کد خبر: 212812
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
میزبانی کانون از 16 جشنواره‌ی رضوی

شورای اجرایی و کمیته برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با برگزاری 16 جشنواره رضوی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موافقت کرد تا تعداد این جشنواره‌های کانون در سال آینده به 2 برابر افزایش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در حالی که کارگروه کودک و نوجوان جشنواره در آخرین نشست خود در زاهدان با افزایش تعداد این جشنواره‌ها در کانون از 8 با 12 موافقت کرده بودند شورای اجرایی و کمیته برنامه‌ریزی این رویداد فرهنگی در گردهم‌آیی مشترک  خود در شهر مشهد این تعداد را به 16 عدد افزایش دادند تا 4 استان خراسان رضوی، فارس، قم و مازندران نیز با برگزاری جشنواره‌های "پرده‌خوانی رضوی"، "پویا‌نمایی رضوی"، "خاطرات زیارت" و "مشاعره و شعرخوانی رضوی" بار دیگر به جمع میزبانان این رویداد بپیوندند.
کانون 16 استان دیگر کشور نیز سال آینده میزبانی هفته‌های فرهنگ رضوی را بر عهده خواهند گرفت.
در این میان در جلسه‌ی گذشته کارگروه کودک و نوجوان میزبانی 4 جشنواره از این استان‌ها گرفته شده و به 4 استان دیگر واگذار شد و در عین حال 4 استان جدید نیز با موضوع‌های تازه به عنوان میزبانان دیگر یازدهمین دوره این رویداد فرهنگی، مذهبی معرفی شدند.
بر همین اساس عکاسی از جاده ولایت به میزبانی خوزستان، تولید سرود‌های رضوی به میزبانی یزد، شعر رضوی به میزبانی کرمان،داستان کوتاه رضوی توسط کانون کرمانشاه 4 جشنواره دیگری است که کارگروه کودک ونوجوان در زاهدان با برگزاری آن توسط کانون موافقت کرد.
در همین حال 8 جشنواره نشریه نگاری کاغذی، الکترونیکی  و وبلاگ نویسی رضوی به میزبانی آذربایجان شرقی، نمایش‌نامه‌خوانی رضوی به میزبانی همدان، قصه‌گویی رضوی به میزبانی اصفهان، یک تصویر از یک حدیث رضوی به میزبانی کردستان، کتاب‌خوانی الکترونیکی به میزبانی خوزستان، کتاب‌سازی رضوی به میزبانی سیستان و بلوچستان، پژوهش‌های رضوی نوجوان به میزبانی تهران و نمادها و نشانه‌های رضوی نیز به میزبانی کانون استان آذربایجان‌غربی برگزار خواهد شد.
درمراسم آغاز این گردهمایی در مشهد سید جواد جعفری دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بابیان این‌که دشمنان اسلام جنگ تمام عیاری را درمقابل ما آغاز کرده‌اند وما نیز باید جبهه فرهنگی تمام عیاری در برابر دشمن ایجاد کنیم به جشنواره‌های کانون اشاره کرد و گفت: دربازدیدی که از سیستان وبلوچستان داشتم به عظمت کار کانون پی بردم چرا که آثار خلق شده توسط کودکان و نوجوانان در حوزه‌ی کتاب‌سازی بسیار خلاقانه و با شکوه بود.
بر اساس این گزارش درروزدوم برگزاری گردهمایی مشترک اعضای هیات اجرای و برنامه‌ریزی جشنواره محمد مهدی فداکار معاون اداری مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کمیته برنامه‌ریزی و اجرایی جشنواره ضمن قدردانی از فعالیت‌های کانون از ابتدای حضور درجشنواره، این فعالیت‌ها را بسیار تاثیرگذار ارزیابی و عنوان کرد اگر ماحتی بخشی از فعالیت‌های بزرگ‌سالان را تعطیل کنیم و به کانون بپردازیم کار به‌سزا وبه‌جایی انجام داده‌ایم چرا که فعالیت‌های کانون کارشناسی شده و اثر بخش است.
درانتهای جلسه نیز با حضور معاون وزیر از کتاب نمایش‌نامه‌های رضوی که توسط کانون خراسان رضوی چاپ شده است رونمایی شد.

  این کتاب شامل آثار برگزیده جشنواره نمایش‌نامه خوانی رضوی است.
در همین حال بنیاد ملی امام رضا(ع) نیز با حضور وزیر فرهنگ  وارشاد اسلامی عصر روز دوم به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

معاون تولید: کانون با تمام توان وارد جشنواره‌ی یازدهم امام رضا(ع) می‌شود
در نشست کارگروه کودک ونوجوان جشنواره که به ریاست علی گنج کریمی معاونت تولید کانون برگزار شد، وی در سخنانی گفت که کانون با برگزاری شانزده جشنواره موضوعی و شانزده هفته فرهنگی در یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با تمام توان خود وارد جشنواره امام رضا (ع) می‌شود.
معاون تولید کانون با بیان این‌که با این برنامه‌ها  درصدد هستیم تا توان و لیاقت مربیان و اعضای مراکز خود را در معرض دید عموم قرار دهیم خاطر نشان کرد که جشنواره‌های موضوعی امام رضا(ع) جزو جدانشدنی فعالیت‌های کانون است و ما از فرصت جشنواره استفاده کرده و به دنبال آن هستیم تا بخشی از تلاش‌های مربیان خود -  که در مراکز ما به کار تربیتی با اعضا مشغول هستند - را از طریق آثار خلق شده دراین فرایند توسط اعضا، به نمایش بگذاریم.
دبیر کار گروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در رابطه با برگزاری هفته‌های فرهنگی نیز عنوان کرد که این هفته‌های فرهنگی با میزبانی استان‌هایی که جشنواره موضوعی ندارند برگزار خواهد شد تا مابقی استان‌ها نیز از برکت فعالیت درعرصه رضوی به صورت مستقیم بهره‌مند شوند.
ایشان دربخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته هم اشاره کرد که فعالیت‌های کانون فرایند محور است که توسط مربیان کارآزموده ما درسطح مراکز انجام می پذیرد به همین منظور باید توان خود را درجهت رفع مشکلات آنان صرف کنیم.
گنج کریمی ادامه داد که  در جشنواره یازدهم توجه بیشتر باید بر روی مربیان به عنوان اصلی‌ترین نیروها درجهت ترویج فرهنگ رضوی درمیان کودکان و نوجوانان باشد و از تمرکز برآمار و ارقام و کمیت‌گرایی  بیشتر فاصله بگیریم و توجه خود را به کیفیت فعالیت‌ها و فرایند اجرای موضوع‌های جشنواره درمراکز معطوف کنیم.

در نشست کارگروه کودک و نوجوان جشنواره امام رضا(ع) مقرر شد تا میزبانان 16 جشنواره تا 30 آبان 1391 پیش‌نویس شیوه‌نامه جشنواره را آماده کرده و دراختیار دبیرخانه جشنواره قرار دهند.
همچنین اعضای کارگروه‌ باید نام رابطان جشنواره‌ها را به همراه معیارهای داوری جشنواره‌های موضوعی را به دبیرخانه اعلام کنند.
در این نشست در عین حال مقررشد تا تندیس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره در قالب یک طرح متمرکز از سوی مدیریت آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون به دبیرخانه پیشنهاد و پوسترها و فراخوان نیز ازسوی هر یک  از دبیرخانه‌های موضوعی جشنواره تهیه شود.