زهره عالی نسب، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در گفتگو با روزنامه پیام عسلویه :

تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی از اولویت های کانون است

بنام خدایی که اندیشه و قلم را آفرید. در زمینه فرآیند تعلیم و تربیت و رشد فکری و اجتماعی کودکان و نوجوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خود را متولی آن می داند و اساس تاسیس آن بر این مهم بوده است. اگر خواهان توسعه جامعه و کشور خود هستیم اگر آرزو از بین رفتن معضلات اجتماعی را داریم اساس توجه مسئولان باید به این مساله استوار باشد.
زیرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش مکان رشد و تقویت هوش عقلی و هوش اجتماعی بچه ها محسوب می شود. اگر تاکنون فرزندان ما در زمینه ی هوش اجتماعی و عاطفی رشد دلخواه را نداشته و در مقابل معضلات جامعه آسیب دیده اند متاسفانه بخاطر توجه نکردن به این مسئله می باشد. متاسفانه اسم تربیت که می آید خیلی از مسئولین ما فکر می کنند که تربیت هوش عقلی و توجه صرف به آموزش و درگیرکردن فرزندان در کلاس های تقویتی و تست زنی است و تا آنجایی که می توانند بچه ها را درگیر این مسائل کرده است و لذت کودکی را از آنها گرفته و متاسفانه به عواطف و هیجانات و رشد آنها توجهی نمی شود در صورتی که آمار دانشجوها و دانش آموزانی که دچار اعتیاد شده اند هم کم نیست ممکن است که در زمینه تحصیلات موفق هم باشند ولی در بسیاری مواقع از نظر روحیه و احساسات بسیار آسیب پذیر و شکننده بار آمده و مهارت لازم برای زندگی در جامعه را پیدا نکرده اند و در قالب یک انسان روان رنجور اسیر حوادث و معضلات محیط اطراف خود می شوند و چه خوب است که به هوش عاطفی و هیجانی آنها نیز توجه شود کانون پرورش فکری مکانی مناسب و بسیار مساعد برای تربیت هوش اجتماعی و عاطفی بچه ها ست زیرا در سایه آموزش های غیرمستقیم و هنرمندانه این مهارت ها شکل می گیرند و تربیت می شوند چون این فعالیت ها در راستای علایق و نیازهای روحی و روانی بچه ها هستند و بسیار ضروری است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد حمایت های مادی و معنوی مسئولین قرار گیرند.تشکیل کارگاه های قصه درمانی اخلاق شهروندی و مهارت های زندگی نمایش خلاق- کاردستی قصه نویسی کتاب سازی- سفالگری- دارای آیتم هایی بسیار لازم در این راستا هستند بسیار ضروری می باشندالبته جا دارد که از استاندار فرهیخته جناب دکتر سالاری تشکر کرد بخاطر نگاه علمی ایشان به مسائل جامعه و حمایت های مادی و معنوی بسیاری که در این زمینه به کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته اند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از چه سالی تاسیس شده و دارای چه فعالیت هایی می باشد؟
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال 1344 تاسیس شد و اکنون دارای 44 فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی می باشد که در واقع در همه ی این فعالیت ها آموزش به شیوه ی غیرمستقیم اتفاق می افتد و به نوعی رویکرد تربیتی بخصوص تربیت مکتبی را در تک تک این فعالیت ها مشاهده می کنیم و کودکان و نوجوانان 6 الی 17 سال می توانند علاوه بر حضور و مشارکت در فعالیت های مذکور در جشنواره و اردوها نیز شرکت کرده و در کارگاه های قصه گویی-نقالی، نمایش خلاق و انیمیشن و به خلق بهترین و ماندگارترین ایده های خلاقانه ی خود بپردازند.
لطفاً عناوین فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی کانون را نام ببرید؟
قصه گویی- کتابخوانی- شعرخوانی-روخوانی کتاب برای گروه های سنی الف و ب (اول تا سوم ابتدایی) معرفی کتاب و بحث کتاب- معرفی سرزمین معرفی شخصیت-معرفی وقایع و ایام- سرود نمایش عروسکی- نمایش خلاق- نشریه نگاری- عکاسی- فیلمسازی- کاردستی و هنرهای بومی دستی- انیمیشن- نقاشی- خوشنویسی- سفالگری- کارگاه های داستان سرایی و داستان نویسی- سرودن شعر- کارگاه های حضوری، ادبی- آموزش احادیث و احکام به کودکان و نوجوانان- آموزش قرآن با استفاده از چیستانها- معماها و قصص قرآنی بازدیدهای علمی- اردوهای درون استانی و برون استانی و خیلی از فعالیت های جذاب دیگر که بچه های عزیز با عضویت در کتابخانه های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانند براساس علاقه مندی خودشان در آنهاشرکت کنند.
چه طرح و برنامه هایی برای تابستان و سال 95 در حوزه ی کودک و نوجوان دارید؟این کانون و نیروهای توانمندش همیشه آمادگی لازم را برای اجرای طرح های خلاقانه و بدیع و نوآورانه دارد و از آنجایی که سرمایه های اصلی کانون همان کودکان و نوجوانان عزیز می باشند لذا با حضور و استقبال این عزیزان برنامه های بسیار مهمی نظیر جشنواره های قصه گویی و نمایش عروسکی ، سرود و انیمیشن و نیز جشنواره های ارزشمند رضوی که شامل( قصه گویی رضوی-معرفی شخصیت امام رضا(ع) عکاسی و شعرخوانی رضوی داستان نویسی ) در طول تابستان 95 در کلیه ی مرا کز فرهنگی ، هنری استان خواهیم داشت. در کنار این جشنواره های بزرگ و مهم کارگاه ها و کلاس های تابستانه نظیر(نقاشی- خوشنویسی- موسیقی ارف کودکان سرود نمایش خلاق قصه گویی روخوانی کتاب- امانت کتاب- قصه گویی کاردستی و سفالگری) و بسیاری دیگر از فعالیت های این کانون برای کودکان و نوجوانان عزیز خواهیم داشت. برای سال 95 در کنار فعالیت های فرهنگی هنری و ادبی روزانه، انشالله تعامل بسیار خوبی نیز در طول سال تحصیلی با آموزش و پرورش شهرستان های استان جهت حضور حداکثری دانش اموزان برای استفاده از طرفیت ها و پتانسیل های موجود در مراکز فرهنگی، هنری کانون خواهیم داشت. این برنامه های با هفته ی دولت و مشارکت در نمایشگاه های استانی برای ارائه دستاوردهای هنری، فرهنگی و ادبی کودکان و نوجوانان استان خواهیم داشت . در شهریور ماه یک اردوی بزرگ استانی با حضور مربیان و اعضاء نوجوان فعال و توانمند استان در یکی از استان های همجوار برگزار خواهیم کرد. روز و هفته ی ملی کودک در مهرماه در کلیه ی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با برگزاری نشست های تخصصی برای والدین و جشن بزرگ پرواز بادبادک ها و ساخت تندیس های شنی در کنار سواحل استان و نمایشگاه یادآور و نشانگر ضرورت و اهمیت بسیار زیاد به نیازها و حقوق کودکانمان هست. برگزاری یلدای قصه در دی ماه همایش بزرگ جشن کتاب درآبان ماه- ویژه برنامه های کمیته کودک و نوجوان به مناسبت دهه مبارکه ی فجر در سطح استان از جمله برنامه های و طرح های کانونی برای بچه های عزیز این استان در شش ماهه ی دوم سال 95 خواهد بود.
اهداف کانون چیست؟
باتوجه به اینکه ابزار اصلی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب می باشد. بههمین منظور یکی از اهداف اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توسعه و ترویج کتابخوانی و تشویق ترغیب کودکان و نوجوانان به خوانش کتاب می باشد.
از دیگر اهداف این کانون، شکوفایی استعدادها و ذوق هنری کودکان و نوجوانان است و نیز توانمند ساختن کودکان و نوجوانان با انجام فعالیت ها و برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی می باشد. ضمن اینکه فراهم ساختن فضا و بستری امن برای حضور کودکان و نوجوانان در عرصه های مهم اجتماعی و فرهنگی با رویکرد مناسب تربیتی با شیوه های غیرمستقیم از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را میتوان نام برد.
چند مرکز و چند عضو دارید؟
در حال حاضر این استان دارای 19 مرکز فرهنگی، هنری ثابت در شهرستان های (بوشهر1و2-خورموج-کاکی-اهرم-بردخون-کنگان-دیر-عسلویه-جم- سیراف-نخل تفی-برازجان-وحدتیه-دالکی-ریگ-گناوه-شبانکاره-دیلم) و 2 کتابخانه ی سیارروستایی برای تحت پوشش قراردادن روستاهای تنگستان و دشتستان و یک کتابخانه ی پستی در سطح استان در حال فعالیت هستند.
تعداد اعضاء کودک و نوجوان در کلیه ی مراکز فرهنگی، هنری و سیارروستایی و پستی 14500 نفر می باشد.
باتوجه به اینکه مراکز فرهنگی، هنری سیراف و نخل تقی جدیداً شروع به کار نمودند که انشالله با عضوگیری و ثبت در نرم افزار کتابداری و با ظرفیت های بسیار ریادی که این مراکز دارند در سال 95 شاهد رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان این دو منطقه نیز خواهیم بود.
برای کودکان روستایی چه برنامه هایی دارید؟
باتوجه به اینکه کتابخانه های سیارروستایی تنگستان و دشتستان در حدود 48 روستا را تحت پوشش خود دارند برنامه هایی نظیر امانت کتاب- اجرای فعالیته های قصه گویی- نمایش فیلم- جشنواره های بازی های محلی- اردوها و بازدید از دیگر شهرستان ها- کاردستی نشریه نگاری و سفالگری از فعالیت های این کتابخانه های می باشد، علاوه بر اینکه کودکان و نوجوانان روستایی میتوانند در جشنواره ها و همایش های استانی نیز شرکت کنند.
در بخش کتابخانه ی پستی پس از عضوگیری از کودکان و نوجوانان روستایی، کتاب ها بصورت رایگان برای این عزیزان در روستاهای خودشان پست می شود و درون پاکت های پستی، پاکت های جدیدی است که بچه ها می توانند کتاب ها را از طریق پست برگردانند و هم چنینی در مسابقات و اردوها نیز می توانند شرکت کنند و کلیه ی این خدمات بصورت رایگان انجام می گیرد.
چه پیامی برای والدین و کودکان و نوجوانان دارید؟
ابتدا سخنم رو به والدین گرامی است، همه می دانیم که کودکان ما نیازمند به توجه و خودباوری و خود گردانی هستند، اگر بتوانیم دلبندان و عزیزانمان را در فضایی قرار دهیم که تربیت، آموزش ، تفکر خلاقانه و انتقادی، روحیه ی پرسشگری، مهارت حل مسئله و مهم تر از همه ی اینها ارزش های اخلاقی و انسانی چراغ راهشان باشد بزرگنرین وظیفه پدری ومادری خود را به آنها اهداء کرده ایم با ارتباط گیری های موثر با مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تعامل مجدانه ی والدین و مربیان می توان بر بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانانمان فائق بیائیم. دوباره تکرار می کنم آموزش باید باهنر تلفیق شود تا اثرگذار گرددو کانون تجلی هنر و تربیت در کودکان است.
کودکان و نوجوانان عزیز و دوست داشتنی ام نیز با حضور پویای خود در مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانند لحظات خاطره انگیز و ماندگاری را برای کشف استعدادهای شگرف خود رقم بزنند و در واقع دورنمای آینده ی خود را باانجام فعالیت های فرهنگی ، هنری و ادبی ببینند و برای به به دست آوردنش تلاش کنند.