نمایشگاه کتاب  جایگاهی برای تعامل علاقه مندان  حوزه ی فرهنگ و هنر

در گفتگو با عبدالرضا صمدی نویسنده و شاعر کودک به نقش و جایگاه نمایشگاه کتاب برای تعامل بین علاقه‌مندان حوزه‌ی فرهنگ و هنر اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛ عبدالرضا صمدی نویسنده وشاعر کودک درباره چگونگی وارد شدن داستان به زندگی اش بیان کرد: اواخر دوره ی دبیرستان با کیهان بچه ها آشنا شدم، بعدها با حوزه ی هنری کانون پرورش فکری آشنا شدم و به صورت مکاتبه ای برای آنها اثر می فرستادم، ابتدا آثار من در مجلات و نشریات کودک چاپ می شد.

وی ادامه داد: فکر نمی کردم بخواهم نویسنده شوم من در سنین بالاتر شروع به نوشتم کردم اما به شدت به حوزه ی کودک و نوجوان علاقه مند بودم.

صمدی درمورد تاثیر کتاب یا نویسنده ای در ورودش به دنیای نویسندگی گفت: در گذشته نسبت به امروز دسترسی به کتاب کم بود، همچنین دسترسی به افرادی که در این حوزه استاد هستند هم کمتر بود و بیشتر باید خود آموزی می کردیم.

روز به روز من بیشتر به تاثیر خواندن پی می بروم. در واقع خواندن خیلی از نوشتن مهم تر است. اگر می خواهیم حرف تازه ای داشته باشیم و خودمان را مدام در نوشته هایمان تکرار نکنیم باید بیشتر بخوانیم. من بیشتر تحت تاثیر جریان ادبی و فرهنگی قرار می گرفتم تا یک کتاب خاص یا نویسنده .

این نویسنده‌ی کانونی در دیدار با مخاطبان کتابهای خود گفت: در موقعیت های مختلف در مواجه با کودکان  و نوجوانان قرار گرفته ام، سالهایی که در مراکز کانون بودم نوع نگاه بچه ها به من متفاوت بود و من از آنها ایده می گرفتم.

در جلسه ای با بچه ها پیرامون کتاب تو نوک طلا هستی گفتگو کردیم بچه ها ایده ها خوب و نکات ارزشمندی را به من منتقل کردم بعدها من هم برای بچه هایی که در آن نشست بودند کارت های با عنوان همان کتاب درست کردم و برایشان فرستادم.

وی ادامه داد: همه چیز برای نوشتن الهام بخش است اگر نویسنده ابزار خوبی داشته باشد می تواند از محیط ایده های خوبی کشف کند، چشمه ی ادبی همیشه در حال جوشیدن است، من با کتاب هایی که می خوانم ایده های تازه در ذهنم شکل می گیرد، طبیعت، به من در ایده ها کمک می کرد اما بیشتر  ایده ی داستان هایم در فرآیند خواندن رخ می داد.

عبدالرضا صمدی در مورد نمایشگاه کتاب وارتباط پدید آورندگان و مخاطبان آن گفت: نمایشگاه باید محلی باشد برای فعالیت های کتاب محور که خوشبختانه در سالهای اخیر نمایشگاه کتاب از حالت فروشگاه کتاب در آمده است. این خیلی مهم است که ارتباط نوشتاری اتفاق بیفتد، تبادل ایده ها بین پدید آورندگان و مخاطبان و حتی ناشران. نمایشگاه باید جایگاهی برای تعامل علاقه مندان و دست اندرکاران حوزه ی فرهنگ و هنر باشد.

وقتی تعامل بین پدید آورنده و مخاطب فراهم شود، نویسندگان از سلیقه ی خوانندگان مطلع می شوند و می توانند روی سلیقه‌ی آنها تاثیر بگذارند یا تغییر دهند. هر چه تعامل بیشتر باشد کارهای موثر تری خلق می شود، نمایشگاه کتاب باید به ماهیت فرهنگی نزدیک تر شود.

سخن  آخر من برای کسانی که حوزه نوشتن کار می کنند این است که نوشتن را با هیچ معامله نکنند و قدر نوشتن را بدانند برای خود بنویسند، برای اجتماع بنویسند، برای زندگی بهتر انسان ها بنویسند. بخش دیگری از سخن من با مسئولین است که ظرفیت های فرهنگی بهره ببرند شرایطی فراهم کنند تا در استان ها این ظرفیت ها شناسایی شود و به مردم معرفی شوند، شخصیت ها فرهنگی، علمی برایشان برنامه ریزی شود، تا قشر به کودک و نوجوان معرفی شوند، این کار هویت استانی آنها را پرورش می دهد ابتدا کار در زمینه هویت ملی باید در استان ها انجام شود کودک و نوجوانی استان خود را نمی شناسد شاعران و شخصیت های علمی و فرهنگی استان خود را نمی شناسد چگونه می تواند دارای هویت ملی باشد، ابتدا هویت استانی شکل گیرد و در مرحله ی بعد هویت ملی شکل گیرد.

شایان ذکر است عبدالرضا صمدی ۹ سال سکان کانون خراسان جنوبی را در سمت مدیرکلی از سال۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ برعهده داشته و کتاب های تو نوک طلا هستی، خاله رعنا و عمه نسا و آن دور دور که به دو زبان فارسی و لاتین از برخی از آثار اوست که در انتشارات کانون به چاپ رسیده است.

گزارش: عاطفه اکبری، کارشناس آفرینش های ادبی کانون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =