کتاب «بازگشت پروفسور زالزالک» زیر ذره‌بین نقد اعضا و مربیان کانون رفت

در ادامه سلسله نشست‌های ادبی دو پنجره، کتاب «بازگشت پروفسور زالزالک» جمال الدین اکرمی مورد نقد و بررسی اعضا و مربیان کانون قرار گرفت.

   به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر این نشست با حضور ۴۰ نفری اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر در دو بخش برگزار شد که در بخش نخست اعضا و مربیان به نقد و بررسی کتاب «بازگشت پروفسور زالزالک» پرداخته و در بخش دوم نیزآثار داستانی اعضا تحلیل شد.
در ابتدای این نشست جمال‌الدین اکرمی نویسنده، شاعر و تصویر‌گر کتاب‌های کودک و نوجوان ضمن انتقاد از کمبود فضای طنز در جامعه گفت: به وسیله طنز می‌توان موضوعاتی را که دارای جذابیت کمتری هستند، برای بچه‌ها جذاب و قابل فهم کرد؛ رمان علمی نیز از موضوعاتی است که بچه‌ها سخت جذب آن می‌شوند، از همین جهت تصمیم گرفتم در کار خود از قالب طنز برای جذب آن‌ها استفاده کنم. کتاب «بازگشت پروفسور زالزالک» در درجه اول ذهن مخاطب را به سمت فضایی طنز سوق داده، سپس وی را اسیر فضای رمان می‌کند.
وی سوژه این رمان را بر‌گرفته از مسائل جیرفت و اکتشافاتی دانست که در این منطقه صورت گرفته و بیان داشت: در این اکتشافات گنجینه‌ای از تاریخ ملت ایران از زیر خاک بیرون آمد که این سرمایه و فرهنگ پنهان نیازمند نگهداری و حفظ است. از این روی سئوالی که برای من ایجاد شد این بود که «آیا می‌توان در قالب رمان این موضوع مهم را مطرح کرده و از این طریق بچه‌ها را با ارزش این سرمایه و لزوم حفظ آن آشنا کرد؟» که فکر می‌کنم به این هدف رسیدم.
اکرمی شخصیت‌های اصلی این داستان را ۶ نفر دانست و افزود: از بین تمام شخصیت‌های این داستان، مانا - که یک دختر ۱۴ ساله است - به دلیل کنجکاوی و شیطنت‌های کودکانه از جذابیت بیشتری برخوردار است.
جمال‌الدین اکرمی در تشریح فضای این داستان نیز گفت: کانون اصلی رویدادهای داستان در غاری ۱۲ هزار ساله با دیوارهایی نقاشی شده، روی داد. در این داستان، پروفسور می‌خواهد ثابت کند که دیرینه تمدن ایران‌زمین خیلی بیشتر از یافته‌های موجود است که سرانجام نیز موفق می‌شود.
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با ابراز رضایت کامل از تیز‌بینی کودکان و نوجوانان بوشهری و نقد بسیار سازنده اثر خود توسط آنان بیان کرد: بچه‌ها ضمن اینکه نقایص داستان را بیرون کشیدند، ثابت کردند که تا آخر داستان جذب آن شده‌اند؛ که با توجه به مشکل بودن جذب بچه‌ها به یک داستان علمی و هنری؛ فکر می‌کنم به هدفی که می‌خواستم رسیدم.
البته نکته‌هایی توسط بچه‌ها بازگو شد که من توجهی به آن‌ها نداشتم؛ مثل فراموش کردن نقش سگ در داستان و رابطه آن با آدم‌هایی که در غار رفته بودند. که طی چاپ مجدد این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
جمال الدین اکرمی در تشریح تالیفات جدید خود نیز گفت: بازنویسی مجموعه ۸۰ جلدی از شاهنامه‌ فردوسی به اتفاق محمد‌رضا یوسفی از رمان‌نویسان موفق نوجوان و رمان تاریخی با عنوان «چشمات را ببند، والریانوس» به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در حال تالیف است که سال آینده رو نمایی خواهد شد.
در ابتدای این نشست، زکیه امیرپور مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر ضمن تاکید بر اهمیت حضور کودکان و نوجوانان در چنین نشست‌هایی گفت: بدون شک هر کتابی نیازمند نقد و بررسی است؛ چه کسانی بهتر از مخاطبان اصلی آن می‌توانند کتاب را نقد کنند؟ حضور کودکان و نوجوانان علاقمند به کتاب و کتاب‌خوانی در کنار نویسنده اثر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از یک طرف بچه‌ها در چنین فضایی با شیوه‌های نقد سازنده آشنا می‌شوند و از طرف دیگر نویسنده از نزدیک با نظرات خوانندگان خود آشنا می‌شود.
سمیه رسولی کار‌شناس ادبی کانون استان نیز در تشریح اهداف برگزاری این برنامه گفت: در این برنامه ضمن آشنایی نزدیک بچه‌ها و مربیان با نویسنده کتاب و شیوه‌های صحیح نقد، گامی در جهت پیشرفت و ارتقاء سطح دانش و توانایی آن برداشته خواهد شد.
لازم به ذکر است؛ از این هنرمند برجسته تاکنون بیش از شش کتاب شعر برای کودکان، 10 جلد کتاب هنر، 7 جلد ترجمه، 5 جلد رمان نوجوان، تصویرگری 7 کتاب شعر و قصه و تالیف نزدیک به 30 قصه برای کودکان است. اما آن چه بیش از همه اهمیت دارد، پژوهش‌های ایشان در زمینه‌ی تصویرگری کتاب‌های کودک در ایران و جهان است. همانگونه که در متن این گزارش نیز اشاره شد حاصل این کار چاپ کتاب " کودک و تصویر" جلد اول ( انتشارات مدرسه 1383) و آماده سازی جلد دوم آن برای چاپ در ( انتشارات سروش) است. این دو کتاب منبع مناسبی برای پژوهش های دانشجویان رشته تصویرگری است.