کد خبر: 325032
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
بازدید 229
نشست مسئولین و مربیان کانون استان تهران با معاون فرهنگی

نشست هم‌اندیشی و تعامل مسئولین و مربیان مراکز کانون استان تهران با حضور معاون فرهنگی کانون و مدیرکل کانون استان تهران در سالن غدیر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان تهران؛ این نشست با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، مریم حقی مدیرکل کانون استان تهران، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، معاونین اداری-مالی و فرهنگی استان تهران، کارشناسان معاونت فرهنگی، مربی-مسئولان، مربیان فرهنگی و نمایندگان مربیان هنری و ادبی با رویکرد "تبیین چشم‌انداز فعالیت‌های ۱۴۰۲ با تمرکز بر طرح‌های نوین» در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی-هنری حجاب برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، مریم حقی مدیرکل کانون استان تهران دقایقی در جایگاه حضور یافت و ضمن خیر مقدم به حاضران، روز معلم را به همکاران کانون استان تبریک و شادباش گفت. مدیرکل کانون استان تهران در ادامه بیان کرد: اکنون فصل عضوگیری است؛ همه باید به صورت هماهنگ در این راستا تلاش کنیم تا بچه‌ها بیشتر به مراکز مراجعه کنند. ضروری است این امر را به صورت جدی پی بگیریم و امیدواریم جهشی را در عضوگیری مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهد باشیم.

مریم حقی همچنین مطرح کرد: نکته دیگر این است که نوجوانان ما مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. از این رو لازم است در کارها و فعالیت‌های آینده، برنامه مستقل و تفکیک‌شده‌ای برای این گروه سنی در نظر گرفته شود. همچنین لازم است کلاس‌های بخش کودک را از بخش نوجوان منفک کنیم‌.

در ادامه فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، ضمن تبریک روز معلم، مربیان کانون را معلم‌های نمونه دانست و گفت: در این مدت در مراکز کانون در استان‌های مختلف حضور پیدا کردیم تا صدای مربیان را بشنویم و این ارتباط و نشست‌ها ضروری است. تغییرهایی در کانون رخ داده و این تغییر جزو سنت‌های الهی است و بالاخره نیز رخ می‌دهد که این امر هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. اکنون ما باید سنگ بنایی بگذاریم که دیگران هم بتوانند آن را ادامه بدهند.

او درمورد تبدیل وضعیت مربیان کانون تصریح کرد: از میان حدود ۶۰۰ نفر از نیروهای پاره‌وقت مراکز استان‌های سراسر کشور حدود ۵۰۰ نفر درخواست تبدیل وضعیت کردند. در این راستا فعالیت‌هایی صورت گرفته و درحال برنامه‌ریزی هستیم تا از طریق دوره‌های آموزشی و... این امر انجام شود. هر مربی در گروه ادبی، فرهنگی و هنری آموزش خواهد دید و ارتقا می‌یابد. البته دوره آموزشی میان رشته‌ای فرهنگی ادبی یا فرهنگی هنری خواهیم داشت. پیش‌بینی این است که ۹۵درصد از این نیروها جذب خواهند شد. همچنین این فرایند هر شش ماه یکبار تکرار خواهد شد تا باقی نیروهای پاره‌وقت به نیروی تمام‌وقت تبدیل شوند.

وی همچنین مطرح کرد: بیش از ۱۶میلیون دانش‌آموز در کشور داریم و آمار نشان می‌دهد دو درصد از این تعداد جذب کانون شده‌اند؛ متوسط مراجعه به کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور سه نفر در روز است که این امر مقرون به صرفه نیست. از این جهت مشکلات این حوزه باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم جذب بیشتری داشته باشیم. همچنین لازم است در نمونه فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی، طراحی، الگوی رفتاری با مخاطب و... بازبینی کرده و آن‌ها را به روز کنیم. اکنون زیست کودکان و نوجوانان و حتی خانواده‌ها تغییر کرده است و در این راستا نیز باید تغییر رویکردی در مهندسی فعالیت‌ها و جذب مخاطب داشته باشیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: باتوجه به حضور و فعالیت فرزندان در فضای مجازی و استفاده آن‌ها از تلفن همراه باید فعالیت‌هایی را تدارک ببینیم تا کودکان و نوجوانان بتوانند از آن بهره ببرند. باید در بازی، سبد موسیقی، فیلم و... آن‌ها نقشی داشته باشیم. درواقع باید سبدی طراحی کنیم که برای خانواده‌ها به صرفه باشد. اکنون دیگر الگوی فعالیت‌های دو دهه قبل پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست و باید مواجهه آن‌ها با موارد جذاب دیگر صورت گیرد و در طول مسیر آن‌ها را با کتاب مواجه کنیم‌. همچنین باید این الگوی عرضه به گونه‌ای باشد که متناسب با هر استان و شهر و روستا باشد. باید به این نکته توجه داشت که مرکز و الگو و روش موضوعیت ندارد؛ نیازمند پیدا کردن راه برای رسیدن به هدف و تأثیرگذاری است.

وی ضمن تاکید بر این‌که کودک و نوجوان هدف ماست، اضافه کرد: باید وارد حوزه‌های جدید شویم؛ در غیر این‌صورت با شکست همراه خواهیم شد. کانون باید به شاخه علوم و فنون ورود پیدا کند، فناوری فضایی را ساده‌سازی کرده و بچه‌ها را به این حوزه علاقه‌مند کند. به واقع باید دریچه علوم فناوری، حقوق کودکان و باقی علوم را برای بچه‌ها باز کنیم. در این زمینه کمیته‌هایی همچون کمیته علم و فناوری تشکیل شده و کمیته‌های دیگری نیز در حال شکل‌گیری است.

او تاکید کرد: اضافه کردن عنصر خانواده به قالب فعالیت‌های کانون مبحث حائز اهمیتی است؛ خانواده باید مخاطب جدی کانون محسوب شود. بیان این نکته هم ضروری است که بیشتر مراکز مختلف در کشور به ارتباط مادر و فرزند پرداخته‌اند و به گمانم کانون باید در کنار توجه به ارتباط مادر و فرزند بر ارتباط پدر و فرزند نیز تمرکز کند.

فلاح در پایان سخنان خود گفت: باید نیاز خانواده‌ها را کشف و آن نیازها را تامین کنیم. صحنه جدید نیازهای بچه‌ها را ترسیم کنیم و آن بخش‌ها را فعال کنیم. لزوم اتفاق ویژه در حوزه فناوری در کانون احساس می‌شود. طراحی زیست‌بوم دیجیتال حوزه کودکان و نوجوانان نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ مجموعه‌ای که بتواند نیازهای جامع بچه‌ها را پوشش دهد و بعد تربیتی هم داشته باشد.

در خلال نشست «هم‌اندیشی و تعامل مسئولان و مربیان مراکز استان تهران؛ تبیین چشم‌انداز فعالیت‌های ۱۴۰۲ با تمرکز بر طرح‌های نوین»، مهتاب شهیدی مربی مسئول مرکز شماره ۹ کانون تهران در بخش فرهنگی، آزاده مرجانی مربی هنری مراکز کانون تهران در بخش هنری و آزاده شعفی مربی ادبی مراکز کانون تهران در بخش ادبی از دغدغه‌های خود و مسائل و پیشنهادهای مختلف سخن گفتند. از جمله این موارد ارائه کتاب‌های جدید با خط بریل، فیلم، بازی و کتاب و مجلات مختلف به کتابخانه‌های کانون، ارتقای طرح کانون مدرسه، اجرای تئاترهای دوره‌ای، برگزاری جلسه‌های مشاوره در مراکز و به‌روزرسانی کارگاه‌های نوشتن خلاق بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =