کد خبر: 323384
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
بخش مکاتبه‌ای کانون تقویت می‌شود

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ضمن بازدید از مراکز کانون استان خراسان رضوی و مرکز سینما و رسانه نوجوان کانون، با رابطان بخش مکاتبه‌ای سراسر کشور و همکاران فرهنگی استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در سفر دو روزه به استان خراسان رضوی ابتدا با خانواده شهید دانشمندی از شهدای ترور نیروی انتظامی رسته راهور در مشهد دیدار کرد.

معاون فرهنگی در ادامه سفر با اعضای شورای فرهنگی کانون خراسان رضوی و رابطان ادبی سراسر کشور که در مراسم پایانی مهرواره‌های ادبی «گنبد کبوتران» و «نامه مهر» در مشهد حضور داشتند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بخش مکاتبه‌ای کانون تقویت می‌شود

کانون باید به‌روز رسانی شود

فلاح در جلسه‌ای با رابطان ادبی سراسر کشور با تاکید بر ضرورت تقویت بخش مکاتبه‌ای کانون ابتدا از برگزاری مهرواره «نامه مهر» و «گنبد کبوتران» قدردانی کرد و گفت: انگیزه جدی در توسعه و تقویت کمی و کیفی بخش مکاتبه‌ای داریم.

معاون فرهنگی کانون از تشکیل باشگاه ایده‌پردازی مربیان خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده مربیان به دلیل درگیر بودن با موضوع‌های متنوع، ایده‌پرداز و خلاق هستند، در نظر داریم مرکزی را در رامسر برای ایده‌پردازی تشکیل دهیم تا مربیان سالیانه ایده‌هایشان را به نام خودشان ثبت و با ایده‌های دیگر مقایسه کنند، این اگر باعث پیشرفت مربیان می‌شود.

وی افزود: سال آینده در بخش مکاتبه‌ای باشگاه نخبگانی را در کشور تاسیس خواهیم کرد، از هر استان ۲ تا ۳ نفر برگزیده به این باشگاه معرفی می‌شوند تا در کل کشور برای حدود ۱۰۰ نفر تمرکز ویژه‌ای انجام شود و ارتباط مستمر به وجود آید، باید برای کودکان افق تعیین شود تا انگیزه آنها از بین نرود به عنوان مثال آثار آنها را چاپ کنیم.

فلاح عنوان کرد: کانون باید پرورش نویسندگان آینده جامعه را رقم بزند اگر ۴ تا ۵ سال بتوانیم هر ساله ۱۰۰ نفر در این انجمن آموزش دهیم سه دهه آینده نویسندگی و تاثیرگذاری متون در اختیار کانون است. اقتضاءها تغییر کرده و هر میزان تلاش کنیم کودکان بیش از این به کتابخانه‌های ما نخواهند آمد ما باید با هوشمندی در زمینه مطالبه‌های جدید فعالیت کنیم.

وی بیان کرد: در معاونت فرهنگی کانون امری را در حال پیگیری هستیم تا زیست بوم در حوزه کودک و نوجوان ایجاد شود، در حال طراحی پول مجازی به نام مرغک هستیم. به عنوان مثال اگر کودکی کتاب خواند به پروفایلش مرغک اضافه شود، با این مرغک زندگی کند و زندگی‌اش را اداره کند همچنین پدرها و مادرها به جای پول تو جیبی به فرزندان خود مرغک بدهند.

بخش مکاتبه‌ای کانون تقویت می‌شود

معاون فرهنگی کانون افزود: ما باید با کودک رشد کنیم به همین جهت باید از ابتدای تولد او و ثبت کدملی در ثبت احوال برای والدینش پیامک ثبت‌نام در کانون ارسال شود، این کودک و خانواده نیازهایی دارد که باید آن را برطرف کنیم به این صورت زیست بوم شکل می‌گیرد. اگر زیست بوم داشته باشیم همان کودک زمانی که به ۱۰ سالگی رسید اگر مدتی با کتاب ارتباط نداشته باشد از طریق هوش مصنوعی باید مطلع شویم و برای او کتاب ارسال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در زیست بومی که کانون به دنبال آن است هر کودک و خانواده‌ای در هر پلتفرمی باید با کانون برخورد داشته باشد، اما در حال حاضر عضو ما نمی‌تواند پروفایلش را ویرایش کند. نمی‌شود در ساختمان خود پشت میز خود بنشینیم و بگوییم کودکان و نوجوانان مراجعه نمی‌کنند باید با اقتضاءهای جدید سازگار شویم.

فلاح گفت: در تمام دنیا ایده جدیدی که می‌خواهد شکل بگیرد برای آن رویاپردازی می‌کنند تا به مرحله اجرا برسد، باید زیست بوم در حوزه کودک و نوجوان را تخیل کنیم و رویاپردازی کنیم تا بتوانیم به سمت اجرای آن حرکت کنیم. هیچ فرد یا نهادی به دنبال تهدید و حذف کانون نیست اما اگر خودمان را به‌روزرسانی نکنیم آرام آرام حذف می‌شویم. کانون پرورش فکری باید نقش فعالی در جامعه‌پردازی آینده داشته باشد.

معاون فرهنگی کانون از ایجاد طرح خادم‌یاری امام رضا(ع) خبر داد و افزود: درحال تشکیل طرح خادم یاران حوزه تعلیم و تربیت در کشور هستیم، در این طرح تمام فعالان حوزه تعلیم و تربیت می‌توانند خادم رسمی امام رضا(ع) باشند، معلمان بازنشسته و مربیان پرورشی هستند که دوست دارند خادم امام رضا(ع) باشند اما شرایط خادمی برای آنها وجود ندارد، در این طرح در استان و شهر شیفت خودشان را پیدا می‌کنند و در ساعت خدمت‌شان در کانون فعالیت و کمک می‌کنند.

بخش مکاتبه‌ای کانون تقویت می‌شود

اسباب‌بازی‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد

معاون فرهنگی کانون در جریان این سفر از نمایشگاه اسباب‌بازی‌های بومی و محلی کانون خراسان رضوی واقع در موزه بزرگ خراسان بازدید کرد.

فلاح در حاشیه بازدید از نمایشگاه اظهار کرد: تلاش کنید برای اسباب‌بازی‌ها پیوست فرهنگی آن را هم ارائه دهید تا از سوی جامعه پذیرفته شود، بسیاری از اسباب‌بازی‌ها گذشته‌ای ندارند تا در اجتماع پذیرفته شوند یا برای کودک ضرورتی ندارد تا با آن سرگرم شود.

این نمایشگاه متشکل از اسباب‌بازی‌های متنوع و بسیاری از قومیت‌ها و محله‌های گوناگون است که در موزه بزرگ خراسان با همکاری کانون و میراث فرهنگی برای مدارس و عموم مردم دایر است.

در تحقیق و پژوهش انجام شده عروسک‌ها، اسباب‌بازی‌های آتشی و اسباب‌بازی‌های آبی که در ۵۰ سال گذشته برای سرگرم کردن کودکان استفاده شده است جمع‌آوری شد، از میان این مجموعه حدود ۴۰ اثر انتخاب و در موزه بزرگ خراسان به نمایش گذاشته شدند. با بررسی‌ها و مذاکره‌های انجام شده برخی از این آثار قابلیت این را دارند با نگاه‌های فرهنگی و مهندسی باز تولید شده و به عنوان محصول عرضه شود.

این اسباب‌بازی‌ها هویت گذشته ما هستند و بسیاری از آن‌ها ریشه‌های دینی و ملی دارند البته برخی از این اسباب‌بازی‌ها هم با توجه به سفرها، مهاجرت‌ها و تحت تاثیر عوامل مختلف متعلق به فرهنگ‌های دیگری است که به سرزمین ما وارد شدند. قالب اسباب‌بازی‌های نمایشگاه از اشیائی که پیرامون کودکان وجود دارد از قبیل پارچه، چوب و... ساخته شده است.

بخش مکاتبه‌ای کانون تقویت می‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =