کد خبر: 198010
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۲
بازدید 11551
پیر چنگی با ساز و آواز به سوئد رفت

قصه‌گوی یزدی نوای دل‌نگیز موسیقی اصیل ایرانی را با همراهی سه تار و نی و با نقل قصه پیر چنگی مولانا در سوئد طنین‌انداز کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدمهدی آرایی این قصه‌ی برگرفته از ادبیات کهن ایرانی را به دو زبان فارسی و انگلیسی در هفته دوستی کودکان ایرانی و سوئدی در استکهلم همه روزه اجرا می‌کند.
او در سال‌های پیش در جشنواره‌های ادبیات کودک اروپا در تهران، جشنواره قصه‌گویی کانون و جشنواره قصه‌گویی هند این داستان را اجرا کرده بود و اکنون مردم سوئد با شنیدن این قصه از زبان او با فرهنگ اصیل و هنر ارجمند موسیقی سنتی ایران آشنا می‌شوند.
همچنین در طول اجرای برنامه قصه‌گویی کتاب‌های مولانا به همراه بروشور فارسی و انگلیسی داستان پیر چنگی به میهمانان هدیه داده شد.
مراسم گشایش اولین هفته دوستی کودکان دو کشور به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوئد روز 18 اسفند در مرکز اسلامی شهر استکهلم آغاز شد.
شرکت کنندگان در این مراسم در ادامه از بخش‌های نمایشگاهی این برنامه بازدید کردند و با فعالیت‌های کانون از نزدیک آشنا شدند.
خانم اسلامی همسر سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد با اشاره به این که برنامه‌ هفته دوستی خاطرات کودکی او را زنده کرده است، برای کانون و کودکان ایرانی آرزوی موفقیت کرد.
در این مراسم علاوه بر شماری از کودکان و نوجوانان ایرانی و سوئدی، جمعی از هنرمندان و دست‌اندرکاران ایرانی مقیم کشور سوئد، وابسته فرهنگی سفارت، مدیران مدارس ایرانی و سوئدی و مسوولان فرهنگی، اعضای مرکز اسلامی سوئد (مجمع اهل بیت) و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایران حضور داشتند.
شرکت کنندگان همچنین به تماشای دو فیلم "بارون میاد جرجر" از تولیدات کانون و "شکوه تخت جمشید" نشستند.
کودکان حاضر در این برنامه در پایان با همراهی والدین خود در کارگاه‌های هنری این برنامه در رشته‌های نقاشی، سفال‌گری، کلاژ، ساخت قاب با آیینه و سفال و مهره‌های فیروزه ایرانی و آموزش خطوط معقلی، بازی‌های دسته جمعی، سرگرمی‌های آموزشی برای معرفی معماری اسلامی، کاغذ و تا، صورتک‌سازی، نقاشی با موضوع پیام صلح برای کودکان جهان و کودکان ایران و سوئد در رول‌های کاغذی و نمایش خلاق شرکت کردند.
معرفی 233 عنوان کتاب‌های فارسی، انگلیسی، کتاب فیلم‌ آموزش زبان فارسی، کتاب‌های کانون زبان ایران و40 عنوان از سرگرمی‌های سازنده کانون، معرفی بخش رصد و نجوم کانون، ارایه 30 عدد از آثار تصویرگری کتاب‌های کودک کانون و برپایی نمایشگاهی از آثار عکاسی و نقاشی کودکان از برنامه‌های هفته دوستی کودکان دو کشور طی روزهای 18 تا 24 اسفند است.
در همین حال در طول اجرای این هفته دوستی، کودکان و نوجوانان شرکت کننده در برنامه‌ها از نزدیک با نسل جدید عروسک‌های دارا و سارا در بخش ویژه‌ای آشنا می‌شوند.
کتاب‌های گویا و کتاب‌های الکترونیک کانون نیز برای اولین بار در یک کشور خارجی در این هفته دوستی عرضه می‌شود.
هدیه مربیان کانون به کودکان سوئدی نیز سفال‌های نقاشی شده است که در طول روزهای اجرای این برنامه به بچه‌ها اهدا می‌شود.
نقاشی روی سفال ارمغان مربیان کانون است که همراه با هدایایی به کودکان سوئدی اهدا می‌شود.