کد خبر: 206237
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
چراغ جادوی "صوفی" در دستان "امیرحسین"

دومین کتاب چراغ جادوی ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده‌ی ‌اثر صوفی و چراغ جادو در حالی به زودی روانه‌ی بازار کتاب می‌شود که وی امیدوار است که دست‌کم 5 عنوان از این مجموعه را منتشر کند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این اثر داستانی اواخر سال 1389 در قالب طرح رمان نوجوان امروز توسط کانون منتشر شد و سال گذشته به دو موفقیت پی در پی در جشنواره‌های کتاب فصل، کتاب و کتاب سال دست یافت.
بر این اساس داوران شانزدهمین جشنواره کتاب فصل روز 31 خرداد 1390 در میان آثار منتشر شده در فصل زمستان 1389 این کتاب را شایسته تقدیر معرفی کردند و پس از آن داوران نوزدهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز این اثر را به عنوان تنها کتاب حوزه‌ی کودک و نوجوان شایسته تقدیر شناختند.
اکنون ابراهیم حسن بیگی در گفت‌گویی مفصل با پایگاه خبری کانون از انتشار دومین کتاب از این مجموعه با عنوان امیر حسین و چراغ جادو و در دست نگارش بودن سومین کتاب آن نیز خبر داد.
وی به این پایگاه گفت محور اصلی داستان بر خلاف صوفی _ که بچه‌ای آرام و سر به راه بود _ یک بچه تهرانی پر شر و شور است که چراغ را این دفعه زیر یک درختی و اتفاقاً همان نقطه‌ای که چراغ توسط صوفی گم شده است پیدا می‌کند و با خودش آن را به تهران می‌آورد و وقتی می‌فهمد که این چراغ چنین قابلیتی دارد جنگ او با غول و چراغ برای رسیدن به آرزوهایش شروع می‌شود.
نویسنده کتاب "غنچه بر قالی" توضیح داد که ایده‌ی چراغ جادو وقتی به ذهنش رسیده است که فرزندش خردسال بوده و او ناچار بوده است که هر شب برای دخترش قصه بگوید و به همین دلیل؛ مجبور شده است تا قصه چراغ جادو را به حدود 45 قصه تقسیم کند.
 این نویسنده ادامه داد در این داستان‌ها هر شب اتفاقی برای این چراغ جادو می‌افتاد و کار اصلی چراغ جادو، همین ارتباط با بچه‌ها و رساندن آن‌ها به آرزوهای‌شان بود. این ایده از آن جا شکل گرفت و من هیچ وقت به صورت جدی به آن فکر نمی‌کردم تا بحث انتشار رمان نوجوان امروز پیش آمد و به ذهنم رسید که همین قصه را به صورت رمان منتشر کنم.
حسن بیگی به ویژگی‌های چراغ جادو در کتاب صوفی و تفاوتش با داستان معروف چراغ جادو نیز اشاره کرد و گفت: کار اصلی چراغ جادو، ارتباط با بچه‌ها و رساندن آن‌ها به آرزوهای‌شان بود امادر چراغ جادوی ما یک بچه غول وجود دارد که نمی‌تواند بایستد وآرزو‌ها را برآورده کند و تنها، راه رسیدن به آرزو را به بچه‌ها نشان می‌دهد. بی تردید این راه را پدر بزرگ و مادربزرگ هم می‌توانند به بچه‌ها نشان بدهند شاید این واقع پذیرتر هم باشد ولی آوردن یک شخصیت خیالی در قصه که متناسب با سن بچه‌ها هم هست به نظر من جاذبه داستان را یک ذره بیشتر کرده است.
وی اضافه کرد در این قصه به نوعی به بچه‌ها یاد داده شده که می‌شود آدم روی پای خودش بایستد و از حداقل امکانات ناچیزی که دور و برش است استفاده کند، حتماً نباید از همان ابتدا همه چیز در اختیارمان قرار بگیرد.
این نویسنده در مورد ادامه انتشار این داستان هم یادآور شد که ممکن است این چراغ جادو در آینده به دست بچه‌های دیگری مثلا یک دختر یا بچه‌هایی از مناطق یا حوزه‌های دیگر بیفتد که مایلم بعد از انتشار به آن بپردازم اما در مجموع وجوه مشترک بچه‌ها با قومیت های مختلف در این مجموعه اثر مورد نظر من است.
حسن‌بیگی که اثرش به عنوان اثر شایسته تقدیر کتاب سال در سال 1390 شناخته شده است در عین حال معتقد است که داوران حوزه‌ی کودک می‌توانستند به برخی از آثار این حوزه در انتخاب‌هایشان بها داده و حتی آثاری را در میان برگزیدگان این دوره قرار دهند.
وی احتمال می‌دهد که توجه او به ویژگی‌های قومی اقوام به ویژه قوم ترکمن همچنین پرداختن به موضوع آرزو باعث این انتخاب شده باشد.
حسن بیگی همچنین در اظهار نظری، طرح رمان نوجوان امروز را در مجموع موفق ارزیابی کرد و گفت تاکنون 6 یا 7 عنوان از این آثار را مطالعه کرده‌ام اما تا همین جا به نظرم آثار ضعیف نبوده یعنی این طور نیست که خود من یا کسانی که به لحاظ سن و سال و تجربه در این طرح مشارکت دارند بخواهند کاری ضعیف تحویل دهند از سویی مدیریت کانون در حوزه رمان نیز به گونه‌ای نیست که هرکس هر چیزی بنویسد و آن‌ها آن را منتشر کنند . به همین دلایل مجموعه آثاری که منتشر شده را در حوزه‌ادبیات آثاری قابل اعتنا می‌دانم.
وی در عین حال پیشنهاد کرد برای حفظ کیفیت آثار این مجموعه، مدیریت پروژه بعد از انتشار مثلا 50 اثر این روند را متوقف کند یا دوباره به نویسندگان باتجربه رجوع کند چه بسا ممکن است از یک نویسنده‌ی حرفه‌ای کودک و نوجوان 5 یا 6 اثر در همین مجموعه منتشر کند.
نویسنده کتاب عروسک شکسته در پاسخ به این سوال که آیا کانون سفارش خاصی به نویسندگان این مجموعه برای تمرکز بر روی یک موضوع یا گونه‌ی خاص از ادبیات داده است، تصریح کرد در این‌جا کانون به ما می‌گوید که من یک رمان از شما می‌خواهم حتی موضوع رمان را هم مشخص نمی‌کند نمی‌گوید الزاماً در حوزه دفاع مقدس باشد تازه اگر این الزام را هم ایجاد می‌کرد باز هم خیلی عام بود نمی‌توانستی بگویی در مورد موضوع خاصی است، این کار کانون در واقع سفارشی است که ناشر به یک نویسنده می‌دهد که من پیشاپیش حاضرم چاپ کتاب تو را تضمین کنم‌، خواهش می‌کنم کتابت را به من بده و این به‌نظرم سفارش نویسی نیست.
وی در پایان تاکید کرد تأثیر اجرای این طرح در کتاب‌خانه‌های کانون نمود پیدا خواهد کرد به‌هر حال در رکود بازار رمان نوجوان که جایش را آثار ترجمه‌ای پرکرده بود کانون، اگرچه کمی دیر اما یک اقدام مثبتی انجام داد و تلاش کرد این خلا را پرکند. مشکل این بود که از 7 ، 8 سال پیش ژانر وحشت در ادبیات نوجوان ما قالب شد و این طرح می‌تواند پاسخ‌گوی بخشی از این خلاها باشد.
گفتنی است متن کامل این گفت‌و‌گو بر روی پایگاه اطلاع رسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.