کودکان از ظاهر به محتوای کتاب می‌رسند

شخصیت تلویزیونی «خاله سارا» در بازدید از غرفه کانون در نمایشگاه کتاب گفت: بچه‌ها در درجه نخست با فیزیک کتاب ارتباط برقرار می‌کنند و ما برای این‌که بچه‌ها را به کتاب علاقه‌مند کنیم باید در وهله نخست به ظاهر و پس از آن به محتوا توجه کنیم و به تولید کتاب‌های تعاملی بپردازیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سارا روستاپور(خاله سارا) با حضور در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب و غرفه کانون به نخستین خاطره خود از این نهاد فرهنگی اشاره و بیان کرد: کودکی همه ما با کانون و کتاب‌هایش گذشته؛ کتاب‌هایی که داستان‌های ساده و روان و تصویرگری‌های جذاب داشت و همه این عوامل بود که ما را به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌کرد.

این مجری تلویزیون در پاسخ به این‌که در دنیای تبلت و گوشی گوشمند و بازی رایانه‌ای چگونه می‌توان بچه‌ها را به کتاب علاقه‌مند کرد گفت: بچه‌ها در درجه نخست با فیزیک کتاب ارتباط برقرار می‌کنند. به همین‌خاطر، ظاهر کتاب و جلد آن و البته صفحه‌آرایی و تصویرگری آن بسیار مهم است. در واقع کودکان از ظاهر می‌گذرند و به باطن و محتوای کتاب می‌رسند و ما برای این‌که بچه‌ها را به کتاب علاقه‌مند کنیم باید در وهله نخست به ظاهر و پس از آن به محتوا توجه کنیم و به تولید کتاب‌های تعاملی بپردازیم.

روستاپور به نقش رسانه‌ها اشاره و بیان کرد: رسانه‌ها باید برای کودک و نوجوان امروز، جذابیت ایجاد کنند. برای مثال، طراحی مسابقه می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد یا هم‌چنان قالب قصه برای کودکان جذابیت دارد. اما بهترین و موثرترین روش، الگوسازی برای این گروه سنی است. خود من زمانی می‌توانم دخترم را به کتاب‌خوانی تشویق کنم که خودم، اهل کتاب باشم.

 ‎کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن‌های ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) و بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی https://book.icfi.ir/ حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =