ادبیات راه رهایی کودکان از سلطه‌ی رسانه‌هاست

نویسنده و روزنامه‌نگار حوزه کودک بر لزوم توجه بیشتر کودکان به ادبیات برای رهایی از سلطه‌ی فن‌آوری‌های نوین تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون،‌ علی‌اصغر سیدآبادی مدیر‌کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست ادبی کانون مشهد با تاکید بر این موضوع گفت: رسانه‌ها سلطه گرند و مجالی برای تامل و تفکر کودک باقی نمی‌گذارند.
وی با اشاره به نقش کتاب و ادبیات برای رهایی از سلطه‌ی فن‌آوری های نوین افزود، بازی‌های رایانه‌ی نیز کودکان را همراه خود پیش می‌برند بدون این‌که لحظه‌ای فرصت برای تفکر آن‌ها باقی‌گذارند اما ادبیات می‌تواند فرصت تفکر، استدلال، مخالفت و تصویرسازی ذهنی به بچه‌ها بدهد.
سردبیر پژوهش‌نامه کودک و نوجوان -که صبح روز سی‌ام آبان 94 به دعوت آفرینش‌های ادبی در کانون مشهد حضور یافت - در ادامه با اشاره به علاقه و وقت‌گذاری بیش از حد بچه‌ها در بخش رسانه‌ها و فضای مجازی افزود: حتی فیلمی که از روی کتاب ساخته می‌شود گاهی تنها داستان و روایت فیلم‌ساز را نقل می‌کند، در حالی که یک رمان می‌تواند به اندازه تمام خواننده‌هایش، روایت و تصویر ذهنی بسازد.
در این نشست که علاوه بر کارشناسان و مربیان کانون، دانشجویان، استادان مقطع ارشد ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و جمعی از شاعران و نویسندگان کودک نیز حضور داشتند، جواد محقق‌نیشابوری مدیرکل کانون استان خراسان رضوی نیز طی سخنانی گفت: نوشتن آثار ادبی با توجه به نیازها و ویژگی‌های واقعی کودکان حاصل دوره‌ی جدید است و در گذشته با آثاری مواجه بوده‌ایم که تنها در مباحث تربیتی کودکان،‌ کاربرد دارد.
محقق نیشابوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: در گذشته شاید توجه ما بیشتر به بزرگ‌سالان بوده اما امروز نوک پیکان به سمت کودکان است گرچه به نظر می‌رسد در مورد این قشر نیز نگاه ما باید به بزرگ‌سالان باشد تا برداشت درستی از مفهوم کودک و کودکی داشته باشیم.
شعرخوانی عباسعلی سپاهی یونسی و لیلا خیامی شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان و طرح پرسش‌هایی از سوی مربیان و دانشجویان و پاسخ‌گویی علی‌اصغر سیدآبادی از دیگر بخش‌های این نشست بود.