معرفی مرکز فرهنگی هنری کانون در شهر آرامگاه احمد بن اسحاق

در راستای طرح «بیست روز، یک شهرستان» گفتگویی صمیمی با مریم شامحمدی مربی‌مسئول مرکز سرپل‌ذهاب صورت گرفت تا بیشتر با این مرکز کانون در شهر آرامگاه احمد بن اسحاق آشنا شویم.


سوال ۱: کمی از مرکزتان برایمان بگویید؟
مرکز سرپل ذهاب از سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و اکنون ۹۰۴ عضو و ۶۵۰۰ جلد کتاب دارد. این مرکز در اکثر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی فعال است و در شرایط سخت زلزله و دوران بیماری کرونا تاثیرگذارترین فعالیت‌ها را با کمترین امکانات داشته است.

سوال ۲: همکاران مرکز کانون را معرفی بفرمایید؟
مریم شامحمدی دارای کارشناسی روانشناسی و گرافیک و با تخصص در نقاشی، کاردستی، هنرهای تجسمی، کتابخوانی، تقویت مهارت‌های زندگی از طریق فعالیت‌های کانون، مربی‌مسئول این مرکز است. فروزان حسینی کارشناس ارشد ادبیات فارسی با تخصص در داستان‌نویسی و شعر نیز مربی ۱۲۰ ساعته ادبی مرکز است. آقای یوسف اکبری هم با مدرک دیپلم به عنوان همکار خدمات مشغول خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان است. 

معرفی مرکز فرهنگی هنری کانون در شهر آرامگاه احمد بن اسحاق

سوال ۳: مرکز شما در چه فعالیت‌هایی شاخص بوده و مورد توجه قرار گرفته است؟
کتابخوانی (طرح‌های کتابخوانی موفق)، نقاشی (کسب یازده مدال بین‌المللی و چندین مقام کشوری و استانی توسط اعضاء)، کاردستی (برگزاری نمایشگاه‌های کاردستی از جمله کاردستی با وسایل دور ریختنی)، پژوهش(کسب رتبه در مسابقات کشوری اعضاء)، ادبی (کسب چند رتبه برگزیده کشوری و استانی توسط اعضاء) از جمله فعالیت‌های شاخص مرکز سرپل‌ذهاب است. 

معرفی مرکز فرهنگی هنری کانون در شهر آرامگاه احمد بن اسحاق

سوال ۴: چه تجربه‌های موفقی در مرکز خودتان داشته‌اید و در این حوزه چه راهکاری برای استفاده مراکز دیگر پیشنهاد می‌کنید؟

استفاده از فعالیت‌های کانون جهت تقویت مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای اعضاء (خصوصا نوجوانان) و والدین، برگزاری کارگاه‌های ویژه با همراهی والدین (مانند کارگاه قصه‌گویی برای والدین، قصه‌گویی از بعد روانشاسی و تربیتی در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار در استان)، کارگاه‌های گفتگوی خانواده (طبق توافقنامه با مشاور امور خانواده: به عنوان اولین مرکز در کشور این کارگاه در سال ۱۳۹۷ برای اعضاء نوجوان ومادران برگزار شد که درشرایط پس از زلزله بسیار تاثیر گذار بود)، کارگاه‌ها و همایش‌های خانواده و  فرزندپروری برای مادران با همکاری اداره بهزیستی شهرستان، جشنواره بزرگ بازی‌های محلی با حضور ۱۰۰۰ نفر کودک در سال ۱۳۹۰، برگزاری مسابقات مختلف مثل کتابخوانی، شعرخوانی، نقاشی و ... با همکاری سایر ادارات شهرستان، مشورت با اعضاء و توجه به علایق آن‌ها در برنامه‌ریزی سالیانه، فعالیت چشمگیر و فعال کانون در دوران زلزله  که بیشترین تاثیر را جهت پیشگیری از آسیب‌های کودکان و نوجوانان داشته است، همچنین انتخاب کانون به عنوان مرکزی برای هدایت و آموزش مربیان کمپ‌های کودکان توسط فرمانداری از جمله موفقیت‌های مرکز سرپل‌ذهاب در طول سالیان گذشته بوده است.

معرفی مرکز فرهنگی هنری کانون در شهر آرامگاه احمد بن اسحاق

در حوزه درآمدرایی نیز با برگزاری نمایشگاهی از آثار کاردستی اعضاء در شهرستان و خارج از استان باعث کسب درآمد خوبی برای اعضاء و همچنین موجب افزایش عزت نفس آن‌ها در زمان زلزله شد. از طرفی برگزاری جشنواره غذاهای محلی مادران و دختران و فروش برای بازدیدکنندگان علاوه بر کسب درآمد برای اعضاء باعث تقویت مهارت‌های زندگی در اعضاء و ایجاد صمیمیت بیشتر در خانواده نیز گردید. اجرای چنین برنامه‌هایی باعث معرفی بیشتر کانون در جامعه و در بین خانواده‌ها شده که تمایل بیشتری از سوی خانواده‌ها برای عضویت فرزندانشان در کانون را به دنبال داشته است.
از طرفی همکاری و مشارکت با ادارات و تشکل‌های مردمی در برنامه‌ها موجب شده تا فعالیت‌ها بزرگتر و چشمگیرتر باشد.
ادارات و ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری و آموزش وپرورش همکاری متقابل بسیار خوبی با مرکز سرپل‌ذهاب دارند، به صورتی که کانون در جلسات فرهنگی به عنوان قطب مشورتی و اجرایی موفق در برنامه‌های فرهنگی شناخته شده است. برنامه‌ها و اجتماعات بزرگی در مرکز سرپل‌ذهاب با همکاری دیگر ادارات و نهادها انجام شده است.

معرفی مرکز فرهنگی هنری کانون در شهر آرامگاه احمد بن اسحاق

اما تولید انیمیشن و نمایش عروسکی برای انتقال مفاهیم تربیتی بسیار تاثیر است و اگر هر مرکز بتواند یک نمایش زنده یا عروسکی تولید کند و به صورت دوره‌ای با دعوت از دانش‌آموزان در شهرستان یا شهرهای دیگر اجرا شود، یا با هماهنگی با صدا و سیما به صورت یک برنامه منسجم پخش شود، علاوه بر معرفی کانون  موجب درآمدزایی هم خواهد شد. برگزاری نمایشگاهی از کاردستی یا دیگر هنرها و محصولات مربیان و اعضاء هر شش ماه یکبار در شهر کرمانشاه هم می‌تواند منجر به درآمدزایی شود.
سوال ۵: از نظر شما چه مشکلات و موانعی سر راه قرار دارند؟
نبود مکان مناسب بعد از وقوع زلزله سرپل‌ذهاب با جابجایی مستمر هرساله، به همان امکانات حداقلی مرکز نیز آسیب وارد کرده و همچنین اعضاء ثابت نمی‌توانند ازفعالیت‌های مرکز به صورت مستمر بهرمند باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =