آثار انجمن ادبی لبخند انار دامغان به‌صورت مجازی، نقد و بررسی شد

آثار اعضای انجمن ادبی شعر و داستان «لبخند انار» کانون پرورش فکری دامغان با دعوت از شاعر و منتقد ادبی در بستر فضای مجازی، نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کاون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان از برگزاری جلسات ۱۰ و ۱۲ انجمن نویسندگان و شاعران «لبخند انار» دامغان با موضوع «شخصیت‌پردازی در داستان» و «موسیقی درونی شعر» با دعوت از نسرین قربانی شاعر، منتقد و کارشناس بخش مکاتبه‌ای این مرکز، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در دو بازه‌ی زمانی در پیام‌رسان ایتا، خبر داد و گفت: قربانی پس از خوانش آثار و گفت‌وگوهای مناسب و تخصصی بین اعضای انجمن به بیان نقاط قوت آثار و ارائه‌ی پیشنهاداتی برای جذاب شدن موضوع و مضمون آن‌ها پرداخت.

مهمان انجمن شاعران نوجوان لبخند انار دامغان در ابتدای سخنانش پیرامون موسیقی شعر اظهار داشت: مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی اعتقاد دارد که تصور جهانی بدون موسیقی رعب‌آور است؛ هرچند این جمله کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد؛ اما وقتی موسیقی با ادبیات همراه می‌شود می‌توان به اهمیت بسیار زیاد و کارکرد آن پی برد.

قربانی در ادامه با توجه به انواع موسیقی در شعر، هم‌چنین قالب آثار ارائه‌شده در انجمن، نکات ارزشمندی درباره‌ی توجه به کاربرد کلمات، جنس واژه‌ها و چگونگی استفاده و بهره‌گیری از آن‌ها در شعر برای بیان زیباتر و موسیقایی‌تر در شعر بیان کرد.

وی، توجه به محور عمودی و افقی در شعر، توجه به شیوه‌ی بیان مفاهیم، پردازش ادبی واژه‌ها و چینش تعبیرها و ترکیب‌ها را از آثار مثبت اعضای این انجمن برشمرد.

آثار انجمن ادبی لبخند انار دامغان به‌صورت مجازی، نقد و بررسی شد

قربانی در نشست دوم پس از نقد و بررسی آثار داستانی اعضا ضمن بیان نقش و اهمیت عنصر شخصیت در داستان، اظهار داشت: بعد از پیرنگ، شخصیت‌پردازی از مهم‌ترین عناصر داستانی به‌شمار می‌رود، به این دلیل که اعمال و رفتار و حتی شیوه­ی صحبت کردن شخصیت‌های داستان مورد تقلید و تکرار قرار می­گیرد و تأثیر بسیاری روی خواننده دارد.

وی در ادامه افزود: شخصیت‌پردازی می‌تواند از یک ایده­ی تکراری، داستانی جذاب، خلق و ارائه کند و یکی از معیارهای داستان خوب و مؤفق، شخصیت‌های آن است. پس دقت داشته باشیم که باورپذیری، ثبات ویژگی‌های اخلاقی  و ارائه­ی دلایل منطقی برای تغییرات رفتاری شخصیت‌ها در داستان از نکات بسیار مهم در شخصیت‌پردازی داستان است.

مهمان انجمن نویسندگان نوجوان لبخند انار در جمع‌بندی مباحث خود تصریح کرد: در نقد و بررسی آثار اعضای انجمن، توجه نوجوان امروز را به مسائل جاری جامعه مثل تنهایی فرد، معضل آپارتمان‌نشینی و برهم خوردن حریم‌های شخصی شاهد بودیم که همگی آن نشان از دقت نظر اعضای داستان‌نویس ما به مسائل اجتماعی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =