برگزاری دوره آموزشی ((نقد  و نمایش فیلم کودک ونوجوان ))در البرز

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز،اولین جلسه کارگاه آموزشی "نقد و نمایش فیلم کودک ونوجوان " از ساعت 30/8 صبح روز سه شنبه 11 آذر 93 برگزار شد و تا ساعت 17 بعد ازظهر  ادامه یافت .
منوچهر اکبرلو فیلم ساز ،کارگردان ،منتقد و مدرس دانشگاه تدریس این دوره را بر عهده داشت .
در ابتدای این نشست آموزشی که با حضورمدیر کل ،معاون فرهنگی ،کارشناسان و جمعی از مسوولین و مربیان مراکز استان در محل کتاب خانه کودک مجتمع آفرینش های فرهنگی برگزار شد ،  مهری فلاح معاون فرهنگی و مسوول واحد پژوهش استان ،آشنایی همکاران با شیوه های صحیح نقد و بررسی فیلم ها و آموزش آن به کودکان ونوجوانان را هدف اصلی نشست خوانده و ابراز امیدواری کرد که همکاران بهره کافی از کارگاه برده و شیوه های صحیح نقد را به اعضا انتقال دهند.
دلایل جذابیت سینما به طور عام ،دلایل جذابیت سینما برای کودکان ونوجوانان ،انواع ارتباط کودک با فیلم ،باید و نباید های سینمای کودک و نوجوان ،فیلم های متناسب با گروه های سنی ،نظر کودکان درباره نوع سینما رفتن بر مبنای رضایت،سواد رسانه ای و لازمه های فراگیری این سواد و رویکردها و اصول آن از جمله مباحثی بود که توسط اکبرلو مورد بحث قرار گرفت  که اغلب از پژوهش های انجام شده توسط خود ایشان بود .
منوچهر اکبر لو در بخشی از  سخنانش گفت :
اگر فیلم متناسب با علایق و نیازهای کودکان ونوجوانان و سن آنان باشد می تواند تأثیرات بسیار خوبی داشته باشد . وی افزود برای آن که فرزندانمان تحت تاثیر آموزش های منفی رسانه ها  قرار نگیرند ،باید سواد رسانه ای آنان را بالا ببریم و این تنها به شرطی ممکن است که والدین و اولیای تربیتی خود شناخت و آگاهی کافی داشته باشند .
وی نوع پرداختن به موضوعات و نیازهای کودکان ونوجوانان را ضروری خواند و افزود رسانه ها در تلاش باشند که افراد منفعل را به فعال تبدیل کنند و گفت :
مربیان کانون در جریان نمایش فیلم باید انتخاب صحیح  و درست در نوع فیلم داشته باشند و ضمن ایجاد فضای متناسب  و نمایش فیلم در زمان مناسب ،عطش و لذت تماشا را در کودکان ونوجوانان ایجاد کنند و دانش و آگاهی های لازم را نیز به آنان بدهند که اگر چنان چه همه  این شرایط فراهم شود اتفاق خوبی در حوزه ی نقد فبلم خواهد افتاد  و کودکان ونوجوانان آگاهانه فیلم های مورد علاقه شان را خواهند دید و منصفانه نقد خواند کرد .
در بخش بعدی این کارگاه آموزشی فیلم های تبر ،سازدهنی ،ماهوری ،باغ هزار دخترون و اصحاب فیل از تولیدات کانون نمایش داده شد و قرار است که همکاران در جلسه بعدی این دوره فیلم های مذکور رانقد کرده با شیوه های صحیح نقد آشنا شوند .
لازم به توضیح است که این دوره 36 ساعته  در روزهای 12 ،13 و 16 آذر نیز از ساعت 30/8 الی 30/17 برگزار خواهد شد