به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، مرکز فرهنگی هنری شماره ۱۰ (خانه جلیلی) با میزبانی از دانشآموزان مدرسه استثنایی ارشاد ۲، روزی پرشور و نشاط را برای کودکان با نیازهای ویژه و کمتوان ذهنی-حرکتی رقم زد.

در این برنامه که با هدف ایجاد فضایی شاد، آموزشی و تأکید بر اهمیت «فرصتهای برابر» برای تمامی کودکان طراحی شده بود، فعالیتهای متنوع فرهنگی و هنری ارائه شد. کودکان حاضر در برنامه از بخشهای گوناگونی مانند بازی و سرگرمی گروهی، مسابقات مهیج، قصهگویی تعاملی، کاردستی خلاقانه و نقاشی آزاد بهرهمند شدند.
این اقدام مرکز شماره ۱۰ کانون پرورش فکری، بر پایه بخشی از مأموریتهای این نهاد در ترویج کتابخوانی، پرورش خلاقیت و افزایش نشاط اجتماعی برای تمامی کودکان و نوجوانان، بدون هیچگونه تمایزی، از سوی مربیان فعال این مرکز برنامهریزی و اجرا شد. حضور کودکان با نیازهای ویژه در محیطی خلاق و پرنشاط، گامی مؤثر در راستای اجتماعیپذیری، تقویت اعتماد به نفس و کشف استعدادهای این عزیزان محسوب میشود.

منیژهالسادات حسینی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، گفت: مربیان و کارشناسان کانون با بهکارگیری روشهای مختلف، امکان مشارکت حداکثری و لذتبردن همه کودکان از برنامهها را فراهم می آورند. اجرای چنین برنامههایی نه تنها سبب ایجاد خاطراتی زیبا برای کودکان و خانوادههای آنان میگردد، بلکه توجه جامعه به حقوق و قابلیتهای کودکان با نیازهای ویژه را بیش از پیش افزایش میدهد.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، با دو مرکز فراگیر شماره ۳ و ۱۴ به طور مستمر و در قالب طرحهای مختلف، میزبان گروههای مختلف کودکان و نوجوانان بوده و این گونه برنامههای فراگیر را در سایر مراکز خود نیز توسعه داده است.

حسینی خاطرنشان کرد: کانون علاوه بر اجرای فعالیتهای مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و... با اهمیت به برنامههای فراگیر، برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه برنامهریزی داشته و فعالیتهایی نیز اجرایی نموده است. برگزاری چنین برنامههایی یک تکلیف اجتماعی و حق مسلم این کودکان و نوجوانان است. این برنامهها به جامعه میآموزد که تفاوتها، بخشی از طبیعت انسان است و همه کودکان حق داشتن کودکی شاد و دوره رشد پربار را دارند.
سرپرست کانون استان در مورد تأثیرات چنین برنامههایی، عنوان داشت: اجرای چنین فعالیتهایی برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه تقویت مهارتهای حرکتی، ارتباطی و اجتماعی، کاهش احساس تبعیض و انزوا، افزایش شادی و امید و در کنار آنها برای سایر کودکان و جامعه آموزش پذیرش تفاوتها، تقویت حس همدلی و مسئولیتپذیری اجتماعی از همان سنین پایه را در پی دارد و ضروری است این گونه فعالیتها به صورت مستمر و با همکاری نزدیکتر با مراکز آموزشی و توانبخشی، و همچنین با آموزش مربیان برای روشهای کار با کودکانی با نیازهای ویژه، تداوم و گسترش یابد.
