کلاغ مهربان و متفاوت قصه‌های جشنواره

مهدی سرخی‌زاده هنرمندی است که با صداپیشگی بر روی عروسک جشنواره قصه‌گویی به معرفی آداب و رسوم استان یزد در روزهای برگزاری این رویداد بین‌المللی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، او همراه با روح‌الله پوررضا که به شخصیت «عزیزآقا» جان داده و مهدی قانع مجری برنامه، در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هر روز در سالن هلال احمر در قالب میان برنامه به روی صحنه رفت و در مورد شهر یزد اطلاعاتی را به مخاطبان خود ارائه می‌داد.

 سرخی‌زاده در این‌باره گفت: سعی کردیم برای طراحی عروسک کلاغ قصه تابوشکنی کنیم و متفاوت از کلاغ‌هایی که تاکنون معرفی شده‌اند باشد.

وی  که کارشناسی ارشد پژوهش هنر خوانده، از سال ۷۷ وارد صداوسیمای استان یزد شده و تهیه‌کنندگی، گویندگی، صداپیشگی، بازیگری و حرفه‌های مربوط به عرصه هنر را تجربه کرده است. سرخی‌زاده همکاری با کانون را از سال ۸۰ آغاز کرده و در جشنواره قصه‌گویی با صداپیشگی عروسک‌های مختلف همراه شد. 

او درباره چگونگی شکل‌گیری «کلاغ قصه‌ها» می‌گوید: «چند ماه پیش صحبت از ساخت عروسکی برای جشنواره قصه‌گویی شد و طی صحبت‌هایی که با دوستان داشتیم عروسک «کلاغ قصه‌ها» طراحی و ساخته شد و من نیز برای آن صدایی طراحی کردم که تایید شد و پس از آن به دنبال طرح داستان و اجرا رفتیم.»

کلاغ مهربان و متفاوت قصه‌های جشنواره

این صداپیشه ادامه داد: «ما سعی کردیم در این جریان، کلاغ قصه مهمان باشد و بواسطه این که عزیز آقا یزدی است و اطلاعات از زبان او شنیده می‌شود، کلاغ که مهمان است هرآن چیزی که نمی‌داند را سوال کند و عزیز آقا پاسخ دهد. ما بیشتر روی آداب و رسوم وسنت‌های یزد تاکید کردیم. نکاتی مانند سوغاتی‌های یزد، آثار باستانی شهر و هرآنچه که یک مخاطب باید درباره این شهر بداند را در مکالمه میان عزیزآقا و کلاغ مطرح می‌کنیم.»

او با اشاره به این‌که «کلاغ قصه‌ها» نسبت به سایر عروسک‌های کلاغی که ساخته شده‌اند متفاوت است، می‌افزاید: «تطبیق صدا با عروسکی که ساخته شده ویژگی اصلی و مهم «کلاغ قصه‌ها» است، چون می‌خواهم فرم یک عروسک باشد. کلاغ قصه ما مانند خیلی از کلاغ‌هایی که تاکنون معرفی شده‌اند نیست. اغلب از کلاغ به عنوان دزد یاد می‌شود در حالی‌که ما  تابوشکنی کردیم و از این جریان دور شدیم. کلاغ ما از چیزی خوشش بیاید می‌پرسد و اجازه می‌گیرد یا نگاهش می‌کند اما دزدی نمی‌کند. سعی کردیم کلاغ دلنشینی ارائه دهیم که کار خوب می‌کند.»

کلاغ مهربان و متفاوت قصه‌های جشنواره

سرخی‌زاده همچنین درباره بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز گفت: «جشنواره قصه‌گویی بسیار با سال‌های پیش فرق کرده و جان تازه‌ای یافته است. قصه‌گوهای ما از تخت‌گویی بیرون آمده‌اند و کاراکتر برای خودشان می‌سازند و این برای بچه‌ها بسیار جالب است. این شخصیت‌سازی‌ها  در دیالوگ‌ها و حتی مونولوگ‌ها دیده می‌شود و ارتباط خوبی با مخاطب ایجاد می‌کند. یعنی به نوعی قصه‌گویی با شیوه‌های جدید همراه شده و این خوب است.»

او در پایان گفت: «امیدوارم به مهمانان عزیزی که به یزد سفر کردند خوش بگذرد و یزد را ببینند و از بودن در این شهر لذت ببرند.»

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در یزد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =