کد خبر: 365595
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۸
بازدید 3
مرحله اول فراخوان «از کتاب تا کارگاه ادبی» با معرفی برگزیدگان به پایان رسید

مرحله اول فراخوان «از کتاب تا کارگاه ادبی» به صورت آنلاین به پایان رسید. ۸۵ طرح از مربیان سراسر کشور ارسال شد و ۲۸ اثر برگزیده به مرحله دوم راه یافتند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در دهم آذر ۱۴۰۴، اختتامیه مرحله اول فراخوان ملی «از کتاب تا کارگاه ادبی» در دهم  آذر ۱۴۰۴، به صورت آنلاین برگزار شد؛ و مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم حضور داشتند.

 این فراخوان که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اعلام شده بود، با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، ارتقای مهارت طراحی و اجرای فعالیت‌های ادبی و تقویت خلاقیت مربیان برگزار شد؛ و از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود تا طرح‌های خود را در دو بخش «تجربه ادبی» و «طرح ادبی» به صورت مکتوب و با فرم‌های ارسالی به دبیرخانه آفرینش‌های ادبی استان فارس، ارسال کنند.

فرزانه رحمانی، کارشناس منطقه دو کشور، در سخنان خود بر اهمیت مشارکت فعال مربیان در ترویج کتاب و ایجاد تجربه‌های خلاقانه و عملی برای کودکان و نوجوانان تاکید کرد.  

او با اشاره به اهداف فراخوان توضیح داد که طراحی طرح‌های ادبی باید متناسب با گروه سنی مخاطب باشد، و شیوه‌نامه رعایت شود؛ و تمرکز بر محتوای کتاب، آموزش و تربیت همزمان کودکان باشد.

آرزو حقیقی مربی‌مسئول کانون مرکز نی‌ریز و نماینده داوران این مسابقه که همراه با اسماعیل مقیمی و سوسن زرین آثار ارسالی را ارزیابی کرده بود، نکات مهم داوری را تشریح کرد؛ و گفت که نبود چشم‌انداز روشن در برخی طرح‌ها یکی از ضعف‌های اصلی بوده است.  

او افزود که قابلیت اجرایی طرح، پرهیز از مصنوعی شدن فعالیت‌ها و استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی در کنار خلاقیت و تجربه فردی، از معیارهای اصلی ارزیابی بوده است؛ و هدف نهایی طرح‌ها باید فراهم کردن فرصت کشف، مشاهده و کنجکاوی کودکان در هماهنگی با مبانی رشد آن‌ها باشد.  

حقیقی همچنین بر اهمیت تجربه ادبی به عنوان بخشی اثرگذار در فعالیت‌های ادبی تاکید کرد؛ و یادآور شد که تمرکز صرف بر جایزه و رقابت می‌تواند اثرات منفی بر علاقه کودکان به مطالعه و یادگیری داشته باشد.

فرزانه رحمانی در ادامه درباره ابزارهای آموزشی و کارت‌های بلندخوانی صحبت کرد؛ و توضیح داد که این کارت‌ها کمک می‌کنند تا کودکان کتاب‌ها را از زوایای مختلف بررسی و محتواهای متنوع را ثبت کنند.  

به گفته او، این روش باعث تقویت تحلیل، مهارت‌های فکری و خلاقیت کودکان می‌شود.

 او همچنین تفاوت تجربه ادبی با معرفی کتاب را روشن کرد؛ و افزود که در تجربه ادبی، کودک چیزی فراتر از مطالعه ساده دریافت می‌کند؛ و با متن و محتوا به شکل عملی و تعاملی مواجه می‌شود و مربیان می‌توانند با خلاقیت خود طرح‌ها را متناسب با گروه سنی شرکت‌کنندگان تغییر دهند؛ تا تجربه‌ای جذاب و اثرگذار شکل گیرد.

راضیه احمدی، کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی، در پایان مراسم اعلام کرد که از میان ۸۵ طرح ارسال شده، ۱۵ طرح در بخش «تجربه ادبی» و ۱۳ طرح در بخش «طرح ادبی» موفق به کسب امتیاز لازم و ورود به مرحله دوم شده‌اند.

احمدی  تاکید کرد؛ که این فراخوان علاوه بر ارتقاء مهارت‌های طراحی و اجرای فعالیت‌های ادبی، خلاقیت مربیان را پرورش می‌دهد؛ و علاقه کودکان به مطالعه و تجربه‌های تعاملی با کتاب را افزایش می‌دهد.  

 او افزود که شرکت‌کنندگان برگزیده باید در مرحله دوم فیلم اجرای عملی طرح خود را ارسال کنند؛ تا اجرای واقعی آثار ارزیابی شود؛ و اثرگذاری آموزشی و تربیتی آن‌ها مشخص شود.

اسامی مربیان برگزیده در بخش طرح ادبی شامل جلیل نجفی، زینب دهقانیان، فاطمه رجبی، زهرا محبی، معصومه نظیف، زهرا هفت‌رنگ، سمیره بروانی، مرضیه سروستانی، هدیه خوزستانی و سعیده احمدپور و در بخش تجربه ادبی نیز زینب دهقانیان، مهدیه امامی، انسیه سادات جلالی، مریم حسنلی، اعظم رنجبر، لیلا سربخش، مرضیه روحانی سروستانی و زینب کوزلی اعلام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha