کد خبر: 254521
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
بچه‌های ایران، زمین را پاک می‌خواهند

روز زمین پاک بهانه‌ای بود تا اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور با اهمیت حفاظت از محیط زیست بیشتر آشنا شوند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراکز کانون سراسر کشور به همت مربیانی دلسوز و متخصص، این نام‌گذاری را با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، به فرصتی تبدیل کردند تا در عین آشنا کردن کودکان و نوجوانان با موضوع محیط زیست، توجه دست‌اندرکاران این حوزه را نسبت به لزوم فرهنگ‌سازی درمیان بچه‌ها جلب کنند.
کانون و مراکز فرهنگی‌اش - که اکنون شمار آن بیش از 937 مرکز در سراسر کشور است - طی بیش از نیم قرن فعالیت خود همواره در آثار تولیدی(فیلم‌ها، کتاب‌ها، سرگرمی‌ها و نمایش‌های) خود و فعالیت‌های مراکزش نشان داده است که موضوع حفاظت از میراث طبیعی و محیط زیست در سیاست‌گذاری‌هایش از اهمیت زیادی برخوردار است.
امسال نیز هم‌زمان با دوم اردیبهشت روز هوای پاک بخش مهمی از برنامه‌های کانون به این موضوع مهم پرداخت و یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در این حوزه نیز امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کانون و سازمان حفاظت از محیط زیست قم بود.

هم‌افزایی کانون و سازمان حفاظت محیط زیست در قم
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در آستانه‌ی روز هوای پاک تفاهم‌نامه‌ای را برای همکاری‌های مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست استان منعقد کرد.
مدیرکل کانون استان در آیین امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به مجموعه‌ای از روایات ائمه‌ی اطهار(ع) در خصوص ارزش و اهمیت رفتار محبت‌آمیز با حیوانات، گفت: حفاظت از زمین و محیط زیست دغدغه‌ی دینی و ملی ماست و به‌دنبال آن جز وظایف خود می‌دانیم که کودکان و نوجوانان را با این مساله‌، آشنا کنیم.
محسن ربانی افزود: ما در کانون تلاش می‌کنیم تا بچه‌ها در فضای اجتماعی درستی تربیت شوند و شخصیت فکری و اجتماعی‌شان به خوبی شکل بگیرد. شناخت محیط زیست و اهمیت نگهداری از آن هم از جمله مواردی است که در شکل‌گیری شخصیت آنان موثر است و مربیان کانون در فعالیت‌هایی که با اعضا انجام می‌دهند این مساله را مد نظر قرار می‌دهند.
سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز با ابراز خرسندی از انجام فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌ی محیط زیست در مراکز کانون، گفت: امیدواریم بتوانیم از توانمندی‌‎ها و تخصص شما برای رسیدن به هدف مشترک‌مان استفاده کنیم چرا که همه‌ی ما در برابر محیط زیست مسوولیم و اگر دیر اقدام کنیم خسارت‌های جبران ناپذیری را خواهیم دید.
وی افزود: فیلم‌های تولید شده در بخش کودک و نوجوان جشنواره‌ی فیلم سبز که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود در هفته‌ی پایانی اردیبهشت‌ماه در برخی از مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان قم نیز، به نمایش گذاشته می‌شود.
عقد تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین دو مجموعه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و سازمان حفاظت محیط زست در محل مجتمع فرهنگی هنری کانون استان قم صورت گرفت.


ویژه‌برنامه «درختان برای زمین، زمین برای انسان‌ها» در آبادان
ویژه‌برنامه «درختان برای زمین، زمین برای انسان‌ها» با هدف نشان دادن اهمیت نقش انسان‌ها در ارتباط با نگهداری و حفظ محیط‌زیست زمین در آبادان، برگزار شد.
مرضیه ململی نوترکی مسوول مرکز شماره 3 کانون آبادان با اعلام این خبر گفت: ویژه‌برنامه «درختان برای زمین، زمین برای انسان‌ها» به مناسبت روز زمین پاک با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، اداره‌ی محیط‌زیست، سازمان پسماند و فضای سبز و انجمن حامیان محیط‌زیست شهرستان آبادان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 3 این شهرستان اجرا شد.
 وی با اشاره به این‌که در ابتدای این برنامه مسوول اداره و انجمن حامیان محیط‌زیست آبادان در سخنرانی‌های جداگانه بر اهمیت نقش انسان‌ها در ارتباط با نگهداری و حفظ زمین تأکید کردند افزود: مربیان کانون شماره 3 آبادان در این ویژه‌برنامه کتاب حفاظت از محیط‌زیست را برای شرکت‌کنندگان معرفی کردند.
ململی نوترکی اضافه کرد: در این برنامه مسوول آموزش سازمان پسماند شهرستان آبادان در خصوص وظایف این سازمان و طرح تفکیک زباله‌های خشک و تر سخنانی بیان کرد و به همت مربیان کانون کارگاه نقاشی گروهی با موضوع زمین پاک و کارگاه کار با دورریختنی‌ها و مواد بازیافتی اجرا شد.
 این مسوول فرهنگی، کاشت نهال اهدایی سازمان فضای سبز منطقه توسط محیط‌بانان دبستان دخترانه نواب صفوی و شرکت‌کنندگان در این مراسم را فعالیت پایانی ویژه‌برنامه «درختان برای زمین، زمین برای انسان‌ها» اعلام کرد.

«زمین پاک، زیر آسمان پاک» در کانون هرمزگان
زهرا رحمانی مربی مسوول مرکز فرهنگی‌هنری کانون بستک استان هرمزگان در جمع اعضای این مرکز گفت: برای داشتن شهری پاکیزه باید تلاش کنیم تا هوایی سالم داشته باشیم و باید همه دست به دست هم دهیم که بتوانیم سلامت زمین خود را حفظ کنیم.
وی افزود: دوست‌داران زمین پاک که سلامت زمین را در گرو پاک نگه‌داشتن محیط زیست و حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌دانند، همگی بر این باورند که هفته‌ی زمین پاک، نه یک‌روز، بلکه تمامی روزهای سال را در بر می‌گیرد.
هم‌چنین، سالار حسینی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بستک نیز گفت: برای حفظ محیط زیست سالم استفاده درست از سطل‌های زباله در معابر عمومی، دقت در ساعت بیرون گذاشتن زباله، انجام وظایف و کارهای هنگام سفر در روزهای تعطیلات و استراحت در اماکن عمومی، پارک‌ها و محیط زیست کوهستان بسیار ضروری است.
اجرای برنامه‌های فرهنگی، ادبی و هنری، معرفی روز «زمین پاک»، روخوانی کتاب «زمین پاک»، نقاشی با موضوع «زمین پاک، زیر آسمان پاک» از جمله برنامه‌های انجام شده توسط اعضا در این روز بود.

آسمان آبی، زمین پاک، حق همه بچه‌هاست
کانون سیراف در استان بوشهر به مناسبت «روز زمین پاک» و با مشارکت شهرداری، شورای اسلامی و موسسه جوان، ویژه‌برنامه «آسمان آبی، زمین پاک، حق همه بچه‌هاست» را برگزار کرد.
دراین برنامه ابتدا پاک‌سازی ساحل با حضور مسوولان شهر سیراف ازجمله شهردار و اعضای شورای اسلامی، رییس دفتر امام جمعه و رییس و جانشین تاسیسات گازی، فرمانده کلانتری و دریابانی و مدیران مدارس و دانش‌آموزان دختر کلاس نهم اجرا شد. هم‌چنین، مراسم کاشت نهال در باغچه این مرکز فرهنگی هنری صورت گرفت.

حمایت از لاک‌پشت‌های دریایی توسط اعضای کانون قشم
اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون قشم نیز که چند روز پیش از سایت لاک‌پشت‌های این جزیره بازدید کرده بودند بار دیگر برای حمایت از لاک‌پشت‌های دریایی جزیره، والدین و اعضا را به دنیای رنگارنگ نقاشی، کاردستی و گلدوزی دعوت کردند.
اولیای اعضا پس ازمشاهده‌ی لاک‌پشت‌ها، با همراهی فرزندانشان درساحل ماسه‌ای به فعالیت نقاشی روی ماسه پرداختند.
فرحناز شهنوازی مربی مسوول مرکز قشم گفت: برگزاری این کلاس‌ها با موضوعات علمی باعث می‌شود اعضای کانون بیشتر با مسایل زیست محیطی و دریایی جزیره آشنا شوند و بیاموزند که موجودات و جاندارانی زیبا و دوست داشتنی چون لاک‌پشت‌ها در جزیره نیز وجود دارند که برای حفظ و نگهداری شان باید از آن‌ها حمایت کرد.
شهنوازی خاطر نشان کرد: دراین برنامه والدین با انجام گلدوزی، کاردستی و نقاشی طرح لاک‌پشت پوزه عقابی حمایت خود را از این گونه‌ی جانوری کمیاب اعلام کردند.

برگزاری کارگاه آموزشی حفاظت از محیط زیست در کانون مهاباد
کارگاه آموزشی حفاظت از محیط زیست در دو نوبت متوالی در مرکز فرهنگی و هنری شماره 2 کانون مهاباد برگزار شد.
این مرکز فرهنگی و هنری به مناسبت فرا رسیدن روز زمین پاک، کارگاه آموزشی حفاظت از محیط زیست را با حضور «پخشان قلندری» مدیر عامل انجمن سبز اندیشان جوان این شهرستان برگزار کرد.
در این کارگاه آموزشی که برای اعضای دختر و پسر کانون شماره 2 مهاباد برگزار شد، مدیر عامل انجمن سبز اندیشان مطالبی را پیرامون زمین پاک و هوای پاک و مسایلی که بر کره زمین تاثیر می‌گذارد ارایه کرد.
در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی هم کاشت نهال‌های اهدایی اداره منابع طبیعی در حیاط مرکز فرهنگی و هنری شماره 2 کانون مهاباد صورت گرفت.
همچنین پاک‌سازی و جمع‌آوری محیط زیست از زباله با شعار روز زمین پاک: درختان برای زمین، زمین برای ما توسط اعضا بخش دیگری از این کارگاه آموزشی بود.

بچه‌های هرسین، زمین را دوست دارند
به مناسبت دوم اردیبهشت، روز زمین پاک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان هرسین در استان کرمانشاه با همکاری محیط زیست و مدرسه ابتدایی دخترانه شهید ذالخانی، ایستگاه نقاشی را با شرکت هشتاد نفر از اعضای کانون در این مدرسه و با موضوع «زمین را دوست بداریم» برگزار کرد.
در این برنامه، مسوول کانون از برگزاری یک مسابقه عکاسی نیز با موضوع تفکیک زباله از اشیا بازیافت خبر داد.

قرار است در این مسابقه، هر کدام از بچه‌ها در منزل، این برنامه را اجرا کنند و از کارهای خود عکس بگیرند. در نهایت به برگزیدگان این مسابقه جایزه داده می‌شود.
همچنین، مقرر شد کانون و محیط زیست با همراهی کودکان این شهر طرح تفکیک زباله را به مدت یک سال برگزار کنند.