آغاز چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون؛ 13 شهریور در اصفهان

چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور 12 گروه داخلی و یک گروه خارجی طی روزهای 13 تا 16 شهریور در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون و دبیر جشنواره در نشستی که با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شد با اعلام این خبر افزود: در مجموع 370 گروه نمایشی اعضای مراکز کانون سراسر کشور در مرحله‌‌ی استانی با یکدیگر به رقابت پرداختند و 60 گروه به مرحله‌‌ی منطقه‌ای راه یافتند تا از میان آن‌ها و در جریان برگزاری جشنواره در پنج منطقه، 10 گروه اصلی توسط گروه داوری جشنواره برای شرکت در مرحله‌‌ی کشوری انتخاب شوند.
دو گروه میهمان نیز از کانون استان‌های اصفهان و خراسان شمالی نمایش‌های خود را به صورت دو زبانه اجرا می‌کنند و یک گروه خارجی نیز از کشور آفریقای جنوبی در این جشنواره‌ی هنری حضور دارد.
معاون فرهنگی کانون با اشاره به حضور این گروه خارجی و میهمانانی از کشورهای لبنان و افغانستان در جشنواره اظهار امیدواری کرد که این رویداد فرهنگی دو سالانه بتواند در سال‌های آینده به سمت بین‌المللی شدن حرکت کند.
به گفته‌ی وی علی رغم بین‌المللی نبودن این دوره، گروه‌های خارجی دیگری نیز از کشورهای مختلف برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند که برخی به دلیل مشکل آماده نشدن ویزا یا دیر اعلام کردن درخواست خود امکان حضور پیدا نکردند اما احتمال حضور یک یا دو گروه دیگر نیز تا روزهای باقی مانده وجود دارد.
این مقام مسوول کانون از اهمیت نمایش عروسکی و تاثیر آن بر فرآیند تربیت کودکان نیز در بخش‌های مختلف این نشست سخن گفت و بر این نکته تاکید کرد که فرآیند اجرای نمایش توسط اعضا و تاثیر این فعالیت هنری و گروهی برای کودکان از اهمیت بیشتری نسبت به تربیت و پرورش هنرمند حرفه‌ای برخوردار است.
آدوسی یادآور شد بچه‌ها در مراکز کانون با ساده‌ترین و ارزان‌ترین امکانات موجود دست به تولید تئاتر می‌زنند و برآیند حرفه‌ای آن در مقایسه با این فرآیند آموزشی و تربیتی برای کانون از اهمیت کمتری برخوردار است.
دبیر جشنواره با اشاره به 14 دوره‌ی برگزاری این رویداد هنری، آماری قابل توجه ارایه کرد و گفت از سال 1376 تاکنون بیش از 190 گروه در این جشنواره نمایش‌های خود را بر روی صحنه برده‌اند و بسیاری از این گروه‌ها اکنون به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند در عین حال کانون همواره در عرصه‌ی نمایش عروسکی، بزرگانی را به جامعه معرفی کرده است.
معاون فرهنگی کانون در پاسخ به سوالی پیرامون آغاز حرکت آموزش و پرورش برای تولید نمایش در مدارس کشور از این اقدام استقبال کرد و گفت: آموزش و پرورش در این زمینه دیر اقدام کرد اما آغاز این حرکت را به فال نیک می‌گیریم چرا که معتقدیم نمایش عروسکی به عنوان یک شیوه‌ی تربیتی و آموزشی غیرمستقیم می‌تواند به جریان آموزش مدارس هم کمک کند.
بر اساس این گزارش در این نشست خبری که صبح روز هفتم شهریور در تهران و در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون برگزار شد سید حامد عسگری‌فر مدیر کانون استان اصفهان و مدیر اجرایی جشنواره توضیح داد که مراسم گشایش جشنواره  روز 13 شهریور و مراسم پایانی آن عصر روز 16 شهریور در تالار استاد فرشچیان اصفهان برگزار می‌شود و گروه های نمایشی در همین سالن و سالن مجتمع کانون این شهر واقع در پل فلزی نمایش‌های خود را بر روی صحنه خواهند برد.
به گفته‌ی وی همه‌ی امکانات برای برگزاری هرچه بهتر چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی در اصفهان فراهم شده است و نمایش‌ها هم به لحاظ شیوه‌های اجرا از تنوع بالایی برخوردار است.
مدیر اجرایی جشنواره برگزاری کارگاه ساخت عروسک برای کودکان و نوجوانان اصفهانی، برگزاری کارگاه تئاتر کاغذی توسط سهراب خواجه نژاد کارشناس کانون برای مربیان و کارشناسان کانون، نمایشنامه‌خوانی، برپایی نمایشگاه عکس از جریان برگزاری 36 جشنواره استانی و منطقه‌ای کانون در سراسر کشور و نمایش عروسک‌های 31 استان کشور و مدیریت تئاتر کانون را از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره برشمرد.
عسگری‌فر همچنین از حضورتریلی سیار کانون در اصفهان و اجرای یک نمایش با مضمون ایران‌شناسی برای بچه‌های شهر اصفهان و مناطق محروم آن در هنگامه‌‌ی برگزاری جشنواره خبر داد.
به گفته‌ی وی عروسک‌های غول پیکر دارا و سارا نیز در همین مدت در شهر اصفهان و در میدان امام و بوستان‌های آن کارناوال شادی برپا می‌کنند تا بچه‌های این شهر از برگزاری جشنواره در شهر خود مطلع شوند.
در این نشست همچنین حسین موذن مدیر آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون به پرسشی پیرامون داوری جشنواره و ملاک‌های کانون برای انتخاب داوران پاسخ گفت و تاکید کرد که نگاه کانون به نمایش عروسکی نگاهی فرآیند محور است و به همین دلیل قصد نداریم بچه‌ها بیش از حد وارد فضای حرفه‌ای شوند چرا که این امر به لحاظ تربیتی و روانشناختی اثرات مثبتی در پی ندارد و با همین نگاه در داوری مراحل استانی و منطقه‌ای جشنواره از کارشناسان مجرب کانون استفاده کردیم.
وی در پایان توضیح داد که در مرحله‌ی منطقه‌ای احمد شهدادی، فرزاد زیدی‌نژاد و محمد علی یزدان‌شناس از کارشناسان کانون به داوری آثار پرداختند اما کار داوری مرحله‌ی کشوری بر عهده‌ی حسن دادشکر، علی اکبر حلیمی و رسول فرقدانی گذاشته شده است.
 چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 13 شهریور در اصفهان آغاز می‌شود.