کد خبر: 324769
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
حضور معاون فرهنگی کانون در وبینار مسئولان مراکز استان هرمزگان

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با حضور در وبینار مسئولان مراکز هرمزگان به بیان رویکردها و اهداف کانون در سال جاری پرداخت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان،اولین وبینار مسئولان مراکز کانون هرمزگان، سه شنبه ۲۹ فروردین سال ۱۴۰۲ در سالن کنفرانس اداره کل به صورت وبیناری برگزار شد.

در این وبینار فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به صورت مهمان ویژه در این جلسه حضوریافت و به بیان رویکردها و اهداف کانون پرداخت.

فلاح ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و روزهای پربرکت پایانی ماه مبارک رمضان گفت: از اینکه در بین مربیان پرتلاش و اهل‌عمل کانون هرمزگان هستم بسیار خرسندم.

معاون فرهنگی کانون گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه، اقتضای آن این است که متولیان حوزه کودک و نوجوان باید تلاش مضاعف داشته باشند، دوره کارمند فردی تمام شده و باید به صورت شبکه‌ای و گروهی کار کنیم همه ما در فعالیت‌های فردی انسان‌های موفقی هستیم اما باید تلاش کنیم در فعالیت‌های گروهی و فعالیت‌های تشکیلاتی به سمت حرکت‌های جدید پیش برویم و خودمان را با اقتضای پیش رو آگاه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های گروهی نسبت به فردی گفت: پیش‌روی فعالیت‌ها، فضای نگاه‌های استراتژیک است، اگر ما نگاه‌های بزرگ و راهبردهایی را برای فضای پیش رو داشته باشیم قطعا موفق خواهیم بود، اما اگر قرار باشد که براساس تجربیات شخصی و فردی پیش برویم عملا چیزی را بدست نمی آوریم و شاید بخشی از آن چیزهایی که در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با آن روبرو هستیم و ما را آزار می دهد همین نگاه‌های فردی و انفرادی است، ما باید تلاش کنیم به سمت اقدامات  گروهی و راهبردی برویم.

وی یکی از دغدغه‌های جدی کانون را  فعالیت‌های گروهی در حوزه کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: در حوزه نوجوانان ما در سال جدید باید به سمت تحقق کنشگری اجتماعی نوجوانان در مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان پیش برویم که برای این هدف طرحی خواهیم داشت و آرام آرام این طرح مطرح خواهد شد، در گذشته رویکرد ما در کانون این بوده است که افراد به صورت فردی می‌آمدند و از خدمات کانون استفاده، در نتیجه مهارتی را کسب می کردند، اما در پیوست این کودکان ونوجوانان چه عملی انجام میشد؟ در واقع این سوال پیش می آید که چطور می توانیم توده ای از این بچه ها را با هم پیوند حلقه‌ای تشکیل دهیم و از این حلقه کار بخواهیم و این حلقه را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه از فعالیت‌های فردی و کارگاهی باید به سمت حرکت‌های توده‌ای و گروهی در مراکز پیش برویم گفت: در هر مرکزی چند حلقه نوجوان تشکیل دهید یعنی هر مرکزی دو الی ۳ حلقه از گروه دختران و پسران تشکیل دهد، بچه‌ها علاقمند هستند وارد عرصه‌های اجتماعی شوند، مربیان ما در کانون پرورش فکری در دوره کنونی باید فرآیند ورود به عرصه اجتماعی را به بچه ها یاد بدهد ما اکنون مهارت‌های فردی خلاقیت، ایده‌پردازی،صحبت‌کردن را یاد می‌دهیم اما در دوره کنونی نیازمند این هستیم که به بچه‌ها یاد دهیم که چگونه در عرصه اجتماعی ورود کنند. ورود در عرصه های اجتماعی باید گروهی و تشکیلاتی باشد و به هیچ وجه فعالیت فردی معنا ندارد.

فلاح از رویدادهای حل مسئله به عنوان افزوده جدید در فعالیت‌های کانون نام برد و گفت :در واقع چیزی که به عنوان افزوده جدید در مراکز کانون باید باشد و مربیان باید برای پیشبرد اهداف تلاش کنند این است که  بچه ها را گروه بندی کنند وبه آنها آموزش دهند که چطور در کنار هم باشند و رویدادهای حل مسئله را به بچه‌ها یاد بدهد و مسائل پیرامون خود را نه به صورت فردی بلکه گروهی ببینند.

وی بیان مسئله در بین کودکان ونوجوانان را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد :کودکان ونوجوانان باید مسئله‌یابی را آموزش ببینند و مربی کمک کند تا بچه‌ها یاد بگیرند مسئله،تعریف، تحلیل، اولویت‌بندی و شیوه حل مسئله چیست.

معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه بهترین محفل برای تحقق  رویدادهای حل مسئله در بین نوجوانان، کانون پرورش فکری است گفت: رویدادهای حل مسئله باید به صورت جدی در کانون نهادینه شود؛ این اتفاق را خانواده و بیرون نمی تواند رقم بزند، بهترین محفل برای تحقق رویدادها و ایجاد تشکل های نوجوانان برای حل مسئله کانون پرورش فکری است، چون مربیان با تجربه دارد و مربی می تواند گام به گام در کنار نوجوان باشد و ضریب خطا نوجوان را کاهش دهد، اما مربی باید بپذیرد که از کارگاه‌ها و فعالیت‌های فردی باید به سمت فعالیت‌های گروهی برود.

وی با طرح مثالی ساده شیوه بیان مسئله در فعالیت‌های کانون را برای مربیان شرح داد و گفت: به عنوان  مثال برای اینکه بچه‌ها محیط پیرامون خود را ببیند و یک مسئله را کشف کنند اینگونه عمل کنیم، به عنوان مثال آیا در اطراف کانون زباله زیاد است و مردم رعایت نمی‌کنند و بهداشت محیط پایین است کودکان ونوجوانان باید یاد بگیرند این مسائل را ریز کنند و اولویت‌بندی و تحلیل مسئله را یاد بگیرند.چرا بهداشت محل زندگی ما سطحش پایین است و برای آن حل مسئله یاد بگیرند و راه حل پیدا کنند در واقع آیا نیاز است که با نهادها تبادل نظر کنیم نامه نگاری کنیم نیاز است بامسئولین تماس بگیریم و یا تشکل‌های گروهی تشکیل دهیم و زباله‌ها را جمع کنیم یا به عنوان مثال سرودی بخوانیم یا نمایشی اجرا کنیم که بچه‌ها در دوران نوجوانی یاد بگیرند که نسبت به محیط پیرامون خود مسئولیت‌پذیر باشند، نوجوان باید بتواند مسئله یاد بگیرد و حل مسئله کند و همه این ها باید ذیل مربی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اتفاق بیفتد، سپس مربی می تواند در کنار نوجوان راهنمای او باشد که در کتابخانه‌های کانون دنبال حل مسئله باشد و کتابخانه‌های شما یک منبع  تحقیق و مربی محل مشورت می‌شود و حتی می توان از یک کارشناس محیط زیست دعوت کرد تا برای بچه‌ها توضیح و آموزش دهد.

فلاح با اشاره به مربیان کانون هرمزگان خواست این فعالیت‌ها براساس شرایط هر مرکز و رویدادهای حل مسئله و فعالیت های گروهی در کانون تقویت شود.

وی با اشاره به استعداد و ظرفیت مربیان کانون هرمزگان تاکید کرد: منتظر نباشید کودکی بیاید و کتابی به امانت بگیرد و برود این رویکرد دیگر پاسخگوی نیازهای کودکان ونوجوانان و نیازهای اجتماعی و خانواده ها نیست و چیزی که مهم است در کنار اقدامات خوبی که انجام می دهید اقدامات جدید در قالب حرکت های گروهی در قالب تمرین ورود به عرصه کنشگری اجتماعی نیز انجام شود

معاون فرهنگی کانون نتیجه اقدامات و عرصه‌های کنشگری را اینگونه عنوان کرد: مسائل مراکز را به این بچه‌ها واگذار کنید و از آنها بخواهید حل مسئله بیاورند و خواهید دید با کمترین هزینه و با بهترین شیوه‌ها همین بچه‌ها که ما به عنوان دانش آموز یا نوآموز به آنها نگاه میکنیم می توانند جدی ترین مسائل را حل کنند در واقع بچه ها دوست دارند در کنار هم باشند و اقدام گروهی انجام دهند ، اقدام گروهی اعضا می‌تواند هر چیزی باشد می‌تواند بازدید از مراکز بهزیستی، کمیته امداد و آب و فاضلاب و گاهی حتی حضور نیم روزی در یک نانوایی باشد کودکان ونوجوانان می توانند تمام مشاهدات را ببیند و گزارش بنویسند و برای مربی مرکز بیاورند.

حضور معاون فرهنگی کانون در وبینار مسئولان مراکزاستان هرمزگان

فلاح به دومین رویکرد مهم که در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف کانون بسیار موثر است تکنولوژی و فضای دیجیتال نام برد و گفت: بچه‌ها تکنولوژی و فضای دیجیتال را دوست دارند این در حالی است که در دوره تولد نسل ما فضای دیجیتال و ارتباطات این چنینی نبوده است و برای نسل ما در بخشی از زندگیمان این اتفاق افتاده است وعمر ما به دو بخش تقسیم شده،  بخشی که قبل از آن و بخشی دیگر در دنیای دیجیتال بوده است.

اکنون کودکان ونوجوانانی داریم که در بستر دنیای دیجیتال متولد شده‌اند و نمی‌توانند دنیای بدون دیجیتال و ارتباطات را تصور کنند اینکه این بچه ها را از فضای دنیای مجازی و رسانه گوشی و دیجیتال حذف یا محدود کنیم کاری اشتباه است.بلکه باید کاری کنیم تا اقدامات و برنامه ها را در همین بستر  محقق کنیم ، ما باید دست کودکان ونوجوان را بگیریم و گام به گام در این عرصه آموزش و هدایت کنیم تا رفتار با این زیست بوم را یاد بگیرند و بسیاری از این اقدامات و برنامه‌ها فعالیت‌هایی هستند که شما می توانید انجام دهید تا کودکان ونوجوانان از این بستر لذت ببرند و در حین حال شما را همراهی کنند

معاون فرهنگی کانون با توصیه جدی به مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت: مربیان کانون حتما بازی های رایانه ای انجام دهند و ببیند حس بچه ها چیست و به چه چیزهایی علاقه دارند.

وی با اشاره به برنامه‌ها و اهداف در حال انجام کانون در آینده گفت :در کانون پرورش فکری نیز زیست بومی که برای کودکان ونوجوانان پیش رو در نظر گرفته ایم تکنولوژی است سعی خواهیم کرد در عرصه جدید مشکلات رفع شود و اکنون در حال طراحی نرم افزار جدیدی هستیم که زیست بوم حوزه کودک و نوجوان در فضای دیجیتال از طریق کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان رقم بخورد تا کودکان ونوجوانان بتوانند همه رخدادها و فعالیت ها و ارتباط هایشان در حوزه های فرهنگی هنری و اجتماعی را رقم بزنند و از این طریق کانون بتواند دامنه ای وسیع از مخاطبان را جذب کند.

وی با اشاره به چگونگی اجرایی این طرح و برنامه ها در کانون گفت: گفتگوی ورود به عرصه جدید در کانون شکل گرفته است و برنامه ریزی و نرم افزار های آن در حال شکل گیری و طراحی است مربیان کانون نیز می توانند با ارائه طرح ها، تجربیات و ایده های خود در تسریع این کار به ما کمک کنند.

فلاح حضور دنیای دیجیتال در فعالیت‌های کانون را امری مهم دانست و گفت: اگر زیست بوم دیجیتال حوزه کودک ونوجوان در کانون راه اندازی نشود چه بخواهیم وچه نخواهیم مخاطب خود را از دست خواهیم داد به این دلیل که  این مخاطب در بستری فعالیت میکند که کانون خودش را در اینگونه فعالیت ها آماده نکرده است.

وی با امیدواری به آینده پیش رو کانون گفت: مربی‌های کانون می توانند خود را در این فضا آماده سازی، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری وکمک کنند و به نظرم آینده خوبی برای کانون پیش رو خواهیم داشت.

وی لازمه انجام فعالیت‌های زیست بومی در حوزه دیجیتال را با محوریت اصلی مربیان عنوان کرد و گفت: از این پس فعالیت هایمان در حوزه زیست بوم کودک ونوجوان را خارج از داده‌های پژوهشی برنامه ریزی نمیکنیم. ما هیچ مطلبی را در کانون خارج از تمرکز مربیان نخواهیم داشت، حتی اگر زیست بوم دیجیتال را طراحی کنیم محور و پایه اساسی برنامه ها را براساس مربی طراحی خواهیم کرد.

وی یکی از مزیت‌های نسبی کانون نسبت به سایر مراکز حوزه کودک ونوجوان داشتن مربی های متخصص و با تعصب خواند و بیان کرد: ما در آموزش و پرورش معلم داریم ولی مربی نداریم و مربی تعریف متفاوتی با معلم دارد در واقع مربی کسی است که عوامل رشد کودک و نوجوان  را شناسایی و بستر را ایجاد می‌کند که برای تحقق و موانع پیش رو برای خصوصیات فردی از بین برود و کانون نباید این سرمایه را از دست بدهد.

وی زیست بوم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان را در بستر فعالیت‌های کانون در حوزه کودک و نوجوان پژوهش پایه ، مربی پایه، تکنولوژی پایه، مردمی پایه، کسب و کار و نخبه پایه عنوان کرد.

وی از بازدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان بعد از عید فطر خبر داد و گفت: به امید خدا بعد از ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر طی بازدید که از استان هرمزگان خواهم داشت از نزدیک فعالیت‌ها را مشاهده و در جلسه شورای فرهنگی شرکت خواهم کرد وبا مربیان استان دیدار میکنم و همچنین از مراکز کانون که در نقاطی دور از دفتر استان هستند بازدید و از نزدیک با مربیان گفتگو  و به سوالات آنان پاسخ خواهم داد.

وی در خصوص وضعیت استخدامی و معیشت مربیان گفت: طبق دستور مدیرعامل محترم کانون در سال جاری مربی پاره وقت ها تبدیل وضعیت خواهند شد و موضوع انتقال برخی کارکنان به اداره آموزش و پرورش در حال پیگیری است و دغدغه معیشتی مربیان دغدغه جدی مدیرعامل است و در حال تلاش هستند که  این دغدغه را به حداقل برسانند.

فلاح با توجه به شرایط کمبود نیرو درکانون به ظرفیت های مردمی اشاره کرد و گفت: بخشی از کمبود نیرو خود را با ظرفیت های مردمی  درمحیط‌های زندگی یا تشکل‌های مردمی از دختران و پسران و بزرگسالانی که علاقمند در حوزه کودک و نوجوان هستند برطرف کنید ما تنها با استخدام و جذب نیرو نمی توانیم کار انجام دهیم ما باید درهای کانون ر ا باز کنیم تا از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود که این باید به شیوه تدبیرانه و هوشمندانه صورت بگیرد

وی با اشاره به درخواست کانون استان هرمزگان در حوزه فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی با محوریت ساحل و دریا عنوان کرد: ما باید به طرح جامع فرهنگی در حوزه سواحل برسیم و باید با نهادهای مرتبط در حوزه سواحل بررسی و گفتگو کنیم که کانون چه فعالیت‌های موثری  می تواند در این حوزه داشته باشد.

در ادامه پروین پشتکوهی مدیرکل کانون هرمزگان ضمن قدردانی از بیانات معاون فرهنگی کانون در خصوص رویکردهای جدید و پیش رو در آینده گفت: رویکردها و اهداف ستادکانون جز برنامه ها و فعالیت های کانون هرمزگان قرار خواهد گرفت و از رهنمودها معاون فرهنگی برای چالش های جدید پیش رو استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان افزود: در حوزه تکنولوژی و سواحل اقداماتی صورت گرفته شده که با رهنمودهای معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با جدیت بیشتری پیگیری خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =