کد خبر: 325023
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس در مراکز کانون

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها به‌منظور گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در استان‌های البرز، بوشهر، قزوین و هرمزگان به مناسبت روز خلیج فارس برنامه‌های مختلفی برگزار شد.

گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس در مراکز کانون

معرفی کتاب‌ با موضوع خلیج فارس در کانون البرز

با توجه به این‌که روز ۱۰ اردیبهشت به عنوان روز ملی «خلیج فارس» نام نهاده شده است مربیان مرکز شماره ۳ کرج با دعوت از دانش‌آموزان پایه‌ پنجم مدرسه‌ غیردولتی پدیده، فعالیت‌های مختلفی با این موضوع برای دانش‌آموزان اجرا کردند.

معرفی کتاب «عجیب و عجیب‌های ته دریا»، معرفی سرزمین «خلیج فارس»، بحث وگفت‌وگو درباره آلودگی‌های منابع آبی و تاثیر خلیج فارس در اقتصاد کشور عزیزمان ایران، از جمله فعالیت‌های انجام شده در این برنامه بود.

در پایان این ویژه‌برنامه دانش‌آموزان با هدایت مربیان و با شیوه‌ی کاغذ و تا کاردستی‌های قایق و ماهی درست کردند و در پایان در تابلوی مربوط به معرفی خلیج فارس نصب شد.

هدف از اجرای این ویژه‌برنامه آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با ایران اسلامی و خلیج فارس بود.

گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس در مراکز کانون

معرفی ظرفیت‌های محیط زیستی و گردشگری خلیج فارس در کانون بوشهر

کانون استان بوشهر با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر، هلال احمر بوشهر، اداره کل محیط زیست، اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، اداره کل ارشاد اسلامی استان بوشهر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بوشهر، شرکت جهان طب سامان (مجری طرح‌های محیط زیستی) ویژه‌برنامه «خلیج فارس، قلب آبی زمین» را برای کودکان بوشهری برگزار کرد.

این برنامه از دو بخش اصلی شامل کارگاه‌های ویژه روز ملی خلیج فارس و بخش جنبی پاکسازی ساحل تشکیل شده بود.

سمیه رسولی مدیرکل کانون استان، این برنامه را معرفی و آن را، بزرگداشت روز ملی خلیج فارس، به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر هویت ملی ما ایرانیان عنوان کرد و افزود ایجاد شادی، شور و نشاط در بین کودکان و نوجوانان، معرفی ظرفیت‌های محیط زیستی و گردشگری خلیج فارس و پاسداشت زیبایی و پاکیزگی، حفظ و نگهداری از این گوهر خدادادی از اهداف کانون در اجرای این برنامه بوده است.

این ویژه‌برنامه که با حضور کودکان بوشهری در ساحل خلیج فارس در پارک باسیدون برگزار شد، شامل ایستگاه‌های معرفی وقایع و معرفی پیشینه خلیج فارس، قصه‌گویی، تشکیل زنجیره انسانی، پاکسازی ساحل، بازی (توپ و تور، مار و پله، لی لی)، طناب‌کشی، اهدای کتاب، پرچم و کیسه‌های پارچه‌ای قابل بازیافت بود.

همچنین کانون استان بوشهر با همکاری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر، با هدف گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان ۶ تا ۱۲ ساله کرد.

این مسابقه در چهار محور موضوعی؛ صیانت از نام خلیج فارس، آبزیان خلیج فارس، آلودگی‌ها در خلیج فارس، حفاظت از محیط زیست خلیج فارس و تاریخ و تمدن خلیج فارس برگزار شد.

گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس در مراکز کانون

اجرای ویژه‌برنامه کامیونت نمایش سیار کانون در قزوین

هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون قزوین در بوستان الغدیر قزوین یک ویژه‌برنامه برگزار کرد.

این برنامه با همکاری مدرسه ابتدایی دخترانه نخبگان و کامیونت نمایش سیار کانون برگزار شد و حسین قربانی رییس آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین از جمله مهمانان آن بود.

اجرای سرود جمهوری اسلامی از سوی گروه ارتش، خوش‌آمدگویی اعضای کانون به مهمانان برنامه، اجرای نمایش، سرود، برپایی کارگاه کاردستی، کارگاه نقاشی و معرفی ایام و وقایع از جمله بخش‌های این برنامه بود.

گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس در مراکز کانون

آشنایی اعضای کانون با جزایر خلیج فارس در هرمزگان

در کانون هرمزگان اردوی «بوم‌سوز» به مناسبت روز ملی خلیج فارس با هدف هرمزگان‌شناسی با حضور ۲۵ عضو نونگاه و نوجوان دختر مرکز ابوموسی برگزار شد.

در این اردو اعضا با جزایر سه‌گانه خلیج فارس (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) آشنا شدند.

در این زمینه به بچه‌ها توضیح داده شد که در جریان تغییرهای زمین‌شناسی بسیار دور در سلسله کوه‌های زاگرس و بالا آمدن آب دریای عمان از طریق تنگه هرمز، خلیج فارس تشکیل شد و جزیره ابوموسی نیز ادامه پیشکوه‌های زاگرس است. پیش از ورود انگلیس به ابوموسی فردی به نام موسی سبب رونق و آبادانی این جزیره شد و پس از مدتی نام بابا موسی بر جزیره گذاشته شد.

بوموسی، باباموسی، بوموف، ابوموسی، گپ سوز و بوم سوز از نام‌های قدیمی این جزیره است.

در ادامه اعضا از تپه شنی که در ساحل پلاژ قرار دارد بازدید کردند و با چگونگی تشکیل تپه‌های شنی یا تلماسه‌ها آشنا شدند.

معرفی کتاب چیستان‌های هرمزگان، برگزاری مسابقه عکاسی، بازی و سرگرمی، روخوانی کتاب و معرفی ایام و وقایع از جمله فعالیت‌هایی بود که در این اردو اجرا شد.

همچنین اعضای کودک و نوجوان کانون جزیره هرمز به همراه مربیان در اردویی چند ساعته به ساحل جزیره رفتند و با انواع لاک‌پشت‌های خلیج فارس آشنا شدند و با شن‌های کنار ساحل، موجودات دریایی و انواع لاک پشت‌ها را درست کردند.

در مرکز شماره یک بندرعباس هم ویژه‌برنامه «خلیج تا ابد فارس» با انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

هدف از برگزاری این برنامه آشنایی کودکان و نوجوانان با خلیج فارس و جایگاه آن در بین کشورها و اهمیت نام فارس بر خلیج نیلگون بود.

معرفی و روخوانی کتاب‌ «باور کن من یک لاک‌پشتم» و معرفی کتاب «صدف‌ها» از سوی مربی مرکز برای اعضا از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

در ادامه نیز اعضا با در کنار هم قرار دادن صدف‌های ریز و درشت شکل‌های زیبایی را خلق کردند و در پایان کتاب «ماهیگیر و دریا» برای اعضای نونگاه معرفی شد و اعضا با شیوه پاپیه‌ماشه به ساخت ماهی پرداختند.

در برنامه‌ای دیگر هم مرکز شماره ۴ کانون بندرعباس با همراهی دانش‌آموزان دبیرستان جامعه‌الزهرا اردوی فرهنگی هنری «کفشی به رنگ کفش دریا» را در ساحل خواجه عطا بندرعباس برگزار کرد.

در این برنامه که روز شنبه ۹ اردیبهشت در ساحل خواجه عطا با هماهنگی پایه‌های هشتم دبیرستان جامعه‌الزهرا برگزار شد، مربی فرهنگی مرکز با حضور در جمع دانش‌آموزان در ساحل خواجه عطای بندرعباس درباره اهمیت روز ملی خلیج فارس و وقایع آن روز با دانش‌آموزان گفت‌وگو کرد.

دانش‌آموزان در این اردو به جمع‌آوری صدف‌های دریایی پرداختند و در ادامه با حضور در شعبه انجمن خوشنویسان استان هرمزگان با هنر فاخر خوشنویسی آشنا شدند.

آشنایی با انواع خط، بازدید از نگارخانه و معرفی کتاب «دریا، دریا» نوشته سرور کتبی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این روز بود.

هشتم اردیبهشت در تقویم ملی به‌عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام‌گذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =