تولید اسباب‌بازی ایرانی برای رقابت و شاید مقابله با عروسک‌های خارجی به‌شمار می‌رفت، قرار بود این عروسک‌ها در ایران تولید شوند تا به مرور زمان و متناسب با فرهنگ ایرانی، شاهد رونق اسباب‌بازی ایرانی باشیم. خلاصه عروسک‌های دارا و سارا در چند نوع و با پوشش‌های اقوام ایرانی وارد بازار شد ولی به دلیل قیمت زیاد و تبلیغات کم به حاشیه رفت و پس از آن‌ هم دیگر عروسکی ایرانی با تفاوت و تنوع و ... تولید نشد و اگر در حال حاضر هم عروسک‌هایی در ایران تولید می‌شود برگرفته از نوع خارجی است و تفاوتی با عروسک‌های خارجی ندارد و فقط تنها تفاوتش این است که در ایران تولید می‌شود و چون کودکان هیچ پیش‌زمینه ذهنی از این عروسک‌ها ندارد، خیلی برایشان جذاب نیست و از آن‌ها استقبال نمی‌کنند.

ششمین نمایشگاه مادر، نوزاد وکودک همزمان با هفدهمین نمایشگاه اسباب‌بازی، تفریحات، سرگرمی، صنایع و تجهیزات وابسته فارس با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس و شرکت برساز رویداد پارس در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس برگزار می‌شود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =