کد خبر: 199809
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
بانک اطلاعاتی پویانمایی ایران تشکیل می‌شود

دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از تشکیل بانک اطلاعاتی پویانمایی ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «محمدرضا کریمی صارمی» دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به استقبال بسیار خوب مخاطبان از این جشنواره گفت: طرح ثبت‌نام اینترنتی، کمک بسیار خوبی در صدور منظم کارت‌ها به ستاد اجرایی کرد و آمار دقیقی را به ما ارایه داد؛ جالب است که تنها 10درصد از متقاضیانی که برای دیدن آثار جشنواره ثبت نام کردند، از میان هنرمندان بودند.
تشکیل بانک اطلاعاتی پویانمایی ایران
وی ادامه داد: از این آمار دقیق، یک گنجینه بسیار خوب از اطلاعات دست‌اندرکاران انیمیشن، فعالان این عرصه، حوزه‌های تخصصی‌شان، حوزه‌های کاری‌شان، سوابق تحصیلی و کاری و ... به دست آوردیم. همچنین در میان این آمار متوجه شدیم چند دانشجوی دکترای حقوق نیز در زمینه انیمیشن فعالیت می‌کنند. امیدوارم این اطلاعات آماری به زودی به بانک اطلاعاتی انیمیشن تبدیل شود.
کریمی صارمی درباره برگزاری جشنواره در سینماهای فلسطین و سپیده برای اولین بار در تاریخ برگزاری جشنواره توضیح داد: این که ما امسال به اکران در سمت سینما روی آوردیم، دست‌آوردهای مثبتی داشت و من تا به امروز از آن راضی‌ام.
انیمیشن به سمت اکران عمومی در سینما آمده‌است
مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: شاهدیم که انیمیشن از تنگنای اکران در سالن‌های اجلاس، سالن‌های همایش و سالن‌هایی که مخصوص اکران فیلم نبودند، به سمت اکران عمومی در یک سینمای واقعی آمده و حس این که مخاطب 7 سانس؛ مانند همه مخاطبان این هنر در دیگر کشورها در سالن سینما می‌نشیند و فیلم انیمیشن تماشا می‌کند، بسیار رضایت بخش است.
انیمیشن کوتاه ایران را در قالب سینمای بلند ببینیم
وی درباره اهداف این جابه‌جایی و تغییر گفت: می‌خواستم این مساله را اثبات کنم که سانس‌های 90 دقیقه‌ای انیمیشن قابل تحمل و حتی جذاب است. نباید این نگرانی را داشته باشیم که در اکران عمومی دچار مشکل خواهیم شد. انیمیشن‌هایی که در جشنواره شرکت دارند، استاندارد هستند پس چرا نحوه نمایش آن استاندارد نباشد؟! این جریان جدیدی خواهد بود که انیمیشن کوتاه ایران را در قالب سینمای بلند ببینیم.
سینمای کانون به سینمای انیمیشن ایران تبدیل خواهد شد
دبیر هفتمین جشنواره پویانمایی تهران درباره اکران فیلم‌های کوتاه چند دقیقه‌ای در طرح اکران عمومی سال آینده که قرار است توسط کانون اجرایی شود، توضیح داد: اگر فیلم‌ها بلند نباشند، دسته‌بندی و در بسته‌های یک ساعته تا یک ساعت و نیمه اکران خواهند شد. اما من معتقدم سال آینده با مجوزی که «سید صادق رضایی» مدیرعامل کانون پرورش فکری برای اکران صادر کرده، سینمای کانون به سینمای انیمیشن ایران تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: در واقع طرحی که دارم، گرچه خام است و جای فکر دارد، این است که اکران را براساس قطع زمانی فیلم‌ها برنامه‌ریزی کنیم. به این معنی که الزامی ندارد حتما با دسته‌بندی فیلم‌ها، زمان اکران را به 90 دقیقه برسانیم. مخاطب به اندازه زمان فیلم که ممکن است ده، بیست یا چهار دقیقه باشد، زمان بگذارد و هزینه کند. این اتفاق شاید برای اولین بار است که در جهان روی خواهد داد. هیچ دلیلی هم ندارد آثار کوتاه‌مان را طولانی کنیم تا برای اکران مجوز بگیرند، چراکه با این کار به نفس اثر هنری و خالق آن لطمه زده‌ایم.

آثار دوره‌های پیشین جشنواره روی پرده می‌روند
کریمی صارمی یادآور شد: آنچه از فیلم‌های انیمیشن در این 7 دوره برگزاری جشنواره به اکران عمومی درنیامده‌اند، آمار بالایی است که به نظر جبران‌ناپذیر می‌آید. طرح اکران عمومی فرصتی پیش می‌آورد تا با بیرون کشیدن این آرشیو ارزشمند، هنر انیمیشن را به نحوی شایسته احیا کنیم. آنچه پیش روی ما قرار دارد، فیلم‌های امسال است که باید به دید مخاطب عام برسد.
استقبال داوران بین‌المللی از آثار جشنواره
دبیر جشنواره پویانمایی تهران درباره اظهار نظر داوران بین‌المللی نسبت به آثار، گفت: آنان آثار جشنواره را فوق‌العاده دانستند و باور نمی‌کردند چنین گنجینه‌ای در جشنواره گردهم آمده باشد. این به دلیل انتخاب‌هایی است که از میان بی‌شمار (حجم 13 هزار مگابایت) آثار رسیده، انجام شد که بیش از 700 جایزه جهانی را مجموعا در کارنامه خود دارند.
از اکران آثار خارجی در کشور نهراسیم!
کریمی صارمی درباره جایگاه آثار انیمیشن خارجی در میان اکران عمومی سال آینده فیلم‌های انیمیشن تشریح کرد: این آثار در قالب جداگانه‌ای به اکران عمومی خواهند رسید که نباید از این مساله هراس داشت. در مورد فیلم‌های زنده خارجی نیز همین طور است باید ترس‌ها را کنار بگذاریم.
دنیا از فیلم‌های ایرانی حمایت و استقبال می‌کند
وی تصریح کرد: دنیا از آثار ما حمایت و استقبال می‌کند، چرا ما در قبال آثار آنان مقابله به مثل نکنیم؟!. البته ایدئولوژی مذهبی، سیاسی و فرهنگی‎مان را باید مدنظر قرار دهیم و مطمئن باشیم که فیلم سالم در میان آثار خارجی کم نیست. با این کار سطح سلیقه کودکان‌مان را بالا می‌بریم به نحوی که تن به دیدن هر فیلمی ندهند که این برگ برنده‌ای در دست ما است.
برگزاری منسجم و تخصصی بازار ملی فیلم انیمیشن
دبیر هفتمین جشنواره پویانمایی تهران، درباره برگزاری دومین بازار ملی فیلم انیمیشن و همچنین حضور دو شرکت ترکیه‌ای در این بازار گفت: امسال برگزاری این بازار در موسسه فرهنگی هنری صبا شکلی تخصصی و منسجم به خود گرفته و سیاست جشنواره این است که متخصصان و صاحبنظران، بازدیدکننده اصلی آن باشند؛ مانند هر جشنواره معتبری در دیگر کشورها که بدون کارت ویژه، اجازه ورود به بازارهای‌شان را نمی‌دهند.
«بازار ملی فیلم انیمیشن» بین‌المللی می‌شود
صارمی در پایان درباره بین‌المللی شدن بازار ملی فیلم انیمیشن جشنواره پویانمایی توضیح داد: یک کمپانی هندی نیز امروز به بازار ملحق خواهد شد و حضور این سه شرکت تجربه‌ای است برای دوره‌های بعد که به سمت بین‌المللی شدن گام برداریم. پیش‌بینی می‌کنم این اتفاق از دوره‌های چهارم یا پنجم بازار روی دهد.