بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در دهم آذر ۱۴۰۴، اختتامیه مرحله اول فراخوان ملی «از کتاب تا کارگاه ادبی» در دهم آذر ۱۴۰۴، به صورت آنلاین برگزار شد؛ و مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم حضور داشتند.
این فراخوان که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اعلام شده بود، با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، ارتقای مهارت طراحی و اجرای فعالیتهای ادبی و تقویت خلاقیت مربیان برگزار شد؛ و از شرکتکنندگان خواسته شده بود تا طرحهای خود را در دو بخش «تجربه ادبی» و «طرح ادبی» به صورت مکتوب و با فرمهای ارسالی به دبیرخانه آفرینشهای ادبی استان فارس، ارسال کنند.
فرزانه رحمانی، کارشناس منطقه دو کشور، در سخنان خود بر اهمیت مشارکت فعال مربیان در ترویج کتاب و ایجاد تجربههای خلاقانه و عملی برای کودکان و نوجوانان تاکید کرد.
او با اشاره به اهداف فراخوان توضیح داد که طراحی طرحهای ادبی باید متناسب با گروه سنی مخاطب باشد، و شیوهنامه رعایت شود؛ و تمرکز بر محتوای کتاب، آموزش و تربیت همزمان کودکان باشد.
آرزو حقیقی مربیمسئول کانون مرکز نیریز و نماینده داوران این مسابقه که همراه با اسماعیل مقیمی و سوسن زرین آثار ارسالی را ارزیابی کرده بود، نکات مهم داوری را تشریح کرد؛ و گفت که نبود چشمانداز روشن در برخی طرحها یکی از ضعفهای اصلی بوده است.
او افزود که قابلیت اجرایی طرح، پرهیز از مصنوعی شدن فعالیتها و استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی در کنار خلاقیت و تجربه فردی، از معیارهای اصلی ارزیابی بوده است؛ و هدف نهایی طرحها باید فراهم کردن فرصت کشف، مشاهده و کنجکاوی کودکان در هماهنگی با مبانی رشد آنها باشد.
حقیقی همچنین بر اهمیت تجربه ادبی به عنوان بخشی اثرگذار در فعالیتهای ادبی تاکید کرد؛ و یادآور شد که تمرکز صرف بر جایزه و رقابت میتواند اثرات منفی بر علاقه کودکان به مطالعه و یادگیری داشته باشد.
فرزانه رحمانی در ادامه درباره ابزارهای آموزشی و کارتهای بلندخوانی صحبت کرد؛ و توضیح داد که این کارتها کمک میکنند تا کودکان کتابها را از زوایای مختلف بررسی و محتواهای متنوع را ثبت کنند.
به گفته او، این روش باعث تقویت تحلیل، مهارتهای فکری و خلاقیت کودکان میشود.
او همچنین تفاوت تجربه ادبی با معرفی کتاب را روشن کرد؛ و افزود که در تجربه ادبی، کودک چیزی فراتر از مطالعه ساده دریافت میکند؛ و با متن و محتوا به شکل عملی و تعاملی مواجه میشود و مربیان میتوانند با خلاقیت خود طرحها را متناسب با گروه سنی شرکتکنندگان تغییر دهند؛ تا تجربهای جذاب و اثرگذار شکل گیرد.
راضیه احمدی، کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی، در پایان مراسم اعلام کرد که از میان ۸۵ طرح ارسال شده، ۱۵ طرح در بخش «تجربه ادبی» و ۱۳ طرح در بخش «طرح ادبی» موفق به کسب امتیاز لازم و ورود به مرحله دوم شدهاند.
احمدی تاکید کرد؛ که این فراخوان علاوه بر ارتقاء مهارتهای طراحی و اجرای فعالیتهای ادبی، خلاقیت مربیان را پرورش میدهد؛ و علاقه کودکان به مطالعه و تجربههای تعاملی با کتاب را افزایش میدهد.
او افزود که شرکتکنندگان برگزیده باید در مرحله دوم فیلم اجرای عملی طرح خود را ارسال کنند؛ تا اجرای واقعی آثار ارزیابی شود؛ و اثرگذاری آموزشی و تربیتی آنها مشخص شود.
اسامی مربیان برگزیده در بخش طرح ادبی شامل جلیل نجفی، زینب دهقانیان، فاطمه رجبی، زهرا محبی، معصومه نظیف، زهرا هفترنگ، سمیره بروانی، مرضیه سروستانی، هدیه خوزستانی و سعیده احمدپور و در بخش تجربه ادبی نیز زینب دهقانیان، مهدیه امامی، انسیه سادات جلالی، مریم حسنلی، اعظم رنجبر، لیلا سربخش، مرضیه روحانی سروستانی و زینب کوزلی اعلام شد.