گسترش فعالیت‌های فرهنگی از دروازه شرق با قصه‌گویی

نشست کارگروه برنامه‌ریزی «بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی» با محوریت ایده‌پردازی برای ارتقاء سطح این رویداد فرهنگی در سالن نشست‌های معاونت فرهنگی کانون برگزار شد.

به‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست - که به صورت حضوری و برخط برگزار شد - با تاکید بر این‌که بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، باید با شکل و سیاست‌گذاری‌های متفاوت نسبت به دوره‌های قبل شروع به کار کند، در جمع قصه‌گویان سراسر کشور گفت: مراحل آسیب‌شناسی برای بهتر برگزار شدن جشنواره پیشِ‌رو از بهمن سال گذشته در دستور کار معاونت فرهنگی کانون قرار گرفت. یکی از اهداف ما این است که حوزه قصه‌گویی را با حوزه اقتصاد گره بزنیم. اگر به متون و نوع نگرش غربی‌ها به قصه‌گویی نگاهی اجمالی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که آنها قصه‌گویی را در همه عرصه‌های اقتصادی خود مانند تبلیغات، معرفی محصولات، معرفی شرکت‌ها و دیگر مسائل مربوط به بخش اقتصادی ادغام کرده‌اند. موضوعی که البته پیش از این در فرهنگ ایرانی به چشم می‌خورد ولی حالا از آن دور شده‌ایم. اگر نگاهی به متون کهن ایرانی داشته باشیم، به‌خوبی به اهمیت و الزام قصه‌گویی پی خواهیم برد.

گسترش فعالیت‌های فرهنگی از دروازه شرق با قصه‌گویی
معاون فرهنگی کانون در این نشست که مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، گروه اجرایی و تعدادی از پیش‌کسوتان حوزه قصه‌گویی از سراسر کشور حضور داشتند، با تاکید بر اهمیت قصه‌گویی برای آسان‌تر شدن فهم موضوع‌های مورد نظر، ادامه داد: قصه وسیله‌ای برای فهم بهتر موضوع محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توانیم پیام‌های بسیاری را در یک محور به‌خصوص مطرح کنیم. مورد مهمی که در روند آسیب‌شناسی‌های جشنواره ۲۴ قصه‌گویی به آن برخورد کردیم لزوم وجود سیاستگذاری جامع در این حوزه بود. باتوجه به تاکید دکتر علامتی، مدیرعامل کانون در همه حوزه‌ها باید سیاست‌گذاری‌هایی با نگاه به آینده داشته باشیم. تلاش ما بر این است که در دوره جدید جشنواره تا جایی که در توان باشد اشتباه‌ها و چالش‌های دوره‌های گذشته را تکرار نکنیم. قصه‌گویی یکی از ابزارهای تربیت نسل‌های آینده است و به دلیل اینکه یکی از رسالت‌های اصلی کانون، پرورش نسل‌های آینده است، سیاستگذاری مدونی را در این حوزه خواهیم داشت. برای اینکه بتوانیم قصه‌گویی را به وسعت ایران اسلامی گسترش دهیم باید آن را با فناوری‌های دیجیتال برای توسعه فضای کسب و کارهای اینترنتی ادغام کنیم و بتوانیم در این جنگ موفق باشیم. توجه داشته باشید که اگر نتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم تنها باید هدر رفت سرمایه‎های مالی و خلاقیت نیروهای خودمان را مشاهده کنیم. برای جذب نسل جوان به کانون  نیاز داریم که وارد عرصه‌هایی شویم که پیش از آن رد پای کانون در آنجا دیده نمی‌شد. یکی دیگر از اهداف کوتاه مدت کانون این است که بتواند شرایطی را فراهم کند تا مربیان حوزه قصه‌گویی بتوانند در کنار فعالیت‌های فرهنگی، نیم‌نگاهی هم به بخش اقتصادی داشته باشند.

گسترش فعالیت‌های فرهنگی از دروازه شرق با قصه‌گویی
فلاح با بر شمردن سیاست‌گذاری‌هایی که برای ارتقاء سطح جشنواره قصه‌گویی در دستور کار معاونت فرهنگی قرار گرفته است اضافه کرد: در راستای سیاست‌گذاری‌های معاونت فرهنگی برای تکرارنکردن چالش‌های دوره قبل، جشنواره آینده را با سه محور آغاز خواهیم کرد.

۱) «عمومی‌سازی قصه‌گویی»: سعی ما بر این است که بتوانیم قصه‌گویی را در لایه‌های جامعه وارد کنیم. مدارس، مهدکودک‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و ... باید از ابزارهای قصه‌گویی بهرمند شوند.

۲) «مردمی سازی قصه‌گویی»: برای بهره‌مندی از همه توان جامعه در حوزه قصه‌گویی، لازم است از پوسته کانون خارج شویم و با کمک نهادهای دیگر که در این زمینه تواناییِ همراهی با ما را دارند، بخواهیم تا قصه‌گویی را با مسائل مذهبی، ورزشی، فرهنگی و ... گره بزنند.

۳) «استفاده از بسترهای فناوری نوین در حوزه ارتباطات»: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم ورود به این حوزه می‌تواند درهای جدیدی را  برای قصه‌گویی باز کند. این موضوع باید به‌نوعی مهندسی شود تا قصه‌هایی که مطرح می‌شود دست به دست به همه مردم ایران برسد.

گسترش فعالیت‌های فرهنگی از دروازه شرق با قصه‌گویی
تاجیکستان پنجره‌ای به شرق
او با اشاره به برنامه‌هایی که معاونت فرهنگی در زمینه‌های بین‌المللی در دستور کار قرار داده است ادامه داد: در حوزه بین‌الملل برنامه‌هایی داریم که قصه‌گویی می‌تواند در آن گنجانده شود. یکی از کشورهایی که باید در حوزه قصه‌گویی با آنها وارد همکاری شویم تاجیکستان است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تاجیکستان پنجره‌ای به شرق است. باتوجه به اشتراک‌های زبانی و مذهبی که با کشور تاجیکستان داریم در ادامه با آنها همکاری‌های فرهنگی بیشتری خواهیم داشت.
فلاح با اعلام این خبر که در جشنواره بیست و پنج تاریخ شفاهی خواهیم داشت، گفت: متاسفانه در دوره‌های قبل شاهد بودیم آثاری که قصه‌گوها خلق کرده بودند حالا دیگر به آنها دسترسی نداریم. در این دوره بخش «تاریخ شفاهی» را اضافه خواهیم کرد تا بتوانیم قصه‌ها را در قالب یک منبع قابل دسترس به مردم ارائه دهیم. جایزه ملی قصه‌گویی از دیگر برنامه‌هایی است که می‌خواهیم در این دوره از آن رونمایی کنیم تا قصه‌گوها بتوانند خود را در این سطح خاص آماده کنند. در همین راستا آموزش قصه‌گویی با روش‌های جدید را هم ارائه خواهیم داد.

گسترش فعالیت‌های فرهنگی از دروازه شرق با قصه‌گویی

روند ارتقا جشنواره را ادامه می‌دهیم
در ادامه این نشست، فرهر معدنی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون با تاکید بر تاثیرهایی که قصه و قصه‌گویی در جامعه خواهد گذاشت، گفت: در تمام دوره‌هایی که جشنواره قصه‌گویی برگزار شد تلاش بر این بود که بتوانیم این حوزه را ترویج دهیم. باتوجه به این دستاوردها باید بگوییم که در این حوزه هر سال شاهد پیشروی هستیم. امیدواریم تا این روند همچنان ادامه داشته باشد. با تاکید بر نوآوری و ایجاد فضای جدید در عرصه قصه‌گویی، تلاش ما بر این است تا بتوانیم طرحی نو در این عرصه براندازیم تا به هدف خود که در نهایت ترویج فرهنگ قصه و قصه‌گویی است برسیم. 

گسترش فعالیت‌های فرهنگی از دروازه شرق با قصه‌گویی

قصه‌هایی جدیدی با محوریت قرآن ارائه دهیم
در کنار تعدادی از قصه‌گویانی که به صورت حضوری و برخط در این نشست حضور داشتند، علی خانجانی، از قصه‌گویان پیشکسوت با ارائه پیشنهادها و ایده‌های نو، در زمینه قصه‌گویی گفت: اگر به روند برگزاری این جشنواره توجه کنید می‌بینیم که مرحله به مرحله شرایط بهتر شده است. لازم است تا برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی این مسیر را ادامه دهیم. باتوجه به شرایط جامعه و نسل جوان باید بکوشیم که قصه‌هایی اسقتباسی از قرآن کریم را به مخاطبان ارائه دهیم و در این مورد نیاز است تا مربیان و دست‌اندرکاران بخواهیم نسل جدید قصه‌گو و قصه‌ساز را تشویق به نوآوری کنند.
نشست کارگروه برنامه‌ریزی «بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی»روز ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد.

گسترش فعالیت‌های فرهنگی از دروازه شرق با قصه‌گویی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =