موفقیت کانون مرهون مربیان و کارشناسان است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: موفقیت‌های کانون مرهون تلاش‌های مربیان، کارشناسان و مدیران توانمند و متعهد است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضاحاجیان‌زاده در جمع کارشناسان، کارکنان و مربیان مسول کانون هرمزگان با بیان این مطلب افزود: بر اساس همین نگاه و رویکرد، در سند چشم‌انداز 10ساله کانون، عوامل انسانی و مربیان یکی از سرفصل‌های مهم بوده و مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی توجه به تشخص و جایگاه فرهنگی و اجتماعی مربیان و کارشناسان در جامعه، ارتقای بینش و روزآمدی و ارتباط پایدار را از راهبردهای اصلی در برنامه‌ریزی برای عوامل انسانی کانون معرفی کرد.
حاجیان‌زاده خاطرنشان کرد: سندچشم‌انداز کانون با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری و اسناد بالا دستی نظام‌ تدوین شده و عامل نیروی انسانی، مربیان متعهد و توانمند و همچنین در نظر گرفتن نیازهای روز کودکان و نوجوانان، مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرعامل کانون ادامه داد: هر چند بخش قابل توجهی از بودجه‌های کانون صرف پرداخت حقوق مربیان و کارشاسان می‌شود، اما مدیریت کانون این پرداخت‌ را سرمایه‌گذاری فرهنگی و راهبردی می‌داند.
حاجیان‌زاده‌ در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین شاخص‌های نیروی انسانی در سند چشم‌انداز پرداخت و علاقمندی به این حرفه و اشتیاق به این کار را اولین شرط لازم برای ورود به کانون و قرار گرفتن در جایگاه مربیان این مجموعه دانست.
وی اضافه کرد: علاقه‌مندی نیروی انسانی موجب روحیه بخشی به جامعه هدف و ایجاد انگیزه در تمام اجزای این نهاد می‌شود.
مدیرعامل کانون با اشاره به لزوم ارتقای جایگاه فرهنگی کارکنان توصیه کرد: در تعامل با سایر سازمان‌ها که به منظور ارتقای بودجه و امکانات کانون صورت می‌گیرد، شان مربیان باید در نظر گرفته شود و ویژگی‌های مثبت و استغنای آنان مورد تاکید قرار گیرد
حاجیان‌زاده توجه به جذب و ساماندهی نیروی انسانی را از دیگر موارد در برنامه راهبردی دانست و اظهار داشت: در این بخش، نگاه بلندمدت تامین نیروی انسانی از درون مجموعه بر اساس سلسله مراتب است.
به گفته مدیرعامل کانون پرورش در این نگاه، عضو به تدریج و در یک فرآیند زمانی به عضو ارشد، کمک مربی، مربی نیمه ‌وقت، مربی‌تمام ‌وقت، کارشناس و مدیر تبدیل خواهد شد که با این نگاه مولد، کانون می‌تواند حتی برای بیرون از سازمان نیز کادر سازی کند.
حاجیا‌ن‌زاده ادامه داد: در راستای راهبرد جذب و ساماندهی، ایجاد نظام ارتقای نیروی انسانی بر اساس ارزشیابی مورد توجه قرار گرفته و مسیر رشد، روشن و مشخص‌ ترسیم شده‌ است.
مقام عالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تقویت و حفظ و نگهداری انگیزه‌های نیروی انسانی را بسیارمهم توصیف و اضافه کرد: سالم بودن فضای کاری و پرهیز ازحاشیه وشایعه‌پردازی و مراقبت در برابر خطر رخنه شیطان، می‌تواند نشاط و انگیزه کارکنان را تضمین کند.
وی همچنین لزوم توانمندسازی و تداوم فرآیندهای یادگیری برای مربیان را ضروری دانست و یادآورشد: غفلت از این شاخص‌ها با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به فضای کودکان، موجب عقب افتادن مربیان ازجامعه هدف آن‌ها خواهد شد.
تبادل تجربه، ادامه تحصیل مربیان و در نظر گرفتن نیازهای کودکان به همراه تسلط بر دانش روز و به‌ویژه فضای مجازی از دیگر نکات مورد تاکید حاجیان‌زاده بود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تعهد دینی مربیان‌ را از موارد بسیار مهم و اساسی دانست و یادآورشد: کانون فقط برای توجه به رویکردهای ادبی و هنری‌ نیست. محتوا و جهت‌گیری اخلاقی و اعتقادی ‌نیز بسیار مهم بوده که پیش‌نیاز آن، تعبد و دینداری مربیان است که می‌تواند مسیر زندگی کودک را به سمت افق‌ها و اهداف روشن هدایت کند.
حاجیان‌زاده، اخلاق و مهربانی، صبوری، به‌ همراه مواردی مانند ظاهر آراسته، نظم و بیان خوش را بخشی از تاثیرگذاری پنهان و در حقیقت آموزش غیرمستقیم مربیان برای کودکان معرفی کرد.
وی ادامه داد: باتوجه به گوناگونی روحیات و ویژگی‌های اعضای کانون، مربیان نیز باید متناسب با این شرایط خلاق و منعطف باشند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آخرین بخش تبیین ویژگی‌های نیروی انسانی و مربیان کانون، تبادل تجربه و پیش‌بینی نظام پیشنهادات به صورت کارآمد و پویا را ضروری دانست.
پیش از سخنان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرکل کانون هرمزگان، گزارشی ازبرنامه‌ها و فعالیت‌های استانی را مطرح کرد.
مربیان مسول کانون‌های شهرستان‌های‌ هرمزگان نیز در این دیدار، دیدگاه‌های خود را در فضایی صمیمی با مدیرعامل کانون مطرح کردند.
پیش‌بینی منابعی برای روزآمدی مربیان و ارتقای سطح علمی آنان، فراهم شدن امکان آموزش‌های‌ عملی و توجه به برخی نیازهای تجهیزاتی و امکانات نرم‌افزاری و سخت ‌افزاری‌ بخشی‌ از مباحث طرح‌ شده از سوی مربیان مسول بود.