ویژه برنامه ی گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی در مراکز کانون استان هرمزگان

به مناسبت سالروز بزرگداشت حماسه سرای بزرگ ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی، ویژه برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز کانون استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان به مناسبت ۲۵ اردیبهشت ماه، سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی برنامه هایی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، ارتقای جایگاه تاریخ، فرهنگ، هنر و ادبیات کهن ایران، تحکیم و تقویت هویت اسلامی-ایرانی و باورهای اخلاقی در بین کودکان و نوجوانان ویژه برنامه های متنوعی در مراکز کانون سراسر استان برگزار شد.

برنامه های اجرا شده به شرح  زیر می باشد:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز سیریک

در کانون مرکز سیریک ویژه برنامه ای با حضور دختران نونگاه و نوجوان برگزار شد. در این برنامه که محمد پیشان رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهرستان و دکترای زبان و ادبیات فارسی حضور داشت، شخصیت ادبی فردوسی و کتاب شاهنامه با تاکید بر داستان زال و رودابه به اعضا معرفی شد.

ویژه برنامه ی پاسداشت فردوسی طوسی در مراکز کانون استان هرمزگان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره ۴ بندرعباس

شهرزاد زارعی مربی فرهنگی مرکز شماره ۴ بندرعباس در جمع دانش آموزان طرح کانون مدرسه حضور یافت و ضمن پاسداشت  روز زبان فارسی به معرفی جایگاه ادبی حکیم ابوالقاسم فردوسی پرداخت.

 وی گفت: طرح ادبیات کهن با هدف آشنا نمودن دانش آموزان دختر پایه ی ششم مدرسه ی امید ایران در قالب طرح کانون مدرسه اجرا شد و طی آن در هر جلسه یکی از جلدهای کتاب «نامه ی نامور» (داستان های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان) در قالب نمایشنامه خوانی رادیویی و روخوانی کتاب انجام شد. در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت فردوسی، دانش آموزان عضو مرکز در قالب گروه های چند نفره به نمایشنامه خوانی رادیویی از داستان های شاهنامه پرداختند.

گفتنی است این طرح در قالب طرح توسعه کتابخوانی در فصل های آینده نیز با حضور اعضا برگزار خواهد شد.

ویژه برنامه ی پاسداشت فردوسی طوسی در مراکز کانون استان هرمزگان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره یک بندرعباس

مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک بندرعباس با برگزاری فعالیت‌های متنوع از جمله معرفی شخصیت ادبی فردوسی، برگزاری کارگاه های تصویرگری، سفالگری و معرفی کتاب این روز را گرامی داشتند.

سمیه اسلامی مسئول مرکز شماره یک بندرعباس هدف از برگزاری این برنامه را آشنایی اعضا با شخصیت های شاهنامه و ادبیات کهن دانست و گفت: در این برنامه اعضا با مجموعه ۱۲جلدی «نامه ی نامور» آشنا شدند و با همکاری مربی هنری مرکز به تصویرگری شخصیت های شاهنامه پرداختند. همچنین اعضا در کارگاه سفالگری شخصیت دیو سفید را به صورت حجمی ساختند.

ویژه برنامه ی پاسداشت فردوسی طوسی در مراکز کانون استان هرمزگان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره ۳ بندرعباس

در مرکز شماره ۳ بندرعباس ویژه برنامه ی «یک روز با فردوسی» با هدف پاسداشت زبان فارسی و آشنایی کودکان با اندیشه و اشعار فردوسی طوسی برگزار شد.

در این برنامه که با حضور جمعی از اعضاء و والدین برگزار شد، عبدالحمید انصاری نسب شاعر مطرح استان و مربی آفرینش های ادبی مرکز به معرفی اثر فاخر فردوسی حکیم پرداخت و سپس شخصیت هایی را که هر کدام در قصه های شاهنامه نقشی مهم ایفا می کنند همچون رستم، سهراب، اشکبوس، سیمرغ، اکوان دیو، رخش، رودابه، گردآفرید و آرش را معرفی نمود.

وی از فردوسی به عنوان شاعری که مردم را به یکتا پرستی، دانش اندوزی و خردورزی فرا می خواند یاد کرد و از اعضای مرکز خواست هرگاه به شهرهایی از ایران سفر کردند، از دیدن مقبره‌ی بزرگان آن شهر غافل نشوند؛ همچون آرامگاه فردوسی که در طوس در نزدیکی شهر مشهد قرار دارد.

خوانش بخشی از شاهنامه توسط محمد طاها اسفندی و دیانا امانی از اعضای مرکز از دیگر بخش های این ویژه برنامه بود.

همچنین کشیدن نقاشی از آرش کمانگیر توسط اعضاء پسر مرکز در ارتباط با این ویژه برنامه انجام شد.

 در پایان این برنامه اعضاء مجموعه ی «نامه ی نامور» را که گزیده ای از قصه های شاهنامه است، امانت گرفتند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز ابوموسی

در کانون پرورش فکری مرکز ابوموسی به مناسبت پاسداشت زبان فارسی و گرامیداشت فردوسی، نمایشگاهی از کتابهای موضوعی ادبیات کهن برپا شد. همچنین معرفی کتاب رستم و سهراب، زال و رودابه، زال و سیمرغ، معرفی شخصیت های شاهنامه و انجام نقالی توسط اعضای نونهال صورت پذیرفت.

ویژه برنامه ی پاسداشت فردوسی طوسی در مراکز کانون استان هرمزگان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =