دو کتاب‌خانه‌ی سیار شهری و روستایی کانون در اهواز راه‌اندازی شد

دو خودروی کتاب‌خانه سیار شهری و روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در شهرستان اهواز هم‌زمان با هفته‌ی دولت راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، در مراسم افتتاح دو کتاب‌خانه سیار روستایی و شهری کانون خوزستان در اهواز، مهرداد شریف مخمل زاده مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان بیشترین وظیفه‌ی کانون را تقویت خلاقیت، فکر کردن و اعتماد نفس کودکان و نوجوانان معرفی کرد و افزود: تقویت این مؤلفه‌ها در کودکان و نوجوانان باعث می‌شود سطح دانش بچه‌ها بالا برود و در آینده نیز جوانانی متفکر، صاحب اندیشه و امیدوار داشته باشیم.
وی با اشاره به این‌که اهمیت کانون بیشتر در فعالیت‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند توضیح داد: جذابیت برنامه‌های کانون باعث می‌شود که تمامی پیام‌هایی تربیتی که در قالب فعالیت‌ها فرهنگی، هنری و ادبی به بچه‌ها انتقال پیدا می‌کند ماندگار باشد.
شریف مخمل زاده در ادامه یکی از مهم‌ترین اثرات حضور کودکان و نوجوانان در کانون را کتاب‌خوان شدن بچه‌ها دانست و یادآور شد: خود در میانه دهه 40 شمسی به‌عنوان یک عضو در مراسم افتتاح کانون شماره یک اهواز حضورداشته و مهم‌ترین تأثیر حضورش به‌عنوان عضو کانون را کتاب‌خوان شدنش معرفی کرد.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری خوزستان در ادامه با اشاره به اعضا برگزیده کانون که توانسته‌اند در سالیان متوالی در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی برای استان افتخارآفرینی کنند تأکید کرد: این افتخارات در سایه فعالیت‌های مستمر کانون برای کودکان و نوجوانان رخ‌داده است.
در ادامه این مراسم جمال درویش مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خوزستان کانون را اساس کار تعلیم و تربیت معرفی کرد و گفت: امیدوار این جایگاه مهم در میان مسئولین مورد توجه قرار گیرد و اهمیت جایگاه کانون در اجرای فعالیت‌های فرهنگی تقویت شود.
وی با اشاره به این‌که ایستادن در یک نقطه باعث فرسودگی و حرکت و سفر باعث رشد و پویایی می‌شود افزود: منظور ما از سفر تنها بعد جغرافیایی آن نیست بلکه سفر فکری است که در آن کودکان و نوجوانان از یک نقطه فکری به نقطه فکری دیگر می‌روند و این کار با استفاده از کتاب صورت می‌گیرد.
درویش توضیح داد: بچه‌ها با مطالعه کتاب است که می‌توانند با تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات و باورهای دینی آشنا شوند و بر همین اساس است که می‌توان بچه‌های با هویتی قوی داشته باشیم و کانون در انجام این کار یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان در پایان سخنان خود از رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری خواست اهمیت کانون را به مردم معرفی کنند و در این راستا با کانون همکاری کامل داشته باشند.
غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون خوزستان در این مراسم نیز بر اهمیت فعالیت‌های کتاب‌خوانی کانون و نقش مربیان توانمند این نهاد فرهنگی استان سخن گفت و مربیان کانون را جهادگران عرصه فرهنگ معرفی کرد.
شنبدی افزود: کانون با افتتاح دومین کتاب‌خانه سیار روستای و اولین کتابخانه سیار شهری شهرستان اهواز هم‌زمان با هفته‌ی دولت خدمت‌رسانی فرهنگی خود را به کودکان و نوجوانان توسعه می‌دهد.
وی با اشاره به این‌که افزایش کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان به‌منظور توسعه کتاب‌خوانی و در راستای خدمت‌رسانی بیشتر به کودکان و نوجوانان مناطق محروم روستایی صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: در این کتاب‌خانه‌ها فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری مانند روخوانی قرآن کریم، قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، نقد و بررسی کتاب، اجرای نمایشنامه‌، نقاشی، خوشنویسی، کاردستی، پخش فیلم، اجرای مسابقات مختلف توسط مربیان در کنار امانت دادن و معرفی کردن کتاب‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان مناطق شهری و روستایی محروم انجام می‌شود.
شنبدی بیان این‌که در کانون خوزستان گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی کانون با محوریت ‌کتاب و کتاب‌خوانی و بر پایه‌ی تعالیم اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود تأکید کرد: سیاست‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی است.
در مراسم گشایش این دو کتاب‌خانه مربیان و اعضای کودک و نوجوان کانون شماره یک اهواز به اجرای برنامه‌های متنوعی همچون نمایش، سرود و خوانش دکلمه پرداختند که با استقبال حاضران همراه شد.
گفتنی است در این مراسم، مهرداد شریف مخمل زاده مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، جمال درویش مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خوزستان، غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون خوزستان، مسئولین و کارشناسان کانون به همراه تنی چند از مسئولان این شهرستان حضور داشتند و در انتهای این مراسم نیز ناصر سودانی نماینده مردم شهرستان اهواز با حضور در کانون در جریان افتتاح این دو مرکز قرار گرفت..
کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی شهرستان اهواز با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در 20 روستا و منطقه‌ی محروم که‌ به کتاب دسترسی ندارند، فعالیت‌ می‌کند و کتاب‌خانه‌ی سیار شهری اهواز نیز مناطقی را که کانون در آن مرکز ثابت ندارد پوشش می‌دهد.
گفتنی است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان خوزستان در ابتدای هفته دولت پنجاه و سومین مرکز خود را روز سه‌شنبه سوم شهریور در اندیمشک افتتاح کرد و با آغاز به کار این دو کتابخانه سیار تعداد مراکز کانون خوزستان را به عدد 55 رساند، مراکزی که با ارائه فعالیت‌های فرهنگی، هنری با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباطی چهره به چهره و نزدیک برقرار می‌کند.
مربیان کانون در این مراکز علاوه بر امانت دادن کتاب به ارائه 40 عنوان فعالیت فرهنگی هنری همچون: قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، پخش فیلم، تهیه روزنامه دیواری، کتاب‌خوانی، نقاشی، سفالگری، گفتگوهای آزاد و ... برای کودکان و نوجوانان می‌پردازند.