سیدصادق رضایی: کانون، پایتخت قصه و قصه‌گویی در جهان است

رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است مربیان کانون در بیان قصه و جذب بچه‌ها از مهارت بالایی برخوردارند و به واقع باید کانون را پایتخت قصه و قصه‌گویی جهان نامید.

به گزارش روابط عمومی کانون، سیدصادق رضایی این مطلب را در مراسم گشایش یکی دیگر از جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی در شهرکرد در حالی بیان کرد که پیشتر نیز ایران را خاستگاه قصه و قصه‌گویی جهان نامیده بود.
کانون امسال قرار است چهاردهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خود را طی روزهای 30 بهمن تا 3 اسفند در بندرعباس برگزار کند و برگزاری این جشنواره و دارا بودن بیش از 3هزار مربی و نزدیک به 830 مرکز فرهنگی، هنری و کتابخانه در سراسر کشور به فعالیت‌هایش در این عرصه اعتبار و قوت بیشتری بخشیده است.
در چهار دوره‌ی گذشته‌ی این جشنواره در تهران، شیراز، اصفهان و دیگر بار تهران شماری از قصه‌گویان مطرح کشورهای جهان حضور داشتند و در عین حال قصه‌گویان ایرانی نیز با حضور در جشنواره‌های بین‌المللی بر توانایی‌های خود در این عرصه صحه گذاشتند.
رضایی در شهرکرد به مربیان کانون گفت: هر کدام از قصه‌گویان منطقه‌ای ما از قابلیت برای شرکت در رقابت‌های سطح ملی برخوردارند و هر قصه‌گو باید به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یابد.
وی با تمجید از مربیان قصه‌گوی کانون افزود: مربی سرشار از عشق، سرزندگی و شور، و وجودش پر از یک‌رنگی است و تزویر و خود‌نمایی در آن راهی ندارد.
علی‌اصغر عنابستانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این برنامه گفت: آفرینش انسان برای رسیدن به خداست و خدا با بازگویی قصه‌ی آفرینش انسان اولین قصه گوست.
وی افزود: با برپایی این جشنواره‌ها سوال‌های زیادی به ذهن می‌رسد از جمله این که قصه‌گو کیست؟ چه قصه‌ای را باید در چه زمانی و برای چه کسی بگوید؟ پاسخ به این سوال‌ها در واقع بازیابی اندیشه‌های گذشتگان ما در وادی قصه و قصه‌گویی است. ما در حوزه‌ی قصه‌گویی هم در پایه‌های اعتقادی و دینی هم در پایه‌های تاریخی و ایرانی و ملی خودمان غنی هستیم و کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مر کز احیاء قصه‌گویی به معنای واقعی است.
استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حوزه‌ی معرفت دینی نیز دارای دینی هستیم که برای انتقال مفاهیم خود به انسان‌ها از روش‌هایی ساده در عین حال جذاب مانند قصه‌گویی استفاده کرده است.
حسین گنجی معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این آیین اظهار داشت: قصه‌گویی ساده‌ترین و راحت‌ترین ابزار تربیتی است که می‌تواند ارتباط بسیار موثری را با مخاطب برقرار کند. قرآن کریم برای تربیت و پرورش انسان‌ها، شرح حال آنان را در قالب قصه‌های گوناگون بیان کرده است.
وی افزود: قصه در فرهنگ ایران اسلامی ما از تاثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است و ابزاری است که همه‌ی خانواده‌ها از آن به خوبی استفاده می‌کنند. خاطرات به یاد ماندنی ما، همه از قصه‌های دوران کودکی است و مهم‌ترین بحث این است که نقش قصه را باید در آموزه‌های تربیتی و تربیت دینی مورد توجه قرار دهیم و از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم .
پرویز شاهوردی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری نیز در افتتاحیه چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی منطقه سه کشور در سخنانی گفت: میل ذاتی کودک به شنیدن قصه موجب شده است تا قصه‌گویی به عنوان یکی از روش‌های آموزشی و تربیتی در طول اعصار مورد توجه باشد، چرا که کودک در داستان، زندگی خود را می‌یابد و خصوصیات رفتاری افراد را درک می‌کند.
وی توضیح داد که جشنواره با حضور و رقابت 28 قصه‌گو از استان‌های کهگیلویه و بویر‌احمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و هرمزگان برگزار شده است و تا روز 27 دی ادامه می یابد.
دبیر چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی منطقه سه کشور با بیان اینکه سه تن از داوران برجسته کشوری داوری این جشنواره را بر عهده دارند، افزود: در پایان شش قصه‌گو به عنوان برگزیده انتخاب و به جشنواره بین‌المللی راه خواهند یافت.