کد خبر: 324945
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
نشست سیر مطالعاتی کتاب رها و ناهشیار می نویسم

نشست سیر مطالعاتی کتاب رها و ناهشیار می نویسم نوشته ی ادر لارا و ترجمه ی الهام شوشتری زاده با حضور طاهره مسافری کارشناس آفرینش های ادبی استان و مربیان ادبی به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان ،طاهره مسافری کارشناس ادبی استان گفت: این نشست با خواندن جستار دایی امین الله و جان لیبادی نوشته ی مریم کوچکی از کتاب قصه جو آغاز شد و سپس در ادامه به کتاب (رها و ناهشیار می نویسم) و نویسنده ی آن پرداخته شد و با ارائه ی تعریفی از کلمه ی جستار و تاریخچه ی آن ادامه یافت.

کارشناس ادبی هرمزگان در ادامه ی این نشست، عناصر یک جستار موفق را برشمرد و هر یک از عناصر مذکور را با ذکر مثال و خوانش نمونه جستارهای کتاب تشریح کرد.

وی گفت: شخصیت، مسئله، کشمکش، شهود و نتیجه گیری عناصر اصلی یک جستار روایی را تشکیل می دهد. شخصیت اصلی جستار روایی، راوی آن است و مسئله، آن پرسشی است که جستار را پیش می برد. کشمکش ها همان موانعی هستند که بر سر راه راوی قرار گرفته اند و اغلب درونی هستند. شهود یا ندای درونی هم آن لحظه ای است که راوی دچار کشف ناگهانی می شود و دیدگاهش تغییر می کند. در پایان جستار نیز راوی باید مسئله ای را که در آغاز مطرح کرده بود، به شکلی حل کند و از آن جا که مسئله به احتمال قوی دروانی است، راه حل نیز درونی خواهد بود.

مسافری در این نشست به بررسی تفاوت ها و شباهت های جستار و خاطره پردازی نیز اشاره نمود.

وی همچنین چند جستار از جستارهای برجسته را برای مطالعه ی بیشتر به مربیان معرفی کرد.

مسافری در پایان نشست  تاکید کرد: مربیان ادبی تا پایان فروردین ماه 3 تمرین مربوط به جستار نویسی را انجام داده و علاوه بر ارسال برای کارشناسی، برای یکدیگر نیز ارسال نمایند و نظرات خود را درباره ی جستارهای نوشته شده با یکدیگر در میان بگذارند. 

گفتنی است کتاب رها و ناهشیار می نویسم که به موضوع جستار نویسی می پردازد از سوی نشر اطراف منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =