باید کودکان را با اسطوره‌های ایرانی آشنا کنیم

مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری «نظم‌خوانی» را روشی برای آشنا کردن کودکان با اسطوره‌ها و ادبیات کهن دانست و افزود: تلاش ما بر این است که بچه‌ها را به متون نظم عادت دهیم. از این‌رو داستان‌های اساطیری شاهنامه را انتخاب و به زبانی ساده و روان به نظم درآورده‌ایم.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عباس محمددینی به بهانه ۲۵ اردیبهشت «روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگ‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی»به ضرورت بازنویسی و بازآفرینی متون کهن و ادبیات کلاسیک اشاره و بیان کرد: ما باید کودکان را با فرهنگ و تاریخ و گنجینه‌های ادبی خود آشنا کنیم. به همین‌خاطر لازم است به بازنویسی و روان کردن داستان‌ها و حکایت‌های شاهنامه و کلیله و دمنه و گلستان برای بچه‌ها بپردازیم.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری، ادامه داد: کلام موزون و آهنگین هم بچه‌ها را جذب می‌کند هم در خاطرشان می‌ماند. به همین دلیل تلاش می‌کنیم بچه‌ها را به خواندن شعر و متن‌های منظوم عادت دهیم تا آن‌ها از این طریق با اسطوره‌ها و ادبیات کهن آشنا شوند.

محمددینی از راه‌اندازی باشگاه رویاپردازی در کانون خبر داد و گفت: فردوسی در شاهنامه رویاپردازی کرده و به انتقال آن چیزی پرداخته که نمی‌توانسته راحت و واضح بیانش کند. ما هم برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان، باشگاه رویاپردازی تشکیل داده‌ایم تا به‌طور ویژه به شاهنامه و اسطوره بپردازیم.

به گفته مدیر انتشارات کانون، مجموعه «پاورقی‌ها» جزو مجموعه‌هایی است که از سوی کانون منتشر  و در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است؛ این مجموعه پنج جلدی، داستان‌هایی از شاهنامه فردوسی را به زبانی ساده برای کودکان و نوجوانان بازنویسی کرده است. «پاورقی‌ها»، نشان‌دهنده ظرفیت بالای ادبیات کهن یا اسطوره‌ای است. «پاورقی» در فرهنگ‌های لغت فارسی به بخش زیرین کتاب گفته می‌شود که دانسته‌ها و اطلاعات خواننده را با افزودن توضیح‌هایی درباره متن اصلی یا بخش‌هایی از آن، بالا می‌برد و داستان‌هایی از رستم، آرش کمانگیر، گردآفرید، زال و ضحاک در این مجموعه پنج جلدی منتشر شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن‌های ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) و بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی https://book.icfi.ir/  حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =