حضور 10 قصه‌گوی خارجی در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی

ده قصه‌گوی خارجی داستان‌های سرزمین مادری خود را در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ایران روایت خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون با اعلام این خبر افزود: این قصه‌گویان از میان 17 قصه‌گوی خارجی ـ که برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند ـ انتخاب خواهند شد.
جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال طی روزهای 30 بهمن تا 3 اسفند در شهر بندرعباس برگزار می‌شود و از روز 18 دی رقابت‌های قصه‌گویان ایرانی در مرحله‌ی منطقه‌ای این جشنواره در پنج استان کشور آغاز خواهد شد.
معاون فرهنگی کانون که در نشست هم‌اندیشی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سخن می‌‌گفت، خاطرنشان کرد رقابت‌های جشنواره در 5 بخش مقاله برتر، قصه‌گویی آزاد، برگزیده برگزیدگان، قصه‌گویان کانونی و قصه‌گویان بین‌المللی صورت می‌گیرد.
رییس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون افزود: کتاب 12 دوره گذشته این جشنواره که شامل قصه‌گویی قصه‌گویان استانی، منطقه‌ای و کشوری، قصه‌های برگزیده و بیانیه‌های هیأت داوران است نیز همزمان با برگزاری جشنواره در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
آدوسی همچنین گفت: سه کتاب با گویش‌های استان‌های گیلان، یزد و فارس (از هر استان 4 گویش و از هر گویش دو قصه) در دست انتشار است که در چهاردهمین جشنواره ارایه می‌شود.
معاون فرهنگی کانون در پایان تأکید کرد قصه‌گویی یک واسطه تربیتی مهم است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که در این حوزه حرف‌هایی برای گفتن دارد.
در ادامه این نشست مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون ضمن ارایه گزارشی از برگزاری جشنواره‌های استانی یادآور شد رقابت‌های منطقه‌ای چهاردهمین جشنواره قصه‌‌گویی کانون از 18 تا 27 دی در پنج استان کشور برگزار می‌شود و برندگان این مرحله به رقابت‌های نهایی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون راه خواهند یافت.
به گفته‌ی وی از میان 1059 شرکت کننده در این جشنواره 824 نفر به رقابت‌های استانی راه یافتند و در نهایت 137 نفر در رقابت‌های منطقه‌ای شرکت خواهند کرد.
دبیر جشنواره توضیح داد که جشنواره‌های منطقه‌ای به ترتیب روزهای 18 تا 20 دی در آذربایجان غربی، 20 تا 22 دی هم‌زمان در دو استان ایلام و سمنان، 22 تا 23 دی در استان کرمان و شهر بم و 25 تا 27 دی در استان چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.
حیدری همچنین تأکید کرد: در بخش مقاله‌نویسی 55 مقاله به دبیرخانه ارسال و 32 مقاله در مرحله استانی برگزیده شد و در مرحله منطقه‌ای از هر منطقه 1 مقاله از بین مقاله‌ها انتخاب و به مرحله کشوری راه پیدا خواهد کرد.
"قصه‌گویی با موضوع وقایع، شخصیت‌ها، ارزش‌ها و مفاهیم ایرانی، اسلامی" و "قصه‌گویی از فرازهایی از زندگی پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در سه بخش ولادت تا بعثت، بعثت تا هجرت و هجرت تا رحلت" محورهای اصلی قصه‌های قصه‌گویان است.
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روزهای 30 بهمن تا 3 اسفند هم‌زمان با میلاد رسول مکرم اسلام(ص) و هفته‌ی وحدت در شهر بندرعباس برگزار خواهد شد.