حضور نماینده معاونت پژوهش و سرپرست مرکز نوآوری و مدیر مراکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد در نمایشگاه «عاروس و آواها»

اجرای فعالیت قصه‌گویی «جیکی جیکی ننه خانوم»، ساخت عروسک «چولغزک» با دورریختنی‌ها و گفتگو پیرامون همکاری بین دانشگاه و کانون در نمایشگاه «عاروس و آواها» با حضور معاون فرهنگی، دانشگاهیان، کارشناسان و مربیان صورت پذیرفت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان، عبدالمجید یوسف ثانی سرپرست مدیرت نوآوری دانشگاه فردوسی، محمد امین مدیر مراکز رشد و واحدهای فناور دانشگاه فردوسی، سمانه رحمانی کارشناس مرکز رشد و واحدهای فناور علوم انسانی و نقوی نماینده یکی از شرکت‌های واحدهای فناور دانشگاه فردوسی در نمایشگاه «عاروس و آواها» به بررسی ابعاد همکاری دانشگاه و کانون پرورش فکری پرداختند.

حضور معاونت پژوهش و مدیر مراکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد در نمایشگاه «عاروس و آواها»

این برنامه با قصه‌گویی سید احمد مصطفوی مربی مرکز ۲ مشهد و با قصه‌ی «جیکی جیکی ننه خانوم» و معرفی عروسک مربوطه آغاز گردید.

حضور معاونت پژوهش و مدیر مراکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد در نمایشگاه «عاروس و آواها»

در ادامه برنامه محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان ضمن ابراز خرسندی از حضور دانشگاهیان در فضای کانون گفت: ما در کانون به‌واسطه انجام فعالیت‌های گسترده ادبی، فرهنگی و هنری میدانی با مخاطب کودک و نوجوان گنجی عظیم بنام تجربه و تخصص داریم که امیدواریم این فرصت نقطه آغاز فعالیت‌هایی باهدف تهیه و تولید آثاری فاخر و ماندنی در راستای ایجاد و تقویت هویت بومی برای کودکان و نوجوانان باشد.  

بزم‌آرا با اشاره به تفاهم منعقد شده بین کانون و پارک علم و فناوری باهدف ارتباط مؤثرتر بین کانون و شرکت‌های دانش‌بنیان بر لزوم این ارتباط تأکید کرد و گفت: ما در کانون به دنبال ایجاد ارتباط بین دانشگاه و کانون هستیم به‌نحوی‌که بتوانیم برای کودک و نوجوان امروز متناسب با نیازش محتوایی مفید تولید کنیم. نقش دانشگاه به‌عنوان رابط ارائه اطلاعات روزآمد در حوزه‌های مختلف مشترک و کانون به‌عنوان رابط بخش عملیاتی و تجربه‌مند می تواند این مهم را به نحو مؤثر و پایداری محقق سازد. ما به دنبال ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین تولیدکنندگان حوزه کودک و نوجوان و نیازهای آنان با حضور کودک و نوجوان هستیم که این مهم از طریق حضور کودک و نوجوان در عرصه‌های تولید و توزیع و بهره‌برداری محقق خواهد شد.

سپس عبدالمجید یوسف ثانی با اشاره به‌ضرورت چنین جلساتی باهدف کشف ادبیات مشترک بین دانشگاه و سازمان‌هایی که متولی امور اجرایی هستند گفت: ما در حوزه معاونت پژوهشی به دنبال مسئله‌محوری و تقاضامحوری در موضوعات علوم اجتماعی و انسانی هستیم.

وی با اشاره به دغدغه دانشگاه در حل مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی گفت: اگر بتوانیم در این حوزه به شما کمک کنیم؛ ولی کوتاهی کنیم مسئولیت خطیری به گردن ماست چرا که ما در دانشگاه مسائل را از نگاه خود بررسی و تحلیل می‌کنیم و این در حالی است که در مسائل مربوط به حوزه کودک و نوجوان باید با کفش آنها راه رفت و مسائل را از نگاه خود آنها و مراکزی چون شما که ارتباط مستقیم و مستمر با کودک و نوجوان دارند، دریافت کرد.

یوسف ثانی با اشاره به ترویج فرهنگ و هویت بومی گفت: بسیاری از آسیب‌های جوامع در بزرگسالی برگرفته از عدم آشنایی با فرهنگ، آئین و آداب بومی و سنتی در کودکی است. این وظیفه و رسالت همه ماست که باتوجه‌به حساسیت‌ها و ظرافت‌های تربیتی نسل امروز بتوانیم هویت بومی و منطقه‌ای را به نحو مؤثر و پایداری ترویج نماییم.

در ادامه جلسه مربیان کانون با دورریختنی‌ها به ساخت عروسک آئینی «چولغزک» پرداختند و تاریخچه آن را ارائه کردند.

حضور معاونت پژوهش و مدیر مراکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد در نمایشگاه «عاروس و آواها»

در خاتمه از نمایشگاه «عاروس و آواها» بازدید شد و هر کدام از عروسک‌ها باتوجه‌به پیشینه و تاریخچه آن مورد بررسی قرار گرفتند.

نمایشگاه «عاروس و آواها» به همت واحد فرهنگی استان از ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ لغایت ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در محل مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ مشهد مورد بازدید عموم قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =