ویژه برنامه سطرهای سپید در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

همزمان با ایام‌الله‌ دهه مبارک فجر ویژه برنامه‌ی ادبی "سطرهای سپید" با محوریت زیباخوانی و خوش‌خوانی اشعار زنده یاد قیصر امین پور با مشارکت کمیته ایثار و شهادت استان، واحد آفرینش‌های ادبی، به میزبانی مرکز شماره یک شهرکرد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری؛ در این ویژه برنامه که به مناسبت چهل و چهارمین بهار باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد؛ حجت الله آسمند مدیر کل استان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان ادبی، جمعی از مربیان مسؤول و مربیان فرهنگی، اعضای کودک، نوجوان و ارشد مراکز شهرستان شهرکرد و جمعی از والدین اعضا حضور داشتند.
در این ویژه برنامه که روز چهارشنبه ۱۹بهمن ۱۴۰۱ به اجرا در آمد آسمند مدیر کل استان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر بر لزوم اجرای هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های این دهه اشاره کرد و زبان شعر را زبانی فاخر و تاثیرگذار برای پاسداشت ارزش‌ها و باورهای اعتقادی دانست و یادآور شد که زیباخوانی اشعار و خوانش تاثیرگذار در حوزه‌ی باورها از کارآمدترین روش‌های تبیین مبانی اعتقادی است.
در ادامه معصومه مهری قهفرخی کارشناس ادبی استان ضمن قدردانی از حضور فعال اعضا و مربیان در این نشست گفت: بهترین شاخص برای شناخت جهان‌بینی و نگرش یک ملت مولفه‌هایی است که ادبیات آن ملت دارد و در این بین ادب پایداری در بازگویی بنیان‌های فکری و اعتقادی دارای سهمی عمده و اساسی است از این رو شاعران شعر پایداری در تلاشند تا با وانمایی رویکردها و موضع‌گیری‌ها در حفظ و اعتلای هویت ملت خویش بکوشند.
شاعر مجموعه شعر کودک "جنگ، نقطه سر خط"، گفت: قیصر امین‌پور یکی از شعرای پیشتاز انقلاب است و از آنجایی که شعر انقلاب با ادبیات‌ پایداری پیوندی ناگسستنی دارد، برخی او را ملک الشعرای انقلاب و جنگ نامیده اند؛ او آرمانهای انقلاب اسلامی را در اشعار خود به خوبی ترسیم کرد و با شور آفرینی و هیجانی که در اشعار پایداری خود داشت رزمندگان اسلام را در آغاز جنگ تحمیلی به وجد می آورد.
خالق مجموعه شعر دفاع مقدس "پدرم باران شد" همچنین یادآور شد که قیصر امین‌پور با روحیه انقلابی و مذهبی خود ترسیمی زنده و ماندگار از انقلاب، دین و جنگ فراروی مخاطب شعرش قرار داده و می‌توان به جنگ، مبارزه با دشمن بعثی، شهید و شهادت، آزادی خواهی، صلح دوستی، القای امید به آینده، پیروزی موعود و انتظار به عنوان مهم‌ترین مولفه‌های پایداری و موتیف‌های پر بسامد در شعر او اشاره کرد.
پس از آن و در ادامه‌ی برنامه  اعضا و مربیان مراکز شهرستان شهرکرد مطابق برنامه‌ریزی قبلی به خوانش ۴۴ شعر از مجموعه اشعار قیصر امین‌پور به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب پرداختند و آثار خوانده شده از لحاظ زیباشناسی و عناصر لفظی و معنوی مورد بررسی قرار گرفتند، تاکید بر بیان و ادای درست و صحیح کلمات، به کاربردن لحن و حفظ نگاه شاعرانه و توجه دادن نگاه اعضا به تناسب محتوا و تصاویر  در اشعار خوانده شده از جمله مواردی بود که در این برنامه مورد توجه و تاکید قرار گرفت.
در پایان این بخش کارشناس ادبی استان ضمن تشویق اعضا به مطالعه‌ی مستمر در حوزه‌ی ادبیات به ویژه شعر معاصر، با ابراز رضایت از سطح کیفی خوانش یادآور شد زیبا خوانی، علاوه بر ایجاد آشنایی مخاطب با سبک شعری شاعر، موجب تقویت حافظه، افزایش مهارت‌های ارتباطی و زبانی، گسترش دایره واژگانی و خلاقیت فردی می‌شود.
در بخش دوم این برنامه که کارگاه "بافتنی با کلمات" نام داشت اعضا با استفاده از برخی از پرکاربردترین واژه‌های شعر قیصر امین‌پور به  طبع آزمایی، خلق و خوانش اثر شاعرانه پرداختند و پس از بررسی و داوری توسط تیمی متشکل از کارشناسان و مربیان شاعر حاضر در جمع، در پایان این بخش نیز به هفت نفر از اعضا که بهترین آثار را از لحاظ کاربرد عناصر شعری، تخیل، عاطفه و زبان دارا بودند هدایایی از سوی مدیر کل استان تعلق گرفت.
اهدای یادبودهای فرهنگی مزین به عنوان برنامه به کلیه شرکت کنندگان و اجرای همنوازی موسیقی و شعر از فعالیت‌های جنبی این نشست بود که از سوی همکاران خوش ذوق مرکز شماره یک شهرکرد به اجرا درآمد.
پخش کلیپ معرفی شخصیت قیصر امین‌پور و معرفی آثار او، پخش شعرخوانی از زبان شاعر و خاطره گویی از زبان این شاعر نامدار انقلاب از دیگر رویدادهای این نشست ادبی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =