جواهریان: فیلم‌نامه در هنر پویانمایی نیازمند آسیب‌شناسی است

داور بخش «مسابقه ایران» هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به ضعف فیلمنامه در آثار پویانمایی، گفت: بحث فیلمنامه باید در تمام مراکز تولید انیمیشن؛ چه خصوصی و چه دولتی آسیب‌شناسی شود و همگام با دیگر بخش¬های یک فیلم انیمیشن، رشد خود را نمایان کند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «مهین جواهریان» داور بخش «مسابقه ایران» هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره فیلم‌های این بخش و سطح کیفی آن‌ها اظهار کرد: فیلم‌ها به لحاظ تکنیکی رشد خوبی داشته‌اند اما به لحاظ فیلم‌نامه غالب آثار دچار ضعف بودند.
وی درباره علت این امر توضیح داد: فیلم‌نامه مهمترین رکن یک اثر تصویری است، اما در هنر انیمیشن چندان به آن اهمیت نمی‌دهند. ایده‌پردازی و بسط و گسترش در بحث فیلم‌نامه، هنری است که باید توسط فیلم‌نامه‌نویس و در نهایت کارگردان انجام شود اما ظاهرا مسایل تکنیکی در درجه اول اهمیت قرار گرفته‌اند.
جواهریان پیشنهاد داد: این مهم باید در تمام مراکز تولید انیمیشن؛ چه خصوصی و چه دولتی آسیب‌شناسی شود و همگام با دیگر بخش‌های یک فیلم انیمیشن، رشد خود را نمایان کند. در میان هفتاد و اندی فیلمی که در این مدت دیده‌ام، جز چند اثر شاخص، بقیه در تبیین فکر نویسنده دچار اشکال بودند اما در سایر بخش‌ها به ویژه کارهای تکنیکی رشد قابل توجهی داشتند.
این فیلمساز در ادامه افزود: پس از پایان این دوره از جشنواره، دو سال آینده پیش رو، فرصت خوبی برای بررسی و شناسایی نقاط ضعف جریان انیمیشن‌سازی است. از این رو بهتر است این فرصت را غنیمت دانسته و با همکاری کارشناسان متعهد، به طور ریشه‌ای به مشکلات فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن پرداخت.
عضو هیأت موسس انجمن «آسیفا» اظهار کرد: مناسب است که سمینارهایی با حضور مسوولان موسسات و مراکز تولید انیمیشن و فیلم‌سازان و طراحان این هنر برگزار شود و همه دست‌اندرکاران این رشته نیز در آن شرکت کنند.
جواهریان افزود: پایان جشنواره هفتم، سرآغاز جشنواره قول معروف کلید جشنواره هشتم از فردای اختتامیه جشنواره امسال زده می‌شود، بنابراین باید در این مدت با دقت و صبر آثارمان را بررسی کنیم چراکه اظهارنظرهای ایام جشنواره احتمالا سطحی و شتاب‌زده خواهدبود.  
سازنده فیلم انیمیشن «دویدم و دویدم» با تأکید بر لزوم مسوولیت‌پذیری همه دست‌اندرکاران پویانمایی در قبال این هنر، گفت: با حس مسوولیت‌پذیری است که جشنواره هرساله گامی به جلو برمی‌دارد، در غیر این صورت درجا خواهد زد. هنرمندان و مسوولان دست به دست هم دهند تا شیرینی این پیشرفت همواره ارزانی دوست‌داران این هنر شود.