سرپرست کانون البرز از اجرای طرح کتابخوانی«یک سال، یکصد کتاب» در البرز خبر داد

مهری فلاح، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز،  در اولین نشست اتاق فکر کتابخوانی کانون استان در سال۱۴۰۲ ضمن تشریح طرح کتابخوانی «یک سال، یکصد کتاب» این طرح را راهی برای افزایش مطالعه و ترغیب کودکان و نوجوانان به حضور در مراکز کانون معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، اولین نشست اتاق فکر کتابخوانی کانون البرز با حضور سرپرست کانون استان، کارشناسان و نمایندگان مراکز، به منظور تشریح طرح کتابخوانی «یک سال، یکصد کتاب» و پیش بینی مراحل کار، موانع و چالش‌های موجود و همچنین نحوه‌ی ارایه‌ی آن، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲برگزار شد .

مهری فلاح، سرپرست کانون البرز در این نشست با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی به عنوان اصلی‌ترین و اثربخش ترین فعالیت کانون از همکارانش خواست به این حوزه توجه ویژه داشته باشند و با بررسی مناسب طرح و مشخص کردن موانع و چالش‌های پیش رو و سپس با برنامه‌ریزی مناسب در جهت انجام موفق این طرح تلاش کنند.

سرپرست کانون البرز از اجرای طرح کتابخوانی«یک سال، یکصد کتاب» در البرز خبر داد

این مقام مسؤول با اشاره به ضرورت و اهمیت مراجعه‌ی کودکان و نوجوانان به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان افزود ما از یک سو با خانواده‌هایی رو به رو هستیم که مایل هستند بدانند  چه کتابی را  و چگونه برای فرزندانشان مطالعه کنند و از طرفی در مراکز به حضور کودکان و نوجوانان نیاز داریم تا آن‌ها از طریق فعالیت‌های جذاب فرهنگی، هنری و ادبی با کتاب و کتابخوانی آشنا شوند و در جهت افزایش سرانه‌ی مطالعه در بین کودکان و نوجوانان و ایجاد عادت کتابخوانی در آنان گام برداریم.

رییس اتاق فکر کتابخوانی کانون البرز ادامه داد در مراحل اولیه‌ی این طرح از همکاران مراکز خواستیم تا کتاب‌های پیشنهادی مناسب گروه‌های سنی مختلف کودک و نوجوان را جهت اجرای این طرح، پس از بررسی در شورای فرهنگی مرکز، به واحد کارشناسی اعلام کنند.

در مرحله‌ی بعدی کارشناسان با بررسی کتاب های پیشنهادی و موضوعات و محتواهای اعلام شده، صد جلد کتاب منتخب را از بین عنوان‌های اعلامی مراکز، انتخاب و لیست گروه‌های سنی را بر اساس کتاب‌های مناسب کودکان ۴ تا ۶ سال، ۷ تا ۹ سال، ۱۰ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۶ سال، تنظیم شد.

فلاح افزود از همکاران در مراکز خواسته خواهد شد تا این کتاب ها را با شیوه‌های جذاب و خلاق به اعضا و دیگر علاقه مندانی که  به کتابخانه مراجعه می‌کنند، معرفی کنند؛ همچنین فروشگاه کانون نیز این کتاب‌ها را به صورت دسته بندی شده به مخاطبان و والدین و دیگر علاقه مندان، معرفی خواهد کرد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد از آن جایی که مربیان و کارشناسان ما با دقت نظر این کتاب‌ها را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند فعالیت‌های مناسبی را نیز متناسب با آن‌ها اجرا کرده و بازخورد کودکان و نوجوانان را دریافت کنند.

برگزاری کارگاه‌های بحث و نقد کتاب و دیگر کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی متناسب با موضوعات مرتبط با کتاب ها و ... از پیشنهادات ایشان بود .

فلاح همچنین گفت واحد آموزش و پژوهش کانون البرز نیز با همیاری مربیان و بر اساس مستندات ارسالی این طرح را در قالب یک طرح پژوهشی  ارایه خواهد کرد.

این مقام مسؤول افزود در همکاری مشترک با برخی سازمان‌هایی که تجربه‌ی همکاری موفق با آن‌ها داشته‌ایم نیز این بسته‌های فرهنگی شامل کتاب های مناسب هر گروه سنی به رؤسای ادارات پیشنهاد شده و در صورت تمایل، کارگاه‌های متناسب با این کتاب‌ها بر اساس قابلیت و محتوای کتاب‌، برگزار خواهد شد .

سرپرست کانون البرز در بخش بعدی گفت این طرح فعلا در مرحله‌ی پیشنهاد اولیه است و بلافاصله پس از مکاتبه با اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون و در صورت تایید این اداره‌کل و پس از برگزاری جلسات نهایی، پوستر اولیه‌ی معرفی، کتاب‌ها در کلان شهر کرج و دیگر شهرستان‌های استان توزیع شده و طرح به صورت رسمی آغاز خواهد شد .

گفتنی است قرار است در صورت تایید و اجرای طرح مربیان کانون البرز، در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی در قالب یک نمایشگاه شیوه‌های ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی و شیوه‌های کتاب و کتابخوانی خود در مراکز را متناسب با گروه‌های سنی مختلف، در قالب یک کار نمایشگاهی در معرض دید علاقه مندان قرار دهند و از مراکز ، مربیان و اعضای برتر در این زمینه، تجلیل خواهد شد .

لازم به توضیح است اعضای اتاق فکر کتابخوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز در این نشست، پیشنهادات خود را در رابطه با چگونگی معرفی و اجرای طرح، چگونگی معرفی کتاب‌ها به والدین ،بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود استان، نحوه‌ی فروش کتاب و ... مطرح کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =