کانون و ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم‌نامه امضا کردند

مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای را برای پی‌ریزی همکاری‌های مشترک و آموزش و ارتقا سطح سلامت جسم و روان کودکان و نوجوانان با توجه به ماموریت‌های کانون امضا کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌نامه روز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در حاشیه برگزاری همایش مدیران کل ستادی و استانی کانون در تهران به امضای حامد علامتی مدیرعامل کانون و علیرضا کاظمی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رسید.

مواردی چون همکاری مشترک در تولید و ترویج آثار آگاهی بخش در خصوص پیشگیری از اعتیاد و آگاهی بخشی، عملیاتی‌کردن طرح یاریگران زندگی، تقویت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان در حوزه مهارت‌های زندگی با رویکرد پیشگیرانه و آگاهی‌بخشی و دیگر موارد از جمله توافق‌های دو طرف بر اساس این تفاهم‌نامه دو ساله است.

در این نشست مدیرعامل کانون طی سخنانی ضمن ابراز امیدواری جهت انجام کارهای مؤثر در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف تجارب خوبی در زمینة کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد اما این تجارب هماهنگ و منسجم نبوده است. تجربه استان‌های مختلف با دیگر استان‌ها متفاوت بوده و توجه به شرایط و مقتضیات هر استان یکی از عوامل موفقیت در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

کانون و ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم‌نامه امضا کردند

او توضیح داد: از آنجایی که گسترة فعالیت‌های کانون پرورش فکری از روستاها و عشایر تا شهرها را شامل می‌شود؛ کانون می‌تواند با ابزار هنر و ادبیات با همه کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کند. به این منظور باید در هر استان کارهای فرهنگی متناسب با آن منطقه صورت بگیرد. هر قدمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار ارزشمند خواهد بود و بهره‌بردارِ این همکاری، کودکان و نوجوانی هستند که در معرض این آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.»

مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته و ساخت فیلم «در آغوش درخت» که موفق به کسب ۲ سیمرغ بلورین در جشنوارة فیلم فجر شد، افزود: کانون می‌تواند کارهای فرهنگی بسیار مهمی همچون تولید فیلم‌های بلند سینمایی، انیمیشن و کتاب در زمینة کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهد.

علامتی افزود: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به نتایج بیشتر این تفاهم‌نامه شود نگاه راهبردی و دغدغه‌مند مسئولان دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی است که با همراهی ظرفیت‌های کانون اعم از معاونت‌ها و بخش‌های مختلف، می‌توان قدم‌های بزرگی در این حوزه برداشت.

سپس، علیرضا کاظمی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کانون پرورش فکری علاوه بر اینکه متخصص‌ترین نهاد حوزة تعلیم و تربیت است؛ بزرگ‌ترین شبکة این حوزه را در کشور دارد.

وی به اهمیت پیشگیری در برابر آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و کانون را دارای ظرفیت بسیار بالا برای انجام کارهای فرهنگی جهت تربیت جوانان سالم برای تحویل به جامعه دانست.

کانون و ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم‌نامه امضا کردند

او همچنین با نقل‌قولی از مقام معظم رهبری که آسیب‌های اجتماعی را بزرگ‌ترین خطر برای کشور و نظام برشمرده‌اند، افزود: امروز با توجه به اتفاق‌های رخ داده، برای همگان اهمیت و حوزه تاثیر آسیب‌های اجتماعی روشن شده است و باید علاوه بر نگاه کلان به آسیب‌های اجتماعی، نگاه جزئی نیز به آسیب‌ها و معضلات اجتماعی داشته باشیم و بدانیم که مثلاً یک خانواده‌ای که یکی از اعضای آن‌ها درگیر اعتیاد است چه معضلاتی در مقابل خود دارد. باید به آسیب‌های اجتماعی آنطور نگاه کنیم که انگار برای خانوادة خودمان اتفاق افتاده است. ما باید علاوه بر حساسیت‌هایی که با توجه به مسئولیت‌هایی در این حوزه داریم؛ به صورت فردی و شخصی نیز نسبت به این موضوعات و آسیب‌ها حساس باشیم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به رشدِ تنوع، دسترسی و گستره آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: در گذشته مواد مخدر محدود به چند شکل و روش توزیع آن‌ها نیز مشخص و محدود بود. اما امروزه دامنة تنوع این مواد، به‌ویژه مواد مخدر شیمیایی، بسیار گسترده شده است. این موضوع باعث شده که بعضاً خانواده‌ها حتی متوجه نشوند که فرزندان آن‌ها با چنین معضلاتی دست به گریبان شده و نباید فکر کنیم که این آسیب‌ها صرفاً برای دیگران است. مخاطرات این آسیب‌ها ممکن است که تک تک ما را درگیر کند و در این شرایط توجه به تربیت کودکان و نوجوانان اهمیت دو چندان دارد.

کاظمی تاکیدکرد: حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر این آسیب‌ها وظیفة همه ماست. بهترین دوره‌ای که می‌توانیم با استفاده از آن آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم؛ توجه به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است که خوشبختانه در یکی دو سال گذشته شاهد اقدام‌های خوبی در این زمینه بوده‌ایم. امیدواریم این همکاری بتواند آغاز یک کار بزرگ و ماندگار در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشد. در این زمینه می‌توان کارهای بسیار ارزشمندی چون برگزاری جشنواره‌ها، ایجاد کتابخانه‌های تخصصی، مسابقه‌های کتاب‌خوانی و تشکیل کانون‌ یاریگران زندگی انجام شود.

همایش مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =