اگر حرف مهمی برای گفتن داریم، آن را بنویسیم/ مصرف کاغذ به طبیعت آسیب می‌زند

مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان و نویسنده کتاب‌ کودک معتقد است: نویسنده باید براساس نیازی که احساس می‌کند اگر حرف مهمی برای گفتن دارد آن را بنویسد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معصومه کریمی در مورد ویژگی‌های ادبیات کودک و نوجوان گفت: چهار ویژگی باید در داستان کودک و نوجوان رعایت شود، اولین ویژگی رعایت زبان کودک و نوجوان در داستان‌ها است، دومین ویژگی توجه به تخیل قوی کودک و نوجوان به‌ویژه کودک و سومین ویژگی رشد و پرورش شخصیت کودکان و نوجوانان با ارائه موضوع‌های مناسب در داستان‌ها و چهارم استفاده از تصاویر مناسب در ادبیات کودک و نوجوان است که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها محسوب می‌شود زیرا یک تصویر قبل از داستان با کودک حرف می‌زند و پیام را منتقل می‌کند.

کریمی ادامه داد: نویسنده کودک و نوجوان باید دنیای بچه‌ها را خوب را بشناسد و با آنها تعامل داشته باشد؛ مربیان ادبی کانون که اهل قلم‌اند و با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند می‌توانند به‌راحتی به این مهم دست یابند.

وی افزود: معتقدم نویسنده باید حرف مهمی برای گفتن داشته باشد و باید براساس آن نیازی که احساس می‌کند بنویسد تا دچار تکرار در موضوع‌های داستانی و قصه برای کودکان و نوجوانان نشویم زیرا چاپ هر کتاب جدا از صرف هزینه بسیار باعث قطع درختان سرسبز و زیبایی می‌شود که جایگزین کردن آنها بسیار زمان‌بر بوده و این یک آسیب بزرگ به طبیعت است پس اگر حرف مهمی برای گفتن داریم آنها را بنویسیم.

نویسنده کتاب «من صبر ندارم» با اشاره به تصویر و نقاشی کتاب‌ها به‌ویژه برای کودکان گفت: نکته مهم این است که نویسنده و تصویرگر کتاب باید با یکدیگر هماهنگ و همراه باشند چون گاهی تصویر جلوتر از متن حرف می‌زند و باید تصاویر به نوعی استفاده شود که به پیام متن آسیب نبیند.

وی با تأکید بر مطالعه والدین در داخل خانه و در حضور فرزندان بیان کرد: بچه‌ها را باید با شیوه‌های مختلف به کتاب خواندن عادت بدهیم مثلا نیم ساعت قبل از خواب برایشان کتاب بخوانیم و یا خودشان کتاب بخوانند و این قدر این کار تداوم داشته باشد که ملکه ذهن شود که ترک آن برایشان سخت باشد مانند مسواک زدن.

معصومه کریمی متولد ۱۳۵۹ در تهران و بزرگ شده همدان دارای مدرک تحصیلی ارشد ادبیات، نویسنده و پژوهشگر ادبی و هنری است که توانسته در سال‌های فعالیت خود در جشنواره‌ها و مسابقه‌های ملی و بین‌المللی افتخارآفرینی کند که از جمله می‌توان به کسب رتبه اول داستان ادب در استان یزد در سال ۱۴۰۲، برگزیده داستان کنگره جهانی محمد(ص) در شیراز در سال ۱۴۰۱، برگزیده داستان خاتم در تهران، برگزیده تولید کتاب داستان رضوی کودک و نوجوان در شهرکرد، برگزیده داستان‌های جشنواره‌های داستان یوسف در سال‌های پی‌در پی در تهران و خرمشهر، برگزیده چندین دوره داستان سوختگان وصل دانشگاه تهران و... اشاره کرد.

وی همچنین پژوهش‌های بسیاری در حوزه هنری و ادبی با موضوع‌های قصه‌گویی، دفاع مقدس، سینما، حضرت محمد(ص) و حضرت زهرا(س) انجام داده است.

از آثار این نویسنده می‌توان به کتاب کودک «من صبر ندارم» انتشارات طلایی، کتاب نوجوان «این خانه پر از نام محمد است» انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی و کتاب کود ک«غولی که همه چیز را عوض کرد» به زبان عربی انتشارات دار. میم. بیروت لبنان اشاره کرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به رسالت مهم خود که یکی از آنها ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است در آستانه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قصد دارد برای تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی گفت‌وگوهایی را با نویسندگان، شاعران، تصویرگران و... کودک و نوجوان منتشر ‌کند.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =