آیین اختتامیه اولین جشنواره قصه گویی استانی قصه های سیمرغ فجر برگزار شد

آیین اختتامیه اولین جشنواره قصه گویی استانی قصه های سیمرغ فجر با ۶ اثر برگزیده در بخش نوجوان و بزرگسال و ۳ اثر شایسته تقدیر در بخش نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بستک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اولین جشنواره قصه گویی استانی به نام قصه های سیمرغ فجر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان به دبیرخانه ای کانون مرکز بستک برگزار شد.
آیین اختتامیه این جشنواره روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بستک برگزارشد.
فرماندار شهرستان بستک در ابتدای اختتامیه جشنواره ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره در آن شهرستان گفت: قصه گویی فقط برای کودکان نیست بلکه قصه گویی علاقه مندی بسیاری از بزرگسالان نیز هست.
قصه گویی آیین و هنری است که سینه به سینه از گذشتگان ما در قالب افسانه و قصه روایت شده است.
اکنون که اولین جشنواره قصه گویی سیمرغ قصه های فجر در شهرستان بستک برگزار گردید این رویداد  نقطه عطف  و گامی بلند برای تعمیق فرهنگ  قصه و قصه گویی در شهرستان بستک  است.
فرماندار شهرستان بستک در ادامه از همه مسئولان شهرستان که در برگزاری این جشنواره همکاری و مشارکت داشتند و همچنین از مدیرکل،کارکنان و مربیان پر تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر و قدردانی کرد.
پروین پشتکوهی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و قدردانی از حمایت فرماندار،امام جمعه و دیگر مسئولان شهرستان بستک بیان نمود:بسیار مفتخریم که همزمان با چهل و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی ایران،جشنواره قصه گویی استانی سیمرغ قصه های فجر در شهرستان بستک برگزار شد.
وی با بیان اینکه اولین قصه‌گو خداوند است و با اشاره به قصه ها و ادبیات شفاهی گفت: ضرورت دارد که سرمایه های فرهنگی عظیم استان هرمزگان تبدیل به صنعت فرهنگی شود.
وی کودکان ونوجوانان را مخاطب قرار داد و به خاطر داشتن فرزندان توانمند افتخار کرد و  از ایران ثروتمند و پرافتخار  سخن گفت و بیان کرد: ثروت ما گاز و نفت و معادن نیست بلکه انسان ها، دختران و پسران تلاشگر ثروت اصلی ما هستند.
وی نسبت به تمرکز زدایی جشنواره ها از مرکز استان به شهرستان ها و معرفی ظرفیت و توانمندی های  هر شهرستان  تاکید نمود و از سیاست های کانون اعلام کرد.
پشت کوهی همچنین از کودکان و نوجوانان خواست قصه ها،  آیین ها، بزرگان و سرداران دلاور شهر خود را به ساخت کلیپ ، انیمیشن ، فیلم بپردازند و محتواهای تولید شده را در فضای مجازی منتشر کنند و  به جای مصرف کننده در فضای مجازی تولید کننده باشند.
وی افزود: استان هرمزگان غنی از سرمایه های کودکان و نوجوانانی است که به آیین، فرهنگ و هنر شهرشان اهمیت می دهند و آن را با هنر قصه گویی، سرود و نمایش حفظ کرده و آن را انتشار می دهند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین از آموزگاران خواست از قصه گویی به عنوان یک ابزار تربیتی استفاده کرده و مباحث درسی را به این شیوه تعمیق ببخشند
زهرا رحمانی مسئول کانون پرورش فکری مرکز بستک و دبیرجشنواره قصه گویی استانی گفت: جشنواره قصه گویی قصه های سیمرغ فجر به عنوان اولین جشنواره قصه های استانی با دبیرخانه ای مرکز بستک در تاریخ دی ماه ۱۴۰۱ شروع به فعالیت کرد.
رحمانی افزود: از ابتدای اعلام فراخوان جشنواره تا ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ تعداد ۳۳ قصه از قصه گویان استانی به دبیرخانه جشنواره استان ارسال شد.
در این جشنواره قصه گویان با موضوع امید و آرزوها، غم ها و  شادی ها به قصه گویی پرداختند.
هیئت داوران این جشنواره قصه گویی استانی سید سلیمان بنی هاشمی نویسنده پژوهشگر و استاد دانشگاه شهرستان بستک، طاهره مسافری کارشناس ادبی، فاطمه رشید مربی فرهنگی کانون مرکز بستک بودند.
رحمانی گفت: از ۳۳ قصه ارسال شده به دبیرخانه ۳ اثر برگزیده و۳ اثر شایسته تقدیر در گروه سنی نوجوان و ۳ اثر برگزیده در گروه سنی بزرگسال منتخب شدند.

وی افزود: در اختتامیه جشنواره قصه گویی ویژه برنامه‌هایی چون شاهنامه خوانی و سرود توسط کودکان و نوجوانان اجرا شد که رهبری این گروه‌ها توسط مربی توانمند کانون مرکز بستک نوشین فرهادی صورت گرفته است، همچنین فضاسازی جشنواره و طراحی پوستر جشنواره نیز توسط ایشان انجام شده است.
در ادامه راحله حاجی نیا مربی ادبی کانون مرکز بستک بیانیه  جشنواره قصه‌گویی استانی قصه های سیمرغ فجر را قرائت کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
برگزاری نخستین جشنواره استانی قصه‌گویی سیمرغ قصه های فجر فرصت خوبی بود برای شنیدن قصه‌ها در فضایی که عطر و بوی صمیمیت و سادگی در زندگی استان عزیزمان را داشت. ساعتها در جادوی کلمه‌ها غرق شدیم و دل بر جاذبه هنر قصه‌گویان سپردیم. به سرزمینهای افسانه‌ای پاگذاشتیم و همراه با قهرمانان قصه‌ها شاد شدیم، گریستیم، ترسیدیم، امیدوار شدیم و سرانجام به معجزه نیکی و پیروزی همیشگی خیر بر شر پی بردیم.
قصه، نسل‌ها را آشتی می‌دهد. فاصله‌ها را از میان برمی‌دارد با قصه‌گویی جهانی دگر خلق می‌شود، باشد خداوند به قصه‌های ما برکت دهد.
قصه در صورت، قهرمان می‌آفریند، کشمکش به وجود می‌آورد؛ دست می‌گذارد روی قوه‌ی کنجکاوی مخاطب، ولی در ژرف ساخت و درون‌مایه، زیربنای اندیشه‌ورزی و اجتماعی انسان بودن، برابری، برادری و عدالت اجتماعی را ترویج می‌دهد.
قصه، عالی‌ترین عملکرد بشر در مسیر خلاقیت و بقاست؛ کلیدی‌ترین ابزار برای تربیت نسل نو در فرهنگ دیرپای جامعه ایرانی.
هر ملتی برای بقا نیاز دارد به بده بِستان! قصه بده بستانی جهان‌شمول است در رابطه با فرهنگ، ادبیات، هنر، اجتماع، اقتصاد در قبای ادبیات شفاهی. قصه‌گویی ابزاری برای ترمیم زیست اجتماعی است.
برای ترویج قصه‌گویی چه باید کرد؟ اگر سر برگردانیم پاسخ این پرسش را درگذشته خود می‌یابیم؛ تربیت مادران قصه‌گو. بله تربیت مادرانی که در دوندگی‌های روزانه خود درنگ می‌کنند و به کودکی نگاه می‌دهند، کلمه می‌دهند، معنا می‌دهند که روحش نیاز به قصه دارد.
بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش دارد خون تازه زیر پوست فرهنگ باستانی قصه‌گویی جاری کند! از محاق فراموشی و بی‌اعتنایی بدر آورد. برای نیل به این امر مهم نیز هیات داوران نخستین جشنواره استانی قصه‌گویی  مواردی را برای ارتقا و غنای این ابزار سترگ فرهنگی بیان می‌دارد:
حضرت علی‌(ع) می‌فرماید: کودکان را برای زمان تربیت کنید؛ تربیت کودک برای زمان خود مستلزم خلاق نگریستن در داشته‌های غنی گذشته است و ضروری است متن و قصه‌های به یادگار مانده از گذشتگان را با دقتی خلاقانه برای نسل حاضر پیراسته کنیم.
ضرورت دارد قصه‌گو علاوه بر دقت در انتخاب مناسب متن، با خلاقیت و دقت، متنِ داستانی را برای قصه‌گویی تنظیم، پرداخت و اجرا کند.
هنرمند قصه‌گو موظف است جنبه‌های بصری در قصه‌گویی را مدنظر داشته باشد و با تصویرسازی ذهنی و شخصیت‌پردازی مناسب، قوه تخیل و خلاقه مخاطبان را پرورش دهد.
قصه‌گویی نیازمند تمرین است، بی‌شک نمی‌توان با یکی دو بار خوانش متن داستانی، اجرایی موفق و گیرا داشت برای همین می‌بایست زمان لازم برای مالِ خود کردنِ قصه و رسیدن به لحظه‌های تأثیرگذار، اختصاص دهیم و قصه‌گویی خود را بارها از زوایای مختلف ارزیابی کنیم.
پس از دیدن ۳۳ اثر قصه‌گویی از قصه‌ های رسیده به دبیرخانه‌ جشنواره، بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده داشتیم، کوشیدیم، نقاط قوت و ضعف قصه‌ها را بررسی کنیم و سپس آثار برگزیده،انتخاب شدند.
در خاتمه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری شایسته‌ی نخستین جشنواره استانی قصه‌گویی  و استقبال گسترده مخاطبان از این برنامه، آرزو می‌کنیم که در سال پیش رو شاهد توجه بیشترآحاد مردم به هنر قصه‌گویی خصوصا قصه‌های محلی که آکنده از تجربه، عشق و عنصرطبیعت هستند، بوده و آثار ارزنده‌تری از قصه‌گویان استان‌مان ببینم و بشنویم.
امید که در سایه توان و خلاقیت قصه‌گوها بتوانیم باغ قصه‌ها را برای آبادی جان کودکان سرسبز نگه‌داریم.
در ادامه با رای هیئت داوران، برگزیدگان اولین جشنواره قصه گویی استانی معرفی شدند.
اسامی برگزیدگان در بخش نوجوان الهه نورایی،تبسم محمدی، ریحانه ناخدا سورویی و در بخش شایسته تقدیر فردوس جوان جان، فضیلت نجمی پوران، ریحانه طراوتی و در بخش بزرگسال صفیه جوان جان،خدیجه زرنگاری،زهرا خرمی فرد اعلام شد.
در حین برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قصه گویی استانی ،قصه گویان برگزیده ملی و منطقه ای جشنواره بین المللی قصه گویی و قصه گویان برگزیده جشنواره استانی، طی برنامه‌ای تحت عنوان «سفر سیمرغ قصه گوها» به  مدارس دخترانه و پسرانه شهرستان بستک اعزام شدند و به قصه گویی پرداختند.
گفتنی است،این جشنواره با همت فرماندار، شهرداری ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد شهرستان و آموزش و پرورش شهرستان بستک برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =