تاکید مدیرعامل کانون بر ارائه کتاب‌های با کیفیت

مراسم رونمایی از کتاب «جدایی» اثر منتشر نشده قیصر امین‌پور در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین رونمایی از آخرین اثر قیصر امین‌پور با عنوان «جدایی» روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده سرشناس عرصه کودک و نوجوان، فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، اسماعیل امینی شاعر و طنزپرداز و مبین اردستانی شاعر و نویسنده سخنرانان این مراسم بودند.

حامد عسگری شاعر نوجوانان نیز اجرای این برنامه را بر عهده داشت.

تاکید مدیرعامل کانون بر ارائه کتاب‌های با کیفیت

ارسال ۳میلیون جلد کتاب به مراکز کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست اظهار کرد: کتاب «جدایی» اثر قیصر امین‌پور، کتاب بسیار ارزشمندی است که از ایشان به جا مانده است. ما در کانون باید از این گنجینه‌ها استفاده کنیم.

حامد علامتی افزود: در طول ماه‌ها و روزهای گذشته دوستان ما در حوزه تولید، کتاب‌های جدیدی را به کودکان و نوجوانان هدیه کردند. کانون حدود ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ اول در این مدت داشته که در شمارگان خوبی منتشر می‌شود. بیش از ۳۵۰ عنوان پرمخاطب نیز ازسوی شورای کتاب شناسایی و بازنشر شده است. در مجموع ۳میلیون جلد کتاب را بعد از نمایشگاه کتاب به مراکز کانون در سراسر کشور ارسال می‌کنیم. مراکز ما به شدت نیازمند کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان هستند. کتاب‌های شعر نوجوان نیز بسیار مورد توجه است.

مدیرعامل کانون گفت: ما باید بتوانیم دفتر شعر را در مراکز کانون‌ تاسیس یا تقویت کنیم تا بزرگان بیشتری در آنها رفت‌وآمد داشته باشند. اگر این اتفاق بیافتد، تولیدات ما بیشتر شده و با آینده‌نگری اعضای بیشتری را تربیت می‌کنیم. علاوه بر این قرار شده دفتر شعر طنز را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سرپرستی آقای ناصر فیض تاسیس کنیم. توصیه من این است که کانون را خانه خود بدانید و کمک کنید که آینده کودکان و نوجوانان را بسازیم. آثار خود را به شورای کتاب کانون ارایه بدهید و مطمئن باشید که هیچ اغماضی در این زمینه نخواهد بود چراکه ارائه کتاب باکیفیت برای ما مهم و اعتبارآفرین است.

تاکید مدیرعامل کانون بر ارائه کتاب‌های با کیفیت

نوجوان در ایران متولی ندارد

مصطفی رحماندوست در این مراسم با انتقاد از نبود تعریف مشخص از نوجوان در کشور گفت: ما در حوزه نوجوان مشکل داریم چراکه تعریف مشخصی از نوجوان وجود ندارد. برای سن ازدواج یک سن در نظر گرفته می‌شود و برای رای یا اعدام سن دیگری. به نظر می‌رسد سن ۱۵ تا ۱۸ یا ۱۹ سالگی در کشور متولی ندارد اما در جهان برای همین سنین ادبیات نوجوان تولید می‌شود.

وی افزود: بعد از انقلاب گفتند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید از بین برود. آن موقع کانون ۱۸۱ کتابخانه داشت. من در این مورد با شهید بهشتی صحبت کردم و گفتم در خاورمیانه تنها یک نهاد وجود دارد که این تعداد کتابخانه دارد، به توصیه ایشان با شهید مطهری هم صحبت کردم و در پایان کانون آلوده به سیاست نشد. حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کتابی از قیصر امین‌پور را رونمایی می‌کنیم.

رحماندوست خاطرنشان کرد: قیصر امین‌پور حس بکری داشت، گاهی بدون اینکه تصمیمی داشته باشد به دغدغه‌ای که در جامعه وجود داشت، پاسخ می‌داد برای مثال بدون اینکه تصمیمی داشته باشد با زبانی می‌نوشت که برای نوجوانان هم مناسب بود. بعد از فوت او حتی می‌دیدم که در مغازه‌های سطح شهر عکس او را به دیوار می‌زدند. قیصر امین‌پور پله دیگری در ادبیات کودک و نوجوان بنا گذاشت. جالب آن که امروز روز بزرگداشت فردوسی است. کاری که فردوسی انجام داد زنده نگه داشتن زبان فارسی بود. ما نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان نیز باید این مسیر را زنده نگه داریم.

این شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: اینکه کودک شعر حفظ کند، رویکردی نیست که ادبیات بومی ما را تعریف کند. مطمئنا اگر حافظ و سعدی می‌خواستند امروز برای کودک و نوجوان شعر بسرایند از ادبیات دیگری استفاده می‌کردند. ما سعی کردیم که مثنوی را به زبان کودکان بنویسیم اما در واقع راز ماندگاری آن آثار همان ادبیات است. همان زبانی که مولوی ازآن استفاده کرده است.

تاکید مدیرعامل کانون بر ارائه کتاب‌های با کیفیت

تعریف نوجوان تغییر کرده

فاطمه طارمی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخنران بعدی این آیین بود. وی با اشاره به رونمایی کتاب‌های کانون در روز اول نمایشگاه بیان کرد: صحبت‌هایی در روز اول بیان شد که من را ترغیب کرد که بیشتر در مورد شعر نوجوان صحبت کنم. به نظر شما چرا نوجوانان برای شعر فاضل نظری صف می‌کشند؟ چون محتوای این شعرها عاشقانه، روان و سالم است. چرا فکر می‌کنیم چارپاره باید تنها برای نوجوان باشد؟ تعریف نوجوان امروز تغییر کرده نمی‌توانیم بگوییم تعریف ما از نوجوان این است و باید این شعر را بخوانید.

وی ادامه داد: امروز حامد عسگری شاعری است که آثار او هم در فضای مجازی مورد استقبال قرار می‌گیرد و هم نوجوانان آثار او را دوست دارند. یا اگر بتوانیم شاعری مانند ناصر فیض را در محوریت آثار طنز خود قرار دهیم می‌توانیم آثار بسیار خوبی داشته باشیم.

طارمی همچنین گفت: قیصر امین‌پور کتاب «صبح روز دهم» را برای نوجوانان می‌نویسد که با استقبال زیادی مواجه می‌شود. بنابراین شاید شاعران بزرگسال ما نیز بتوانند چنین تاثیری را روی نوجوانان بگذارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =