معرفی پرتال کودک با حضور سرپرست دفتر فن‌آوری کانون پرورش فکری در سیستان و بلوچستان

مهدیار نوید ادهم: با توجه به تغییر سلیقه‌ی کودکان و نوجوانان تولید محتوای متنوع و متفاوت برای بچه‌ها یکی از نیازهای ویژه‌ی مراکز است

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، پرتال کودک با حضور سرپرست دفتر فن‌آوری کانون پرورش فکری کشور در استان معرفی شد.

مهدیار نوید ادهم ضمن تشکر از سرپرست کانون استان و همکاران و تبریک سال نو گفت: امروز سبک زندگی کودکان و نوجوانان در مقایسه با گذشته دچار تغییرات گسترده‌ای شده، به طوری‌که تکنولوژی در همه حال همراه آن‌هاست و اگر ما نتوانیم با آنان پیش برویم و زمینه را برای آنان فراهم نکنیم، از زندگی آنان حذف خواهیم شد.

سرپرست دفتر فن‌آوری اطلاعات و تحول اداری کانون در ادامه با اشاره به تاکید ویژه‌ی مدیرعامل در خصوص فضای مجازی عنوان‌کرد: مدیرعامل کانون با درک صحیح خود در این زمینه، ورود با برنامه به فضای مجازی را از اولویت‌های کانون قرار داده و تلاش‌های گسترده‌ای نیز در این زمینه صورت گرفته است.

وی در مورد سه نیاز عمده‌ی مراکز فرهنگی- هنری گفت: تولید محتوای متنوع و متفاوت برای بچه‌ها یکی از نیازهای ویژه‌ی مراکز است زیرا علاقه‌مندی‌های آنان به طور پیوسته در حال تغییر است و این مقوله، با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، توانایی بسیار زیادی می‌طلبد.

بایگانی محتوا نیاز دیگری بود که نوید ادهم درباره‌ی آن گفت: حجم فراوان اطلاعات از یک سو و لزوم دسترسی سریع به آنها از سوی دیگر یکی از نیازهایی است که توجه به آن باعث بالا رفتن سطح کیفی خدمات در مراکز خواهد شد.

سرپرست دفتر فن‌آوری اطلاعات " کیفیت " را سومین نیاز مراکز عنوان کرد و گفت: باید در کانون همواره به دنبال کیفیت‌بخشی به محصولات و خدمات در برابر دیگر تولیدکنندگان باشیم تا مخاطبان بیشتری کانون را انتخاب کنند.

وی راه اندازی پرتال کودک را تلاشی در جهت رفع نیازهای مراکز عنوان کرد و افزود: مخاطبان این پرتال همه‌ی کودکان و نوجوانان هستند و در کنار آن الگوهای بسیار زیادی نیز در اختیار پدر و مادرها قرار می‌دهد.

نوید ادهم در خصوص محتوای پرتال چنین گفت: تولیدات حرفه‌ای کانون، تولیدات سفارشی و مواردی که خود بچه‌ها بر روی پرتال قرار می‌دهند، محتوای آن را تشکیل می‌دهد.

 سرپرست دفتر فن‌آوری اطلاعات در مورد محتوایی که بچه‌ها بر روی سایت قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: این محتوا ممکن است کیفیت ضبط بالایی نداشته باشد ولی پیام آن برای ما مهم است زیرا کودک و نوجوان می‌توانند با این کار مسیر پیشرفت خود را همواره پیش روی خود داشته باشند و از طرفی بستری فراهم می‌شود برای بهتر دیده شدن کانون.

وی هم‌چنین افزود: دیده شدن زحمت‌های مربیان و تلاش آنان در جهت بالابردن سطح کیفی اعضا دستاورد دیگری است که امکان آن از طریق پرتال کودک فراهم شده است.

سرپرست دفتر فن‌آوری اطلاعات در پایان از امکانات دیگری چون فروشگاه الکترونیک و نرم‌افزارهای تکمیلی نام برد که پس از تکمیل شدن، بر روی پرتال قابل استفاده خواهد بود.

بخش پایانی نشست نوید ادهم پاسخگویی به پرسش‌های کارشناسان دفتر استان، همکاران اداری و مربی مسئولان مراکز فرهنگی- هنری حوزه‌ی زاهدان بود.

قابل ذکر است پیش از سخنان سرپرست دفتر فن‌آوری اطلاعات، سرپرست کانون استان در سخنانی کوتاه ضمن تبریک سال نو و خیرمقدم به مهمانان گفت: دنیای امروز با توجه به پیشرفت سریع و همه جانبه‌ی فن‌آوری‌ها همواره در حال دگرگونی است و ما باید بتوانیم با این دگرگونی خود را هماهنگ کنیم.

مسعود خاکسفیدی سپس در بیان تفاوت گذشته و حال گفت: حجم اطلاعات در گذشته بسیار کم بود و از طرفی انتقال این اطلاعات نیز به کندی صورت می‌گرفت اما امروزه حجم گسترده‌ای از اطلاعات را می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اشتراک گذاشت.

وی در خصوص ارتباط فرهنگ و فن‌آوری گفت: این دو مقوله از یک‌دیگر جدانیستند بلکه فن‌آوری به عنوان ابزاری در خدمت فرهنگ، کمک‌های فراوانی به این عرصه کرده است.

خاکسفیدی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه‌ی تولید فرهنگ گفت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص، پرتال کودک را می‌توان تلاشی برای پاسخگویی به این مطالبه دانست که با محتوای خود می‌تواند پایه‌گذار خدمات فراوانی در حوزه‌ی فرهنگ باشد.

وی در پایان به سند چشم‌انداز کانون و دغدغه‌های مدیرعامل در خصوص تحقق اهداف آن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه فرصتی فراهم شده تا با گسترش فعالیت‌های کانون، تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان کشور از فعالیت‌ها، خدمات و آثار فرهنگی آن بهره‌مند شوند.

گفتنی است در بخشی از این نشست، پرتال کودک و بخش‌های گوناگون آن چون کتاب، داستان، شعر، کاردستی، بازی و سرگرمی، فیلم و صوت، اسباب بازی، عکس و ویدیو و محتوای هرکدام از این بخش‌ها به همکاران معرفی شد.