تمام ایران به نام رضا (علیه‌السلام)

شانزده جشنواره‌ی موضوعی رضوی به همت اداره‌کل‌های کانون در پانزده استان کشور به کار خود پایان دادند. جشنواره‌هایی که به گفته‌ی مدیرعامل بنیاد فرهنگی‌هنری امام رضا علیه‌السلام، از بی‌نظیرترین جشنواره‌ها در نوع خود بودند.

نشریه‌ی «خبرنامه‌ی کانون» در ایام دهه‌ی کرامت، ویژه‌نامه‌ای تهیه و منتشر کرد که تمام جشنواره‌ها را به تفکیک بررسی و اطلاعات کامل آن را اعلام کرده بود. در ادامه نیز نگاه کوتاهی داریم به برنامه‌های اختتامیه و جوایز و برگزیدگان هر جشنواره.
نمادها و نشانه‌های رضوی
مراسم پایانی سومین جشنواره‌ی نمادها و نشانه‌های رضوی، 19 شهریورماه در شهر ارومیه و با حضور برگزیدگانی که از استان‌های خراسان رضوی، بوشهر، اردبیل، اصفهان و آذربایجان ‌غربی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور فریدون سیدمصطفوی، مدیرکل کانون استان آذربایجان غربی و دبیر سومین جشنواره‌ی سراسری نمادها و نشانه‌های رضوی برگزار شد، برگزیدان در دو بخش عکاسی و نقاشی مورد تقدیر قرار گرفتند.
فضل‌اله فعال نوری، سیامک حجت‌الاسلامی و مامک یحیی پور، اعضای هیات داوران بخش عکاسی سومین جشنواره‌ی نمادها و نشانه‌های رضوی بودند که 1623 اثر را مورد بررسی قرار داده و در گروه سنی 9-7 سال سید علی میر حسینی از خراسان رضوی، محمدامین شکارلو از آذربایجان‌غربی، فاطمه تراکمه از بوشهر، در گروه سنی 12-10 سال‌ هانیه علیاری آیدینلو از آذربایجان‌ غربی، شکیلا پیریایی از خوزستان، معین شکارلو از آذربایجان ‌غربی و در گروه سنی 17-13 سال فاطمه حسینی از آذربایجان ‌غربی، زینب عزیزی از زنجان و اردلان حسنعلی‌زاده از خراسان رضوی را به عنوان نفرات اول تا سوم هر گروه معرفی کردند.
در بیانیه‌ی هیات داروان این جشنواره آمده بود: نگاه خلاق به سوژه و بیان محتوا، انتخاب کادر مناسب و ترکیب‌بندی خاص، زاویه‌ی دید خلاق نسبت به موضوع و نورپردازی و نورسنجی صحیح عکس از نکاتی است که بایستی مورد تاکید و توجه قرار گیرد.
معصومه فاضلی مقدس، نسرین بدلی باراندوزی و داریوش علومی نیز به عنوان داوران بخش نقاشی سومین جشنواره‌ی نمادها و نشانه‌های رضوی 2672 اثر را بررسی کرده و در گروه سنی 9-7 سال، علیرضا رضایی از آذربایجان ‌غربی، محدثه جهانپور از اردبیل و زهرا مصیبی از اصفهان، در گروه سنی 12-10 سال فاطمه کریمی از اصفهان، مهرانه خالقی از خراسان رضوی، فاطمه گزی از اصفهان و در گروه سنی 17-13سال مهدی خلیلی از آذربایجان ‌غربی، رحیم محمدی از آذربایجان‌غربی و سید نرجس سیدنژاد از خراسان رضوی را شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی اول تا سوم دانستند.
در بخشی از بیانیه‌ی این هیات نیز آمده بود: لازم است تا نوآوری و ابداع هرچه بیش‌تر در نقاشی‌ها مورد توجه قرار گیرد و در این میان نقش یک مربی به عنوان راهنما در شیوه‌ی ارایه و پرداختن به موضوع بسیار قابل توجه است. هم‌چنین لازم است تا مربیان، اعضا را به سمت خلاقیت‌ها هدایت کنند تا همه‌ساله شاهد خلق آثاری متفاوت و متنوع باشیم.
فریدون سیدمصطفوی که در مراسم پایانی این جشنواره حضور داشت، در ابتدا گزارشی از آمار مقایسه‌ای کیفی و کمی آثار در سه دوره‌ی برگزاری این جشنواره ارایه کرد و گفت: فعالیت در حوزه‌ی‌ زندگی و شناخت امام‌رضا (علیه‌السلام) زمان، مکان و آغاز و پایان ندارد و مراسم پایانی، تنها بهانه‌ای برای تقدیر از برگزیدگان است.
مدیرکل کانون استان آذربایجان غربی اهداف اصلی برگزاری جشنواره‌های رضوی را ترویج فرهنگ رضوی و تعمیق نگاه کودکان و نوجوانان به سیره‌ی علمی و عملی این امام بزرگوار دانست و گفت: ما نیز با این نگاه که مراسم پایانی هر جشنواره‌ی رضوی آغازی است برای ارتباطی عمیق بین کودکان و نوجوانان و امام هشتم (علیه‌السلام). سعی بر آن داریم تا به بهترین نحو این ارتباط و دوستی را در قالب برنامه‌ی چند ساعته به تصویر بکشیم.
 محسن حموله مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کانون، حسین بخشایشی نایب رییس و اعضای شورای شهر ارومیه، محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه، طاهر بخشایی مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری، قاسم سید تاجی مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علی برزگری رییس ستاد اقامه‌ی نماز و جمعی دیگر از نمایندگان دستگاه‌ها نیز در این آیین حضور داشتند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کانون در این مراسم یادآور شد که ماندگار شدن معارف و فرهنگ ائمه‌ی ‌اطهار از جمله فرهنگ رضوی در ذهن و زبان کودکان و نوجوانان یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره‌ها است اما باید تلاش کنیم که در کنار این هدف، خاطره‌ای شیرین نیز در ذهن مخاطبان نقش ببندد.
او با اشاره به این‌ مطلب که معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) گنجی است آسمانی و انسان‌ساز و ترویج آن به‌ویژه تبیین فرهنگ غنی رضوی به منظور آشنایی با شخصیت و مقام والای حضرت امام رضا (علیه‌السلام) از مهم‌ترین وظایف اولیای تربیتی است، بر نقش و وظیفه‌ی بسیار خطیر دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی کشور در این زمینه تاکید کرد.
در این برنامه از برگزیدگان با اهدای لوح و بسته‌های فرهنگی و هدایای دیگر تقدیر شد.
 
نشریه‌نگاری رضوی
برگزاری آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌ی نشریه‌نگاری رضوی بر عهده‌ی تبریزی‌ها بود که حسابی سنگ تمام گذاشته بودند.
بیش از 1500 نشریه‌ی الکترونیکی و کاغذی به دبیرخانه‌ی چهارمین جشنواره‌ی سراسری نشریه‌نگاری رضوی ارسال شده بود که از این میان 12 گروه برتر معرفی و تقدیر شدند.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام‌ الیاس ابراهیمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌ شرقی پشت تریبون قرار گرفت و سفر تاریخی حضرت امام رضا(علیه‌السلام) به ایران را نقطه‌ی عطفی در تاریخ کشور دانست و گفت: این سفر که با استقبال گسترده‌ی مردم در تمامی شهرها همراه بود موجب تعمیق ارادت و دل‌دادگی بیش‌تر ایرانیان به ائمه معصومین (علیه‌السلام) و شخصیت بی‌نظیر امام رضا (علیه‌السلام) و نیز گسترش فرهنگ علوی و رضوی شد.
مدیرکل کانون آذربایجان‌شرقی هم‌چنین فعالیت‌های کارگروه کودک و نوجوان جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام) را از موثرترین برنامه‌ها و فعالیت‌های رضوی در سطح کشور عنوان کرد.
در ادامه بیانی‌یه هیئت داوران جشنواره قرائت شد که در آن با تاکید بر اهمیت و نقش فعالیت نشریه‌نگاری به عنوان فعالیتی مهم فرهنگی، توسعه‌ی کیفی نشریه‌ها به لحاظ محتوا و توجه به اصول نشریه‌نگاری را در اغلب آثار ارایه شده به دبیرخانه‌ی چهارمین جشنواره‌ی نشریه‌نگاری رضوی مورد تاکید قرار داده بود.
سپس نوبت به تقدیر از گروه‌های برتر جشنواره رسید. بر اساس رای هیات داوران در بخش نشریات کاغذی و در گروه سنی کودک، مرکز شماره‌ی 2 کانون صفا شهر از استان فارس، مرکز شماره‌ی یک کانون کاشان از استان اصفهان و مرکز شماره‌ی 4 تبریز از استان آذربایجان ‌شرقی رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و در گروه سنی نوجوان مرکز هشتگرد از استان البرز، مرکز اندیشه از استان تهران و مرکز رامسر از استان مازندران مقام اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش نشریات الکترونیکی و در گروه سنی کودک، نشریات مرکز سراب از استان آذربایجان ‌شرقی، مرکز شماره‌ی 4 کرمان و مرکز اقبالیه از استان قزوین برگزیده شدند و در گروه سنی نوجوان نیز رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب به مرکز مهریز از استان یزد، مرکز مشکین‌شهر از استان اردبیل و مرکز فراگیر شماره‌ی 21 تهران رسید.
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز در مراسم پایانی چهارمین جشنواره‌ی سراسری نشریه نگاری رضوی در تبریز حضور داشت و در سخنانی کوتاه، بهترین الگوها را ائمه‌ی معصومین (علیه‌السلام) دانست و اضافه کرد: هر انسانی نیاز به مربی دارد تا عقل و تفکر بالقوه‌ی خود را آشکار کند و رسالت کانون همین آشکار کردن فکر، عقلانیت و خردورزی در کودکان و نوجوانان است.
آدوسی تصریح کرد: بچه‌ها وقتی اصول را یاد گرفتند یک نوع پایبندی در درون آن‌ها ایجاد می‌شود و این پایبندی نه با اجبار بل‌که با رغبت به دست می‌آید.
 
قصه‌گویی رضوی
چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی رضوی هم 24 شهریورماه در مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان به پایان رسید و برگزیدگان خود را شناخت.
سیدحامد عسگری‌فر مدیرکل کانون استان اصفهان و دبیر اجرایی جشنواره در آیین پایانی این جشنواره با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت تخصصی به فعالیت‌های دینی و اسلامی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازد گفت: در چنین برنامه‌هایی حضور واقعی کودکان و نوجوانان ملاک است و کانون این آمادگی را دارد برای انجام فعالیت‌های محتوایی و تاثیرگذار با سایر نهادهای فرهنگی همکاری داشته باشد و این امر مستلزم توجه بیش‌تر مسوولان استانی است.
وی هم‌چنین از تلاش مدیریت روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون برای فراهم‌کردن امکان حضور 10 قصه‌گوی برتر خارجی در این جشنواره قدردانی کرد و اظهار داشت: این‌که یک قصه‌گو از کشوری که به جهت مذهب و فرهنگ با ما فاصله زیادی دارد در چنین جشنواره‌هایی شرکت می‌کند و احادیث امام رضا (علیه‌السلام) را در قالب قصه‌گویی روایت می‌کند کاری بسیار ارزشمند و درخور ستایش است.
در ادامه نوبت به معرفی برگزیدگان جشنواره رسید که بر اساس رای هیات داوران شامل اسدالله شکرانه، ملک چیذری و منیژه خانی انتخاب شده بودند.
مریم امینی با قصه‌ی برنج لنجان از اصفهان، ساغر لطفی‌نژاد با قصه‌ی زائر از تهران، وحید خسروی با قصه‌ی مسجد گوهرشاد از استان کرمانشاه و هیوا ملکی با قصه‌ی دریا از استان کردستان برگزیدگان بخش مربیان کانون بودند و در در بخش قصه‌گویان آزاد، قصه‌گویان نوجوان و قصه‌گویان بین‌المللی تمام کسانی که به مرحله‌ی نهایی راه یافته‌اند به عنوان برگزیده، جوایز خود را دریافت کردند.
در بیانیه‌ی هیات داوران نیز آمده بود: جشنواره‌ی قصه‌گویی رضوی، فرصت مغتنمی است تا بخش بزرگی از باورهای مردم ایران و جغرافیای شهادت حضرت امام رضا(علیه‌السلام) با تمامی حوادث و اتفاقات و رویدادها و باورهایی که در ذهن و زبان و قلب مردم جای دارد بازگو ‌شود، به قصه درآید و در گوش و جان کسانی بنشیند که مشتاق گسترش فرهنگ رضوی هستند.
در ادامه‌ی این مراسم، که علاوه بر مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نیره اخوان و آقای مقتدایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جمعی از میهمانان خارجی و استانی نیز حضور داشتند، سرود بوی سیب توسط اعضای پسر مرکز فرهنگی‌هنری کانون مبارکه اجرا شد.
پخش نماهنگ جشنواره، چاووشی خوانی با موضوع امام رضا علیه‌السلام توسط مصطفی راغب نفر اول جشنواره‌ی چاووشی‌خوانی رضوی از استان یزد و تجلیل از داوران و نفرات برگزیده‌ی چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی رضوی از جمله برنامه‌های آیین پایانی این جشنواره بود.
از بخش‌های بسیار جالب این مراسم اهدای قطعه‌هایی از سنگ صحن حرم امام حسین(علیه‌السلام) به مسوولان حاضر در مراسم از سوی میهمانان عراقی بود که شور و شعف خاصی در سالن به وجود آورد.
در این مراسم یاد و خاطره‌ی مهین انالو همکار کانون استان اصفهان نیز که به تازگی درگذشته است گرامی داشته شد.
گفتنی است افتتاحیه‌ی این جشنواره با حضور مدیرعامل و هیات همراه برگزار شده بود. هم‌چنین حجت‌الاسلام احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در مراسم گشایش چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی برای حمایت از فعالیت‌های کانون اعلام آمادگی کرد و گفت: نمایندگان مجلس سال گذشته کانون را در جدول حمایتی خود قرار دادند و از مسوولان کانون می‌خواهیم که ارتباط خود را با کمیسیون فرهنگی افزایش دهند و با گزارش‌دهی به نمایندگان، باعث شوند آن‌ها از فعالیت‌های کانون بیش‌تر مطلع شوند.
 
پژوهش‌های رضوی
در آخرین هفته‌ی شهریورماه سال جاری سومین جشنواره‌ی سراسری پژوهش‌های رضوی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در استان تهران به سرانجام رسید و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. این مراسم صبح روز 24 شهریورماه در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون با حضور نماینده‌ی بنیاد امام رضا(علیه‌السلام) و تعدادی از مسوولان کانون برگزار شد.
از زمان اعلام فراخوان این جشنواره 462 اثر به دیبرخانه رسیده بود که از سوی هیات داوران متشکل از نرگس جعفری، مینو برادر و سیده‌نسرین سجادین، مورد بررسی قرار گرفته و بالاخره 8 اثر برتر پژوهشی در آیین رسمی اختتامیه‌ی جشنواره تجلیل شدند.
سیدصادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که شخصا در این مراسم حاضر شده بود، پژوهش را فعالیتی دانست که در ذات دین اسلام و کتاب آسمانی قرآن وجود دارد و ادامه داد: اولین آیاتی که بر حضرت محمد(صل‌الله) نازل شده بر خواندن، علم، دانایی و دانش تأکید کرده است و در دل این علم، تحقیق و پژوهش وجود دارد.
رضایی تقوا را ملاک‌ برتری یک انسان بر انسان دیگر عنوان کرد و افزود: انسان با تقوای عالم بر انسان با تقوای بدون علم برتری دارد و علم در ذات خود برای انسان برتری می‌آورد.
رضایی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: عالم‌ترین انسان‌ها در مقابل خداوند خاشع‌ترین هستند و در ادامه افزود: از دل علم، تواضع و فروتنی بیرون می‌آید.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: علم و دانش در دین اسلام بسیار اهمیت دارد و بیش از 600 آیه در قرآن کریم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مورد انسان‌های آگاه و علم و دانش وجود دارد.
رضایی در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری سومین جشنواره‌ی پژوهش‌های رضوی به‌ویژه مدیرکل کانون استان تهران قدردانی و خاطرنشان کرد: به شما وعده می‌دهم که کار شما مورد عنایت آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) است. خود امام اهل تحقیق و پژوهش بودند.
محسن فضلی دبیر جشنواره‌ی موضوعی پژوهش‌های رضوی و مدیرکل کانون استان تهران نیز در این مراسم به اشاره به این‌که کانون همواره کار مذهبی انجام داده است گفت: کانون با زبان و ساز و کارهای خودش این برنامه‌ها را برای کودکان و نوجوانان برگزار کرده و برنامه‌های رضوی موج جدیدی را برای کودکان ایجاد کرده است.
او افزود: آن‌چه می‌تواند ما را در برابر نفوذ فرهنگی ایمن نگه دارد هیچ چیز جز باورهای دینی و مذهبی نیست. این حرکت رضوی می‌تواند کودکان و نوجوانان ما را به سرانجام بهتری برساند.
در ادامه بیانیه‌ی هیات داوران این جشنواره نیز قرائت شد که در آن آمده بود: از آن‌جا که توجه به پژوهش و تحقیق و ارج نهادن به جایگاه پژوهش‌گران و پژوهندگان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در پیشرفت جوامع محسوب می‌شود کانون نیز سعی دارد با ابزار پژوهش، اعضای مراکز فرهنگی‌هنری را به جست‌وجوگری و اکتشاف در دنیای اطراف‌شان ترغیب کند.
بر اساس اعلام نظر داوران پژوهش‌هایی از مرکز شماره‌ی یک کانون استان قزوین، مرکز صالح‌آباد استان همدان، مرکز شماره‌ی 6 کانون استان تهران، مرکز شماره‌ی 2 بوشهر کانون استان بوشهر، مرکز شماره‌ی 30 و مرکز شماره‌ی 39 کانون استان تهران، مرکز شماره‌ی 1 قزوین کانون استان قزوین و مرکز شماره‌ی 2 بیرجند کانون در استان خراسان جنوبی به ترتیب رتبه‌های اول تا هشتم را به خود اختصاص دادند.
بر همین اساس ساحل ملک دوست، شقایق کلهر و مهدیس اکبری، به عنوان نفرات اول مورد تقدیر قرار گرفتند. راضیه صفری دوم شد و عنوان سوم نیز به فطامه و سمیرا عبدالجباری رسید.
از دیگر بخش‌های جذاب مراسم اختتامیه‌ی جشنواره پژوهش‌های رضوی، اجرای برنامه توسط عضو نوجوان مرکز فراگیر شماره‌ی 21 و دو سرود رضوی توسط اعضای مراکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی 9 و 38، نمایش انیمیشن مرکز شماره‌ی 35 و مرکز شماره‌ی 6 تهران و پخش تیزر جشنواره و پخش صلوات خاصه بود.
 
پرده‌خوانی رضوی
هم‌زمان با سال‌روز میلاد پر از نور و برکت فاطمه معصومه سلام الله علیها، جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی نیز کار خود را آغاز کرد.
این جشنواره 16 شهریورماه با حضور 18 گروه آغاز شد. در برنامه‌ی اففتاحیه‌ی این جشنواره، مدیر کل کانون خراسان رضوی با برشمردن ویژگی‌ها و کرامات این بانوی گران‌قدر شرحی از زندگی حضرت معصومه ارایه کرد.
به گفته‌ی علی اکبر حلیمی کارشناس مسوول هنری استان، به دلیل استقبال بسیار خوب و قابل تقدیر اعضا و همکاران استان از جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی، روزی مختص اجرای استانی اعلام شد تا ضمن تشکر و خسته نباشید به همکاران، دوستان از اجرا و تجربیات دیگر همکاران خود آگاه شوند.
مسوول دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی گفت: 58 اثر از 118 اثر شرکت‌کننده‌ی پرده‌خوانی رضوی کشوری از استان خراسان رضوی بود و حق هم‌جواری نیز چنین ایجاب می‌کرد.
اما مرحله‌ی کشوری اولین جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی نیز روز 18 شهریورماه به میزبانی کانون استان خراسان رضوی برگزار شد.
هیات داوران نخستین جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی در بیانیه‌ی خود هنر را رهاورد خلاقیت خداداد و زیبایی و آن را از صفات کمالیه حضرت حق عنوان کردند. ارادت مردم به هنر نیز، هم‌چون ماهیت هنر، ارادتی قلبی و فطری است. هنر همیشه به عنوان یکی از موثرترین شیوه‌های نهادینه‌سازی مفاهیم بنیادی یک فرهنگ در متن جامعه بوده است.
هیات داوران جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی ادامه داد که می‌باید از این بستر برانگیزاننده در جذب، توانمندسازی و ایجاد رفتارهای مبتنی بر فرهنگ رضوی نهایت بهره ممکن را اندوخت.
بنا بر این گزارش هیات داوران که متشکل از دکتر علیرضا باوندیان، اسماعیل عسگری و محمد کاظم وزان بود نتیجه جشنواره را به این شرح اعلام کرد:
در بخش مربیان کسی را شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی اول ندانست. نفر دوم قاسم سیدی مقدم برای اجرای «شیران پرده» از خراسان رضوی و نفر سوم محمود خرقانی و سید سجاد موسوی به اثر «سرخ و سبز» از خراسان رضوی تندیس، لوح تقدیر، بسته فرهنگی و جایزه نقدی اعطا کرد.
در بخش اعضا نفر اول صابر لگزیان و حسین حاتمی با پرده‌خوانی «سقاخانه اسماعیل طلا» به کارگردانی ابوالقاسم اثنی عشری از خراسان رضوی، نفر دوم مریم حیاتی و مینا حیاتی با پرده‌خوانی «نزول باران» به کارگردانی سعاد طبیشی از استان خوزستان، نفر سوم فاطمه رحیمی در پرده‌خوانی «نماز باران» به کارگردانی توران نادری از استان کرمان تندیس، لوح تقدیر، بسته فرهنگی و جایزه نقدی اعطا کرد.
در بخش نویسنده‌ی برتر رتبه‌ی اول به سمیه سلامی‌راد نویسنده‌ی «سقاخانه اسماعیل طلا»، نفر دوم علی‌اکبر حلیمی با داستان «شیران پرده»، نفر سوم داستان «مرد سلمانی» اثر روح الله غیاثی نژاد هر سه از استان خراسان رضوی تندیس، لوح تقدیر، بسته فرهنگی و جایزه نقدی اعطا کرد.
در تصویرگری پرده‌ی برتر، نفر اول نسرین واحدی با پرده‌نگاری «سقاخانه اسماعیل طلا» از خراسان رضوی، تصویر پرده‌ی «طب الرضا» اثر بنت‌الهدی سالاری از خراسان رضوی و پرده‌نگاری «مسافر کاروان» از استان اصفهان شایسته‌ی دریافت لوح تقدیر، بسته‌ی فرهنگی و جایزه نقدی اعلام شد.
در بخش خلاقیت‌های ویژه، وجیهه نبوی‌نیا با اثر «شاه چراغ» و رتبه‌ی دوم مریم آریان‌نژاد با اثر «دوستی بالای کوه» هر دو از خراسان رضوی مفتخر به دریافت لوح تقدیر، بسته‌ی فرهنگی و جایزه نقدی شدند.
هم‌چنین هیات داوران از نسرین نامور با پرده‌خوانی «سقاخانه»، زهرا غیاثی با «سرود باران» از تهران به دلیل اجرای مسلط و متفاوت و از مصطفی فتحی با پرده‌خوانی «سقاخانه» به دلیل استفاده از امکانات کتاب‌خانه‌ای تقدیر کرد.
در مراسم اختتامیه جشنواره، راضیه باباخانی دبیر نخستین جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی گفت: ترویج سیره‌ی رضوی معلم و متعلم را به روشنایی هدایت می‌کند. و پرده‌خوانی رضوی هنری ایرانی‌اسلامی است که قدمت دیرینه در سرزمین هنرپرور ما دارد، هر چند امروزه این هنر مهجور شده و از دوران اوج خود بسیار فاصله گرفته است اما باید بدانیم این میراث معنوی با عمق فرهنگ و باورهای ما پیوند داشته و دارد.
مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان رضوی ادامه داد: از آن‌جا که این هنر روایت‌گر حوادث و وقایع زندگی اولیا و امامان معصوم است پس هنری دینی است و هدف آن تعمیم ارزش‌ها به همه‌ی سطوح اجتماعی است پس می‌تواند یکی از فعالیت‌های کانون در عرصه‌ی تعلیم و تربیت باشد.
مرتضی حیدری مدیر بازرگانی و ادامه مشاور مدیرعامل کانون نیز در این مراسم به تفاوت تعلیم و تربیت لیبرالیسم و دینی اشاره کرد و گفت: این تفاوت‌ها را در سه بخش آزادی، تساوی، عقلانیت خلاصه می‌شود.
او ادامه داد: در تعلیم و تربیت دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ دیدگاهی که متاثر از تفکر غربی است و شاید برخی افراد قائل به آن باشند تفکر لیبرالیسم است. تفاوت این تفکر را با تفکر دینی می‌توان در سه حوزه عنوان کنیم. اول آزادی است. شاید برخی از افراد هم در کانون معتقد باشند که کودک را آزاد و رها بگذاریم و بدون هیچ گونه مزاحمتی زمینه و بستر پرورش او را فراهم کنیم و از القا و تلقین به او خودداری کنیم. ویژگی دوم عبارت است از تساوی. در تعلیم و تربیت نباید تبعیضی باشد مساوات باید در تمامی‌ مراکز رعایت شود و نکته‌ی سوم عقلانیت است. اگر مقایسه‌ای داشته باشیم با تفکر تعلیم و تربیت دینی به این سوال برخورد می‌کنیم که مگر دین، آزادی فرد را از او می‌گیرد؟ دین با آزادی بی‌بندوبار مخالف است. دین به جای مساوات کلمه‌ی عدل را می‌گذارد و از عقلانیت حداکثر بهره‌برداری را می‌کند. کسانی که تعلیم و تربیت دینی را تلقین برخی ارزش‌ها در نسل جدید می‌دانند سخت در اشتباه اند. دین یک گام بالاتر از سایر الگوهاست و مجموع تعیلم‌هایش منجر به سعادت فرد می‌شود.
در ادامه‌ی این مراسم از برگزیدگان تقدیر شد.
 
کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی
مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی 18 شهریورماه هم‌زمان با اولین مسابقه‌ی عکاسی جاده‌ی‌ ولایت در استان خوزستان و شهر اهواز برگزار و برگزیدگان در 4 گروه سنی معرفی شدند.
علی گنج کریمی معاون تولید کانون که در این مراسم حاضر بود، تصریح کرد: کانون از تولیدات فرهنگی‌هنری رضوی در هر قالبی حمایت می‌کند. این معاونت، تولیدات رضوی را در هر قالبی هم‌چون فیلم، فیلم‌نامه، تئاتر، بازی و سرگرمی - در صورت داشتن استاندارهای لازم برای تأثیرگذاری و رعایت شأن فرهنگ رضوی - حمایت کرده و به نشر، انتشار و تولید این آثار اقدام خواهد کرد.
حسن حائری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، حجت الاسلام محمدحسین به‌لک مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی و مشاور فرهنگی استاندار خوزستان، حجت‌الاسلام لطف‌الله سپهر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان خوزستان و قدرت‌اله امانی‌پور، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز نیز در این مراسم حاضر بودند.
بر اساس رای هیات داوران این جشنواره در گروه سنی الف و ب (اول تا سوم دبستان)، محمدمهدی دیلمی‌فرد از بندر دیلم استان بوشهر، نیلوفر بهادری از جهرم استان فارس و متین ظاهری عبده‌وند از مسجد سلیمان استان خوزستان به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.
در گروه سنی ج (چهارم و پنجم دبستان)، یاسمن رمضان‌پور از شهر اهواز، مانی رزاقی از گنبد کاووس در استان گلستان و امیر حسین شادمان از شهر ماهان استان کرمان به عنوان سه برگزیده‌ی این گروه مشخص شدند.
پارسا برهانی از نایین استان اصفهان، ژسینا رعدی از انگوت استان اردبیل و رضا شناوه از منیوحی استان خوزستان به عنوان برگزیدگان گروه سنی د (ششم دبستان و دوره راهنمایی) جایزه گرفتند و رتبه‌های اول تا سوم گروه ه را نیز سبا امیری از دهگلان استان کردستان، زهرا محمدی از رزن استان همدان و اسما سالمی از آبادان به خود اختصاص دادند.
 
عکاسی از جاده‌ی ولایت
مسابقه‌ی عکاسی رضوی، ویژه‌ی عکاسی از ورود کاروان نمادین امام هشتم به ایران، با حضور مدیرعامل کانون در شلمچه برگزار شد.
در این مراسم آقای رضایی با حضور در آیین نمادین ورود کاروان حضرت امام رضا(علیه‌السلام) به ایران در مراسم کلنگ‌زنی دروازه‌ی ولایت در شلمچه نیز شرکت کرد.
وی در این آیین که با برگزاری اولین مسابقه‌ی عکاسی رضوی «جاده‌ی ولایت» نیز همراه بود به دست‌اندرکاران بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا (علیه‌السلام) پیشنهاد کرد برای تصویب برنامه‌ی سال‌روز ورود آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام به ایران اسلامی با عنوان «یوم‌الله سال‌روز ورود» تلاش کنند.
سیدصادق رضایی در شلمچه، هجرت امام رضا علیه‌السلام به ایران اسلامی را هجرتی پیامبرگونه توصیف کرد و گفت: اگر ما مبدأ تاریخ هجری را نداشتیم می‌توانستیم این روز را به عنوان مبدأ تاریخ ایران اسلامی قرار دهیم.
وی افزود: ما در ایران اسلامی روزهای 12 و 22 بهمن را یوم‌الله می‌دانیم و مهم‌تر از آن سال‌روز ورود امام هشتم علیه‌السلام به ایران اسلامی نیز یکی از همین ایام بزرگ است و بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم از این پس، بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا علیه‌السلام، برنامه‌ای را در همین روز با عنوان «گرامی‌داشت یوم‌الله سال‌روز ورود آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام به ایران اسلامی» تدارک ببیند.
رضایی کارکرد فرهنگی و تربیتی این روز را کم‌تر از هجرت نبوی از مکه به مدینه ندانست و گفت: به همین جهت ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با حمایت فرهنگی بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا علیه‌السلام، با 16 ویژه‌برنامه رضوی در خدمت دختران و پسران ایران اسلامی هستیم و به این جهت هم خداوند تبارک و تعالی را شاکریم.
وی هم‌چنین با اشاره به برگزاری مسابقه‌ی عکاسی جاده‌ی ولایت گفت که این رقابت هنری از دریچه‌ی دوربین‌های عکاسی با قلب، روح و روان کودکان و نوجوانان در ارتباط است.
رضایی افزود: این عکس‌ها، قبل از این‌که در دوربین بچه‌ها نقش ببندد در قلب، روح و روان آن‌ها می‌نشیند و کارکرد تربیتی خودش را در آینده بر رفتار کودکان و نوجوانان و خانواده‌ی آن‌ها خواهد گذاشت.
رییس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره‌ی امام رضا علیه‌السلام، کودکان و نوجوانان را مالکان و صاحبان آینده خواند و با اشاره به حضور کودکان و نوجوانان در اولین مسابقه‌ی عکاسی یوم‌الله سال‌روز ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران اسلامی ابراز امیدواری کرد که این مسابقه بتواند برای خودش شیوه‌نامه‌ای داشته باشد و سراسر ایران اسلامی را در بر بگیرد.
در این مسابقه که عصر روز چهارشنبه، هم‌زمان با آیین مراسم نمادین ورود کاروان حضرت امام رضا علیه‌السلام در نقطه‌ی صفر مرزی شلمچه برگزار شد، بیش از 210 عکاس کودک و نوجوان با عکس گرفتن از این مراسم در این مسابقه عکاسی شرکت کردند.
در این مراسم علاوه بر مدیرعامل کانون، عبدالله حسینی فرماندار خرمشهر، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(علیه‌السلام)، عبدالنبی شاکریان مدیرکل کانون خوزستان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید لطف‌الله سپهر، شهروندان خرمشهری و خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و تعداد کثیری از مردم روستاهای شلمچه حضور داشتند.
در این روز، کارکنان کانون شهرهای آبادان، خرمشهر، اروندکنار، منیوحی، شادگان و جمعی از کارکنان ستادی کانون استان به عنوان اعضای ستاد برگزاری اولین مسابقه‌ی عکاسی رضوی «جاده‌ی ولایت» در مسجد شهدای شلمچه عکس‌های کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این مسابقه را دریافت می‌کردند.
این مسابقه در سه بخش گروه سنی 7 تا 9 سال، 10 تا 12 سال و 13 تا 17 سال برگزار شد و هر عکاس در این مسابقه می‌توانست 10 عکس دیجیتال را به دبیرخانه‌ی این مسابقه تحویل دهد.
 
کتاب‌سازی رضوی
آیین اختتامیه‌ی سومین جشنواره‌ی کتاب‌سازی رضوی نیز روز 20 شهریورماه در سینما کودک مجتمع زاهدان برگزار شد.
در این مراسم رجب‌علی شیخ‌زاده معاون سیاسی‌امنیتی‌اجتماعی استانداری، لیلا کدخدایی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده‌ی استانداری، محمود مروج مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون، مریم فرخی مدیرکل انتشارت کانون، حجت‌الاسلام عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام رضا ایمانی‌خواه مدیر حوزه‌ی علمیه‌ی استان سیستان و بلوچستان، محسن ذوالفقاری رییس حوزه‌ی هنری و تنی چند از مسوولان استانی و نرگس جعفری کارشناس مسوول معاونت فرهنگی، مژگان خلیل‌پور کارشناس مسوول هماهنگی امور استان‌ها و ناظر بنیاد جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) حاضر بودند.
هیأت داوران سومین جشنواره‌ی کتاب‌سازی فرهنگ رضوی متشکل از علی خانجانی، عبدالرضا مزاری‌جلالی و علی‌اکبر آویزی بود که از میان 1826 کتاب دست‌ساز کودکان و نوجوانان، 6 اثر را به عنوان کتاب‌های برگزیده‌ی جشنواره معرفی و از پدیدآورندگان این آثار در این مراسم تقدیر کردند.
رتبه‌ی اول این جشنواره در بخش کودک به کتاب "شمع جمع شاپرک‌هایی رضا" از مرکز فرهنگی‌هنری کانون بنجار در استان سیستان و بلوچستان اثر گروهی کیمیا و کوثر ثمره‌میری رسید و کتاب "از آشنایی غریب" کاری از مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی 9 کانون اصفهان اثر گروهی هما کاظم‏زاده و فائزه رضایی نیز توانست رتبه‌ی دوم کشوری را کسب کند. بر همین اساس کتاب "هشتمین ستاره" از مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی 3 کانون ایلام اثر بهاره حیدریان نیز رتبه‌ی سوم جشنواره را کسب کرد.
در بخش نوجوان سه کتاب "همیشه فاصله‌ای هست" از مرکز فرهنگی‌هنری کانون کلاله در استان گلستان، اثر گروهی طاها ارجونی و علی عباس‌زاده، کتاب "پنجره‌ی صبح امید" از مرکز فرهنگی‌هنری کانون اندیشه در استان تهران اثر نسترن معزز و کتاب "هفت نقش رضوی" از مرکز شماره‌ی 6 کانون مشهد در استان خراسان رضوی اثر گروهی مصطفی رحیمی و ایمان برزگر به ترتیب اول تا سوم شدند.
محمود مروج مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون که در این مراسم حاضر بود، در سخنانی گفت: جشنواره‌های رضوی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیباترین بهانه برای رسیدن بشر به معارف رضوی است.
او سعادت دنیا و آخرت انسان را در خودشناسی دانست و گفت: اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون با تولید آثار فاخر از همان لحظه‌ای که برای این جشنواره دعوت شدند با مطالعه‌ی کتاب‌ها و تحقیق و پژوهش در کنار شناخت بزرگان دین به‌ویژه امام رضا(علیه‌السلام) به سمت و سوی زندگیِ بر گرفته از فرهنگ رضوی حرکت کردند.
فرخ سالاری، مدیرکل کانون سیستان و بلوچستان نیز در مراسم پایانی سومین جشنواره‌ی کتاب‌سازی فرهنگ رضوی در بخش دیگری از مراسم با بیان این‌که 1826 نسخه کتاب دست‌ساز کودکان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی‌هنری سطح کشور به دبیرخانه‌ی این جشنواره ارسال شده، گفت: خداوند را شاکریم که توفیق خدمت به هشتمین خورشید تابنده‌ی ولایت و امامت نصیب استان سیستان و بلوچستان شد و امیدواریم هم‌چنان این سعادت را داشته باشیم.
او افزود: دعوت از نویسندگان کودک و نوجوان کشور در نمایشگاه کتاب‌سازی فرهنگ رضوی یکی دیگر از دیدگاه‌های مسوولان است که نگاه خلاق و هنر نویسندگان 7 تا 17 سال را منتقل می‌کند.
قرائت صلوات خاصه‌ی امام رضا(علیه‌السلام)، خوانش پیام مدیرعامل کانون به مناسبت برگزاری یازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام)، اجرای سرود محلی شوق زیارت کاری از اعضای مرکز فرهنگی‌هنری هیرمند، پخش انیمیشن "نماز ناتمام" کاری از اعضای مرکز مجتمع زاهدان و نماهنگ منادیان وحدت از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه‌ی سومین جشنواره‌ی کتاب‌سازی فرهنگ رضوی در زاهدان بود.
 
پویانمایی رضوی
کانون رورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس که مسوولیت برگزاری اولین جشنواره‌ی پویانمایی رضوی را بر عهده داشت، در مراسمی میزبان 8 گروه برگزیده از استان‌های فارس، بوشهر، اردبیل، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری شده و از آن‌ها تقدیر کرد.
هیات داوران این جشنواره‌ متشکل از محمدرضا کریمی‌صارمی، سیدعلی امامزاده و سارا خلیلی، پویانمایی‌های "نماز ناتمام" از مرکز مجتمع کانون استان سیستان و بلوچستان، "خورشید هشتم" از مرکز مجتمع کانون استان چهارمحال و بختیاری و "می‌خوام برم زیارت امام رضا(علیه‌السلام)" از کانون لارستان استان فارس را به عنوان گروه‌های اول تا سوم معرفی کردند.
پویانمایی‌های "بهترین سفر" از کانون لارستان استان فارس، "سفر سلمان" از کانون برازجان استان بوشهر، "معجزه مداد" از مرکز شماره‌ی 2 مشکین‌شهر کانون استان اردبیل، "آخرین پناه" از مرکز شماره‌ی 1 شیراز و "آن گنجشک چه می‌گوید؟" از مرکز مجتمع کانون استان چهارمحال و بختیاری نیز به ترتیب چهارم تا هشتم شدند.
در بیانیه‌ی این هیات آمده بود: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره و جشنواره‌های مشابه کانون، ترویج فرهنگ کار گروهی و تشویق هنرجویان به این امر مهم است. با توجه به ظرفیت‌های موجود در کتاب‌خانه‌ها و مراکز مختلف کانون در زمینه‌هایی از قبیل طراحی، موسیقی، آفرینش‌های ادبی و... شایسته است که از مجموعه‌ی این استعدادها در خلق آثار پویانمایی که هنری گروهی است، استفاده شود.
دکتر ضرغام صادقی نماینده‌ی مردم شیراز و عضو هیات‌رییسه‌ی مجلس شورای اسلامی از جمله مهمانان شاخص این مراسم بود. او ضمن سپاس‌گزاری از تلاش‌های همکاران کانون در برپایی جشنواره‌ی سراسری پویانمایی رضوی، این فعالیت ارزشمند را دارای اثرات تأثیرگذار فراوان در بین کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و به‌طور کلی جامعه دانست و از مسوولان کانون، که سهم به‌سزایی در عرصه‌ی فرهنگی دارند، تشکر کرد.
این نماینده‌ی مجلس ادامه داد: امروز عرصه‌ی فرهنگی، عرصه‌ای است که سالیان سال هم مورد توجه دشمنان بوده و هم دوست‌داران نظام، بسیار به این حوزه توجه کرده‌اند که همین امر، دقت و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.
علی گنج‌کریمی، معاون تولید کانون نیز که خودش را برای شرکت درمراسم اختتامیه به استان فارس رسانده بود، به تولید بیش از 16 ساعت انیمیشن توسط کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گت: انیمیشن امروز جای خودش را در کتاب‌های کانون هم باز کرده است، به نحوی که در شش ماهه‌ی دوم امسال کتاب‌های تلفیقی با هنر پویانمایی به دست کودکان و نوجوانان خواهد رسید.
هادی یقین‌لو، مدیر امور سینمایی کانون نیز از دیگر میهمانان آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌ی سراسری پویانمایی رضوی در کانون فارس بود. وی نیز در سخنان کوتاهی گفت: انتظار نداشته باشید که فعالیت پویانمایی سریع به نتیجه برسد. این کار خیلی شباهت دارد به روشی که بزرگان دین در کسب مدارج دینی طی کرده‌اند و برای ساخت انیمیشن‌های خوب، صبر و پشت‌کار و اخلاص لازم است.
مجتبی حق‌پرست، مدیرکل کانون فارس نیز در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی از شرکت‌کنندگان و تولیدات جشنواره ارایه داد.
خوانش پیام مدیرعامل کانون، پخش تیزر جشنواره، پخش نماهنگ، تقدیر از اعضای برگزیده کانون فارس در سایر جشنواره‌های موضوعی رضوی به میزبانی سایر استان‌ها، اجرای گروه سرود اعضای دختر کانون فارس مرکز فرهنگی‌هنری اقلید و پخش انیمیشن‌های برگزیده از دیگر برنامه‌های اولین جشنواره‌ی سراسری پویانمایی رضوی ویژه‌ی‌ کودکان و نوجوانان در اداره کل کانون استان فارس بود.
در حاشیه‌ی این آیین اولین نمایشگاه آثار پویانمایی رضوی نیز در سالن شهید مطهری آستان مقدس احمدی و محمدی، حضرت شاهچراغ (علیه‌السلام)، با حضور تولیت حرم مطهر، حضرت آیت‌الله سیدمحمدمهدی دستغیب و مسوولان استانی و کشوری افتتاح شد و به مدت یک هفته در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
خاطرات زیارت رضوی
جشنواره‌ی سراسری خاطرات زیارت رضوی، 16 شهریورماه در استان قم برگزیدگان خود را شناخت. مراسم اختتامیه‌ی این جشنواره هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه‌ی کرامت در کانون استان قم برگزار و بر اساس رای هیات داوران این جشنواره متشکل از محمدجواد جزینی، مظفر سالاری و مهناز فتاحی، اعظم بزرگی ناظر فنی کارگروه کودک و نوجوان و مرضیه ثمرده حقیقی مسوول دبیرخانه، 12 اثر از مجموع 3200 اثر رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره به عنوان برگزیده‌ی رتبه‌های اول تا سوم در 4 گروه‌ سنی مشخص کردند.
در گروه سنی ب فاطمه بابازاده عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی 2 مشکین شهر در استان اردبیل، زهرا حیدری و امیرحسین مال‌امیری هر دو از اعضای مراکز کانون استان همدان به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.
در گروه سنی ج مریم قاسمی از مرکز شماره‌ی 5 کانون اردبیل، حیدر محمدی از مرکز شماره‌ی 9 کانون اصفهان و محمدجواد صفدری از چاراویماق در استان آذربایجان شرقی موفق به کسب رتبه شدند.
هیات داوران در گروه سنی د صنم نظرزاده از مرکز شماره‌ی 5 کانون اردبیل، محمدحسین سالاری از مرکز شماره‌ی 1 کانون یزد و مهدی جم‌جاه از مرکز شماره‌ی 11 اصفهان را به ترتیب به عنوان نفرهای اول تا سوم این گروه معرفی کردند و در نهایت در گروه سنی ه زهرا مرادپور از مرکز شماره‌ی 3 کانون تبریز و راسن‌السادات حسینی از مرکز شماره‌ی 2 آستارا را نیز به ترتیب به عنوان رتبه‌های دوم و سوم جایزه گرفتند.
این مراسم که هم‌زمان با آیین آغاز برنامه‌های کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام) برگزار شد، شاهد حضور سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در قم بود. رضایی در این مراسم با بیان این‌که کانون با برپایی 16 جشنواره رضوی تلاش می‌کند تا فرهنگ رضوی را در میان اعضای مراکز خود در سراسر کشور گسترش دهد، از شرکت‌ کردن 50 هزار کودک و نوجوان ایرانی و خارجی در جشنواره‌های رضوی کانون خبر داد و گفت: کانون برای همه‌ی کودکان و نوجوانانی که به زمینه‌های مختلف فرهنگی‌هنری و ادبی علاقه‌مند هستند جشنواره‌هایی را تدارک دیده است. او گفت که حتی کسانی که مایل‌اند در فضاهای مجازی فعالیت کنند، می‌توانند در جشنواره‌ی نشریه‌نگاری و کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی شرکت کنند.
سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد فرهنگی‌هنری امام رضا (علیه‌السلام) و سید علی اکبر مسعودپور معاونت حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از جمله میهمانان این جشنواره بودند. مسعودپور سلام‌ علی جنتی وزیر ارشاد را که به دلیل مشغله‌ی کاری نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد، به میهمانان ابلاغ کرد و گفت: کانون در گذشته به فضایی برای تجمع هنرمندان سوسیالیست تبدیل شده بود و آثار تولیدی آن به ترویج فرهنگ و اخلاق فاسد غربی منجر می‌شد اما در حال حاضر از زبان مدیرعامل آن می‌شنویم که فضای کانون رضوی شده است.
در ابتدای این مراسم قم سرودی توسط اعضای مرکز شماره‌ی 9 کانون قم با مضمون رضوی خوانده شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت و در پایان هدایایی شامل کارت هدیه از سوی مدیرعامل بنیاد فرهنگی‌هنری امام رضا(علیه‌السلام)، یک سفر زیارتی برای تمامی اعضای گروه از سوی مدیرعامل کانون و یک قواره پارچه‌ی چادری از سوی امین جعفری مدیرکل آموزش و پرورش استان قم به هریک از اعضای گروه و مربیان‌شان اهدا شد.
در بیانیه‌ی هیات داروان این جشنواره که در مراسم قرائت شد، آمده بود: همان‌طور که شناخت داستان، پیش نیازی است برای هنرهای نمایشی داستان پرداز، "خاطره‌نویسی" نیز می‌تواند نخستین گام برای توجه بیش‌تر به داستان‌نویسی در برنامه‌ریزی‌های مدیران حال و آینده تلقی شود.
تعریف روشن و کاربردی از خاطره‌نویسی، تهیه‌ی جزوه‌ای درباره‌ی خاطره‌نویسی برای مربیان و اعضا کانون و انتشار کتاب حاوی صد خاطره‌ی برگزیده از جمله پیشنهادهای هیات داوری به برگزارکنندگان جشنواره بود.
 
یک تصویر از یک حدیث رضوی
سنندجی‌ها 16 شهریورماه هم‌زمان با آغاز هفته‌ی کرامت مراسم پایانی جشنواره‌ی یک تصویر از یک حدیث رضوی و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره را برگزار کردند. گروه داوری این جشنواره متشکل از فردین صادق ایوبی، مارال صیادچی و فیروزه ولدآبادی، 4868 اثر را که به دبیرخانه رسیده بود بررسی و در سه گروه سنی آثار برتر را معرفی کردند.
برای برگزاری این جشنواره 24 حدیث از امام رضا(علیه‌السلام) با موضوع‌های مختلف از جمله صدقه دادن، خواندن قرآن کریم، پاکیزه نگه‌ داشتن دهان و دندان، خواندن نماز، فواید افطار کردن، فواید اذان و... انتخاب و به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های مختلف کشور ارسال شده و کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در جشنواره با الهام از این احادیث اقدام به ترسیم نقاشی کردند.
بر اساس رای هیات داوران در گروه سنی 7 تا 9 سال فاطمه‌ زهرا ضیایی از اصفهان، رقیه پرستار از اردبیل و اسراء عقیقی از تهران به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم این گروه را کسب کردند و در گروه سنی10 تا 12 سال کوثر کیایی از گلستان، کازیوه مزینی از کردستان و جواد طالبی از کرمان به ترتیب اول تا سوم شدند.
حمیده شمشاد از خراسان رضوی، محدثه جان‌محمدی از البرز و ملیکا نوش بلاباد از استان تهران نیز در گروه سنی 13 تا 17 سال رتبه‌ی اول تا سوم را کسب کردند و آرشیدا غله‌کار از بوشهر، بهرداد کبائیان از خراسان رضوی، فاطمه دهقان‌موسایی از خوزستان، کوثر حاجیان از کردستان و محمدامین امیری از استان گلستان نیز در گروه سنی 7 الی 9 سال تقدیر شدند.
اغوان نامداری و محمدحسن لارنگی هر دو از اصفهان، پارسا عزت‌خواه از آذربایجان غربی، مهرانه خالقی و نساء علی‌خواه از خراسان رضوی نیز اعضای شایسته‌ی تقدیر گروه سنی 10 تا 12 سال بوده و در گروه سنی 13 تا 17 سال از سوسن طاهری و میترا رفیع‌زاده از استان اصفهان، معین حسینی از کردستان، منیره صفری از خراسان جنوبی و نسرین کرمی از اردبیل تقدیر شد.
سهیلا شیخی، مدیرکانون استان کردستان در این مراسم یکی از وظایف اصلی کانون را پرورش حس دین‌داری و خداباوری در کودکان و نوجوانان دانست و گفت: برگزاری این جشنواره یکی از هزاران راه برای رسیدن به این مهم است.
او اضافه کرد: کودکان و نوجوانان ذهن آماده‌ای برای الگوپذیری دارند، بنابراین باید با الهام از احادیث و سخنان امام رضا(علیه‌السلام) در جهت خلق آثار هنری در تقویت بصیرت فرهنگی و هنری آنان تلاش کرد.
شیخی فراهم کردن زمینه‌های لازم برای پرورش خلاقیت تصویری کودکان و نوجوانان، توجه به جنبه‌های تصویری احادیث امام رضا(علیه‌السلام)، گسترش ارزش‌های انسانی و معنوی به‌عنوان بخش مهمی از فرهنگ ایران اسلامی، ترغیب کودکان و نوجوانان به خلق آثاری بدیع و زیبا با موضوع‌های دینی و اخلاقی به‌ویژه کلام و احادیث امام رضا(علیه‌السلام) و اشاعه‌ و ترویج فرهنگ و معارف رضوی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
بر اساس این گزارش، در بیانیه‌ی هیات داروان این جشنواره آمده بود: این دست‌های کوچک معصوم، یادگار خلاقیت خدا بر روی زمین است که به باران و ابر و خورشید و رنگین کمان پیوند خورده است و آسمان را به زمین آورده و احساس را به مرز ناپیدای تعالی دعا و حدیث و کلام قدسی و روایت نور کشانده است.
در عین حال هیأت داوری در بخش دیگری از این بیانیه آورده است: خوش‌بختی‌ای در این نقاشی‌ها موج می‌زند پنداری تمامی آن‌چه که روزی بر این خاک فاجعه بوده تمام شده و انسان در مسکن خویش آرام گرفته و می‌داند که آواز رنگ و فراز و فرود خط و حدود این کاغذ که گاه جهانی کوچک است و گاه کاغذی که جهان را کوچک می‌کند همه جا می‌پیچد، یاد روضه‌ی رضوان را تذکری دوباره می‌بخشد.
بهمن کاظمی مدیر آموزش و پژوهش کانون نیز در این مراسم حضور داشت.
 
شعر کودک و نوجوان رضوی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان 19 شهریورماه میزبان مراسم پایانی نخستین جشنواره‌ی شعر کودک و نوجوان رضوی بود تا طی مراسمی از 12 برگزیده‌ی این جشنواره تجلیل شود.
هیات داوران این جشنواره شامل فاطمه جعفرزاده، فاطمه شهبا و حامد حسین‌خانی بودند که در گروه سنی 7 تا 9 سال، شکوفه احسانی از استان لرستان، هلیا آصفی و پریناز آسا هر دو از استان اردبیل را به عنوان برگزیده‌ی اول تا سوم این بخش معرفی کردند.
هستی مرتضوی از استان اردبیل، آسیه عزیزپور از استان کرمان و آیسان قربانی از گیلان به ترتیب مقام اول تا سوم گروه سنی 10 تا 11 سال را از آن خود کردند.
ریحانه بیات از استان همدان، پریسا فتاحی از اردبیل و طهورا عبدی از استان لرستان در گروه سنی 12 تا 14 سال و صدف ودودی از استان گیلان، زهرا بای از گلستان و ستاره رفیعیان از استان گیلان در گروه سنی 15 تا 17 سال به عنوان نفرات برگزیده‌ی اول تا سوم نخستین جشنواره‌ی شعر کودک و نوجوان رضوی معرفی شدند و جایزه گرفتند.
در این مراسم هم‌چنین مسعود گنجعلیخان ‌حاکمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان و دبیر اجرایی نخستین جشنواره‌ی سراسری شعر کودک و نوجوان رضوی و کریم مهرشاد معاون منابع انسانی و توسعه‌ی مدیریت استاندار کرمان نیز حضور داشتند.
گنجعلیخان‌ حاکمی در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خرسندی از انتخاب کانون کرمان به عنوان میزبان شاعران ولایی کودک و نوجوان گزارشی از روند اجرای جشنواره ارایه کرد و گفت: خدا را شاکریم که به واسطه‌ی برگزاری جشنواره‌ی رضوی خادم امام رضا(علیه‌السلام) هستیم و امیدواریم که از عنایات این امام بزرگوار در زندگی بهره‌مند شویم.
معاون منابع انسانی و توسعه مدیریت استاندار کرمان نیز با اشاره به این‌که قبل از امامت امام رضا(علیه‌السلام) فرقه‌های زیادی وجود داشتند، اظهار داشت: کسانی که به امامت امام رضا(علیه‌السلام) قائل اند، شیعه‌ی 12 امامی هستند و بعد از امامت امام رضا (علیه‌السلام) دیگر از این فرقه‌ها وجود ندارد.
وی خطاب به شاعران شرکت‌کننده در نخستین جشنواره‌ی سراسری شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: شما کودکان و نوجوانان که مبنا و شالوده‌ی زندگی را بر امامت بسته‌اید باید حرکت‌های خود را به سمتی ببرید که احادیث امام رضا(علیه‌السلام) را به اثر هنری از جمله شعر، داستان و مقاله تبدیل کنید.
گفتنی است در این مراسم از کتاب شعر «کبوترانه» (شامل برترین آثار شعر کودک و نوجوان رضوی) رونمایی شد. این کتاب علاوه بر چاپ 12 اثر برگزیده‌ی جشنواره، پنجاه و نه اثر برتر به انتخاب هیات داوران جشنواره از میان 1541 اثر رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی شعر کودک و نوجوان را در بر داشت.
اجرای سرود رضوی توسط اعضای کانون شماره‌ی 2 کرمان، پخش نماهنگ جشنواره، قرائت آثار برگزیده‌ی شعر رضوی و رونمایی از مجموعه‌ی کتاب‌های رمان نوجوان «گذر از کوه کبود» نوشته‌ی محمدعلی علومی نویسنده‌ی برجسته‌ی کرمانی، مجموعه‌ی شعر نوجوان «پاهای تو، منهای یک» سروده‌ی محمدمجتبی احمدی، دو کتاب «آسمان چشم‌های تو» و مجموعه داستان کوتاه دفاع مقدس و داستان «نذری من و عروسکم» نوشته‌ی فرزانه ایران‌نژاد مربی مسوول فرهنگی کانون سیرجان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
 
داستان کوتاه رضوی
برگزیدگان اولین جشنواره‌ی داستان کوتاه رضوی روز نوزدهم شهریور میهمان کرمانشاه شدند و در مراسم پایانی، جوایز خود را دریافت کردند. داوری آثار جشنواره‌ی داستان کوتاه رضوی بر عهده‌ی بهناز ضرابی‌زاده، فرزانه رحمانی و نیلوفر سالمیان بود و این داوران در گروه سنی 7 تا 9 سال زهرا قادری از اصفهان، زهرا لازمی از یزد و سارا هوشور از استان البرز را به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم این بخش معرفی کردند.
بر همین اساس در گروه سنی 10 تا 11 سال داوران محمد مهدی فرجمند از فارس، فاطمه کاظم ستوده از البرز و عسل اخلاقی از بوشهر به عنوان سه برگزیده این گروه معرفی شدند و در گروه سنی 12 تا 14 سال نیز زهرا احمدی کیونانی از کرمانشاه، فاطمه امامی‌مقدم و هلیاسادات حسینی هر دو از استان خراسان رضوی عناوین اول تا سوم را کسب کردند. محمدحسن سیفدار از تهران، نسترن جوادنیا و فاطمه حشمتیان هر دو از استان کرمانشاه نیز برگزیدگان گروه سنی 15 تا 17 سال بودند.
سیدمجتبی صدر مشاور مدیرعامل کانون کشور که در مراسم اختتامیه‌ی این جشنواره حاضر بود، در سخنانی با اشاره به رسالت کانون در کشور گفت: باید تلاش کرد مفاهیم تربیتی را با مفاهیم و سیره‌ی اهل بیت (علیهم‌السلام) گره بزنیم تا همگی از برکات این تلاش که چیزی جز سعادت نیست، بهره‌منده شویم.
او ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(صل‌الله)، دو امانت گران‌بهای قرآن و عترت را در بین امت خود به امانت گذاشتند، که توسل به آن دو، باعث سعادت و رهسپاری به رضوان الهی می‌شود.
وی با بیان این‌که یک امانت سنگین نزد ائمه (علیه‌السلام) است که باید به اهلش سپرده شود، اظهار داشت: در زمان امام صادق(علیه‌السلام) این امانت به اوج علمی خود رسید و ایرانیان نیز به عنوان مردمان سرزمین آگاهی، مشتاق راهنما و ‌هادی از اهل بیت (علیه‌السلام) بودند و با حضور امام رضا (علیه‌السلام) در ایران امانت سنگین به دست اهل علم سپرده شد.
رضا موزونی مدیرکل کانون استان کرمانشاه نیز در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کرمانشاه جغرافیای قصه‌های حماسی معاصر سرزمین ایران اسلامی است، و آخرین برگ‌های دفاع مقدس در کرمانشاه با عملیات مرصاد ورق خورد.
وی با بیان این‌که دو هزار و 700 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است افزود: از بین این آثار، 250 اثر به مرحله‌ی داوری نهایی راه پیدا کردند که از این بین 12 نفر به عنوان برگزیده و 20 نفر به عنوان تقدیری انتخاب شده‌اند.
بخش پایانی این مراسم، اهدای جوایز با حضور مدیران کانونی و مسوولان استانی بود. در این مراسم مریم صباغ‌زاده مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی کانون نیز حضور داشت.
 
مشاعره و شعرخوانی رضوی
نخستین جشنواره‌ی ملی مشاعره و شعرخوانی رضوی نیز 23 شهریورماه در مازندران به کار خود پایان داد و در مراسمی که به منظور تجلیل از برگزیدگان این جشنواره برگزار شده بود، برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.
در بخش مشاعره ایرج قنبری، میثم متاجی و انسیه موسویان کار داوری را برعهده داشتند که در گروه سنی 10 تا 12 سال سینا مبتکرو عطیه ضرابیهردو از تهران و یاسمن سبزی از استان لرستان را به عنوان رتبه‌های اول تا سوم معرفی کردند. در همین بخش و در رده‌ی سنی 13 تا 15 سال نیز مهدی پورغلام از استان بوشهر، فاطمه زمانی از استان لرستان و مریم کبابیان از استان کردستان حایز رتبه‌ی‌ اول تا سوم شدند.
همپچنین مقام‌های برتر این جشنواره در بخش مشاعره و در گروه سنی 16 تا 17 سال به نرگس سلطانی از استان اصفهان، رسول مختاریان از استان سمنان و نیلوفر کیانی‌مقدم از استان چهار محال بختیاری رسید.
هیات داوران بخش شعرخوانی متشکل از افشین علاء، حمیرا خدابنده و سید عالمه میرشفیعی بود که در گروه سنی 7 تا 9 سال سدنا بابازاده از مازندران، فاطمه خرسندرفتار و محمدمهدی موسوی‌زاده هردو از تهران را به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم این گروه معرفی کرد. در گروه سنی 10 تا 11 سال نیز سیده‌زهرا موسوی‌محمره از خوزستان، فاطمه غیب‌اللهی از یزد و هومن بابایی از خوزستان برگزیده شدند.
محدثه کریمی از مازندران، یاسمن حیدری از یزد و بهار پژمان از کرمانشاه نیز رتبه‌های اول تا سوم گروه سنی 12 تا 14 سال بودند و در گروه سنی 15 تا 17 سال محدثه آذرمند از گیلان، احمدرضا نوروزی از خراسان جنوبی و صابر یزدانی از مازندران توانستند مقام اول تا سوم بخش شعرخوانی رضوی را از آن خود کنند.
 
نمایش‌نامه‌خوانی رضوی
نمایش‌خوان‌های رضوی تقریبا جزو آخرین گروه‌های شرکت کننده در یکی از جشنواره‌های 16 گانه رضوی بودند که در همدان مورد تجلیل قرار گرفتند و برگزیدگان خود را شناختند.
در آیین پایانی سومین جشنواره‌ی سراسری نمایش‌نامه‌خوانی رضوی که در سینما کانون شهر تاریخی همدان برگزار شد، از خانواده‌ی شهید مصطفی احمدی روشن نیز تجلیل شد.
241 گروه در سومین جشنواره‌ی نمایش‌نامه‌خوانی رضوی شرکت کرده بودند و 37 نفر نیز در بخش تجربه‌های موفق با هم رقابت می‌کردند.
در این جشنواره هشت گروه از استان‌های یزد، کردستان، بوشهر، خراسان رضوی، اردبیل و تهران و دو گروه از استان همدان شرکت داشتند و بر مبنای رای هیات داوران متشکل از علیرضا آقایی، حسین صفی و سیدمحمدجواد کبودرآهنگی، استان‌های تهران، یزد و همدان به‌عنوان برترین‌های جشنواره‌ی نمایش‌نامه‌خوانی رضوی معرفی شدند و در بخش تجربه‌های موفق نیز استان‌های بوشهر، خراسان رضوی و خراسان جنوبی اول تا سوم شدند.
کبوتران کوچه کاج (تهران) به کارگردانی مهتاب فرح پور و سرپرستی لیلا مکانی با نقش‌خوانی فائزه فرهادی، معصومه اصلانی، معصومه حسینی، رضوان کی‌خواه و رقیه قائمی رتبه‌ی اول، دست مهربان (یزد) به کارگردانی محمد طه‌خواجه امینیان و سرپرستی منیره‌سادات سیدمورتی با نقش‌خوانی محمد سینا فصاحت، محمد حاجی حسینی، مسعود شیخ و مهدی دهقانی رتبه‌ی دوم، و خداداد از شهر قروه استان همدان به کارگردانی عاطفه دلاوری و سرپرستی مریم نوشاد قباد با نقش‌خوانی عاطفه خانی، مریم زاکانی، شقایق فخیمی و حدیثه بختیاری رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص دادند.
رتبه‌ی چهارم تا هشتم این بخش نیز به ترتیب به نذر از خراسان رضوی، اذان را امشب من می‌گویم از بوشهر، نقش‌ها تو را می‌بافند از اردبیل، چه کسی به فکر آهوان بود از کردستان و دختران چهل قفل از همدان رسید.
دراین آیین محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده‌ی مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، علیرضا قاسمی فرزاد معاون سیاسی امنیتی استاندار، حسن رضانیا مدیرکل امور اجتماعی استانداری، حسین موذن مدیر آفرینش‌های هنری کانون و جمعی از مدیران استانی و مدیران کل کانون حضور داشتند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در سخنانی گفت: کانون دغدغه‌های اولیا، مربیان و معلمان را درک می‌کند و به کودکان به عنوان پیامبران عصر خود صراط مستقیمی در حوزه‌ی تفکر عملی تبیین کرده است. کانون الگو را در اختیار کودکان قرار می‌دهد اگر الگو درست انتخاب شود ولی روش ها و مکانیزم‌های روزآمد و جدید که مورد مطالبه‌ی کودکان هستند به کار گرفته نشود کارایی لازم را نخواهد داشت.
معاون فرهنگی کانون خاطرنشان ساخت که بهترین الگو و در واقع راه میان‌بر برای کمال و رستگاری راه ائمه و رهروان امامت است و کانون تلاش می‌کند این راه میان‌بر را به واسطه‌ی 16 جشنواره‌ی موضوعی رضوی و سایر سوگواره‌ها در اختیار کودکان قرار دهد.
علیرضا قاسمی فرزاد معاون سیاسی‌امنیتی استاندار نیز ضمن خیرمقدم به میهمانان و تبریک دهه‌ی کرامت و پاس‌داشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی و شهدای هسته‌ای گفت: با توجه به فطرت پاک، ایرانیان اسلام را با جان و دل پذیرفته‌اند و وجود مبارک آقا امام رضا(علیه‌السلام) نیز در ایران از برکت دوست‌داری ائمه بوده است. لذا بر ما فرض است که این ارزش‌ها را ارج نهیم و به آن‌ها با نگاه هنر بپردازیم.
کارخانه‌ای، نماینده‌ی مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی شهدا را قبله‌ی دل‌های عاشقان نامید و به همه‌ی شهیدان انقلاب به خصوص شهدای عرصه علم و فرهنگ و ادب درود فرستاد و گفت: شهید مصطفی احمدی روشن که از فرزندان برومند همدان بود باعث عزت و افتخار نظام جمهوری اسلامی است که در سایه‌ی دانش و تلاش، ستون‌های علم را توام با ستون‌های دین در وجود خود مستحکم کرده بود و توانست سرمنشاء خدمات ارزنده‌ای به کشور خود باشد.
پرویز ابراهیمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز در این مراسم گفت‌: این جشنواره که به نام شهید هسته‌ای «مصطفی احمدی روشن» متبرک شده دوسال متمادی در جوار مرقد مطهر آقا امام رضا (ع) برگزار شده، لذا ویژگی برجسته‌ای دارد که استان همدان باید افتخار کند میزبان چنین جشنواره‌ای شده است.
وی ویژگی‌های جشنواره‌های رضوی را هنری بودن آن‌ها دانست که مخاطبان‌شان کودکان و نوجوانان هستند و می‌توانند جهت ارایه و اشاعه‌ی فرهنگ منور رضوی کارکرد ارزشمندی داشته باشند.
ابراهیمی جشنواره‌های رضوی را تابلوی هنرهای دینی دانست که آرامش‌دهنده و کمال‌بخش هستند.
 
سرود رضوی
آیین پایانی اولین جشنواره‌ی‌ سراسری سرود رضوی در استان یزد با اجرای اثر موسیقایی نمایشی "دعای باران" و معرفی برگزیدگان جشنواره برپا شد.
اثر موسیقایی نمایشی دعای باران کاری از اعضای نوجوان و جوان کانون استان یزد بود که بر اساس طرحی از مهدی آرایی، با سرپرستی و آهنگ‌سازی و تنظیم وحید نبی‌زاده، به مدیریت فائزه سالاری و کارگردانی نمایشی محمد مقدسی و با نویسندگی فاطمه قانع و محمدرضا آخوندی به اجرا درآمد و با استقبال خوب حاضران مواجه شد.
علیرضا جلالی، دبیر اولین جشنواره‌ی سراسری رضوی در این مراسم ارسال بیش از 180 اثر سرود در اولین دوره‌ی این جشنواره را نشانه‌ی این موضوع دانست که گروه‌هایی بیش از این در سطح کشور زمزمه‌های رضوی داشته‌اند و تنها این تعداد فرصت حضور در جشنواره‌ را به دست آورده‌اند.
او با بیان این‌که جشنواره‌های کانون کم‌هزینه و فرایندمحور هستند، اظهار داشت: آثار ارسالی به دبیرخانه‌های این جشنواره حاصل یک سال فعالیت مربی و اعضا در مراکز فرهنگی‌هنری کانون است و در واقع اختتامیه‌ی یک جشنواره، افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی دوره بعد است.
محمدرضا بابایی، معاون برنامه‌ریزی استانداری یزد نیز در ادامه اظهار داشت: دنیای امروز دنیای پیچیده‌ای است. در این دنیای پیچیده، هجمه‌های گوناگون به طرق مختلف، اندیشه، فکر و ذهن کودک و نوجوان امروز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این وظیفه‌ی ماست که با رفتاری درست، کاری کنیم که بچه‌های امروز با ترسیم خط مشی آینده‌ و تکیه بر فکر و اندیشه‌ی زیبا، خوب و درست رفتار کنند.
در این برنامه سه سرود رضوی از گروه‌های کانونی استان یزد که در اولین جشنواره‌ی سراسری رضوی شرکت داشتند، اجرا شد. اعضای نوجوان دختر همین مرکز نیز سرود کوچه‌های خراسان را با آهنگ‌سازی و مربی‌گری حمید سلطان‌زاده و شکوفه علی‌زاده به سرپرستی زهرا اتحادی در این برنامه اجرا کردند و اعضای پسر نوجوان مرکز بافق به اجرای سرود همین‌جا اول قصه است با آهنگ‌سازی محمد نگهی و سرپرستی و مربی‌گری زهرا دهستانی پرداختند.
در پایان مراسم نیز محمدرضا آخوندی معاون فرهنگی کانون استان یزد به‌عنوان نماینده‌ی داوران، بیانیه‌ی‌ هیات داوران اولین جشنواره‌ی سراسری سرود رضوی را قرائت کرد. در این بیانیه آمده بود: ‌فراهم کردن امکان اجرای زنده، تفکیک و طبقه‌بندی گروه‌های سرود بر اساس جنسیت، گروه سنی، محلی و بومی، حرفه‌ای و آماتور، ایجاد دبیرخانه‌ی دایمی تخصصی سرود رضوی، پرهیز از اصرار به‌کارگیری یک نغمه و گام مشخص، خلق آهنگ‌های بدیع و تازه، خلق قالب‌های جدید سرود، رعایت سنخیت آهنگ و شعر با شئونات رضوی، استفاده از ضرب‌آهنگ‌های متنوع و در عین حال منسجم از جمله مواردی است که باید گروه‌های شرکت‌کننده بیش از پیش به آن توجه داشته باشند.
اولین جشنواره‌ی سراسری سرود رضوی با اهدای لوح تقدیر، تندیس، بسته‌ی فرهنگی و جوایز نقدی به برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.
آثار رسیده به دبیرخانه‌ی این جشنواره در سه بخش گروه‌های برگزیده‌ی سرود، آهنگ‌سازی و شعر داوری شده بود و بر این اساس به گروه سرود کانون مهدیه از استان اصفهان در بخش آزاد به سرپرستی سعید عنایتی به‌عنوان برگزیده‌ی اول علاوه بر لوح تقدیر، تندیس، بسته‌ی فرهنگی، یک میلیون و پانصد هزار تومان جایزه‌ی نقدی اهدا شد.
گروه مشتاقان حرم در بخش آزاد از استان کرمانشاه به سرپرستی داوود لقایی رتبه‌ی دوم این بخش را همراه با لوح تقدیر، بسته‌ی فرهنگی و یک میلیون و200هزار تومان جایزه کسب کرد.
گروه سرود شاهد در بخش آزاد از استان اصفهان به سرپرستی محمد شکور نیز موفق به کسب مقام سوم این جشنواره و دریافت لوح تقدیر، بسته‌ی فرهنگی و مبلغ یک میلیون تومان شد.
علاوه بر این در این بخش، از گروه‌های سرود مجتمع فرهنگی‌هنری کانون به سرپرستی مریم سیاح و مرکز فرهنگی‌هنری بافق به سرپرستی زهرا دهستانی با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر شد.
مقام اول بخش آهنگ‌سازی این جشنواره به سید یحیی موسوی از استان اصفهان برای آهنگ‌سازی سرود گروه طاها رسید و لوح تقدیر، تندیس، بسته‌ی فرهنگی و مبلغ 700هزار تومان را به عنوان جایزه دریافت کرد.
داوود لقایی آهنگ‌ساز گروه سرود مشتاقان حرم استان کرمانشاه و حمید سلطان‌زاده آهنگ‌ساز سرود مرکز شماره‌ی 3 کانون یزد نیز به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این بخش را کسب کردند.
تقدیری‌های این بخش نیز حمیدرضا فولادی آهنگ‌ساز گروه سرود مجتمع فرهنگی‌هنری کانون استان بوشهر و مجتبی حبیبی آهنگ‌ساز گروه مرکز شماره‌ی یک کانون ابرکوه بودند.
مهدی مردانی از مرکز سیار روستایی قزوین موفق به کسب رتبه‌ی اول و دریافت لوح تقدیر، تندیس، بسته‌ی فرهنگی و سیصد هزار تومان جایزه در بخش شعر شد. رتبه‌ی دوم این بخش به فاطمه منتظری شاعر گروه سرود مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی چهار یزد و رتبه‌ی سوم به به شعر آزاده سیاسی از گروه طاهای اصفهان در بخش آزاد تعلق گرفت.
گفتنی است در این بخش از شاعرانی هم‌چون مصطفی حسینی در بخش آزاد از استان کرمانشاه و حمیدرضا رحیمی، از مرکز فرهنگی‌هنری شهرستان بافق از استان یزد نیز تقدیر شد.
منبع: خبرنامه کانون ویژه مرداد و شهریور 1392