کد خبر: 206287
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳
ترویج تئاترکاغذی در میان کودکان و نوجوانان ضروری است

هنر تئاتر کاغذی، شیوه‌های اجرای آن و فواید استفاده از این هنر نمایشی در غرفه تئاتر کاغذی شهر به بازدیدکنندگان ویژه برنامه روز جهانی تئاتر آموزش داده شد.

به گزارش روابط عمومی عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، سهراب خواجه‌نژاد کارشناس هنری کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی و مدرس آموزش تئاتر کاغذی که هم زمان با روز جهانی تئاتر، این شیوه‌ی جدید نمایشی در ایران را در یک نمایشگاه رسمی مطرح کرده و آن را آموزش می‌داد، در باره این فعالیت هنری گفت: من معتقدم پیشینه این تئاتر در جهان هم زمان با پیدایش کاغذ بوده و چند سالی است که به همت کانون پرورش فکری این نوع نمایش در ایران معرفی شده است.
وی از حضور و فعالیت گروه‌های پراکنده تئاتر کاغذی در ایران خبر داد و تاکید کرد، برای معرفی هرچه بیشتر و گسترش این هنر باید به سامان دهی آن توجه داشت تا مردم و دیگر مخاطبان با ویژگی‌های بیشتری از این هنر نمایشی آشنا شوند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر هم چنین به بخشی از امتیازهای تئاتر کاغذی در شیوه اجرا اشاره کرد و یادآور شد: از آن‌جا که شیوه‌ی تئاتر کاغذی نیاز به فضای زیاد و گسترده برای اجرا ندارد، به همین دلیل می‌توان آن را در مکان‌های محدود هم‌چون‌، فروش‌گاه‌ها‌، رستوران‌ها و فضاهایی که بازیگران زیادی نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند به کار گرفت و حتی با وجود یک بازیگر هم قابلیت اجرا دارد. بنابراین گسترش آن در حوزه تئاتر ضروری به نظر می‌رسد.
این کارشناس هنری کانون استان خراسان رضوی از ارایه‌ی این نوع نمایش در جشنواره‌های نمایش عروسکی استان اصفهان و جشنواره شهرداری تهران یاد کرد و گفت: تئاتر کاغذی در نوع خود شیوه‌‌ی تازه‌ای در تئاتر کودک و نوجوان به شمار می‌رود که در ایران سابقه‌ی چندانی ندارد و عمر آن فراتر از چند سال نیست، اما کانون تلاش می‌کند با برگزاری کارگاه‌هایی در این زمینه گام‌های مفیدی در گسترش این هنر بردارد.
نمایشگاه روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان با حضور گروه‌های نمایشی مستقل و یا وابسته به سازمان‌ها و موسسه‌های دولتی و خصوصی‌ای که در زمینه تئاتر کودک فعالیت دارند، 23 فروردین به مدت یک روز در سالن آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.
گفتنی است سهراب خواجه‌نژاد زمستان سال 1390 با حضور در چهار استان اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی و گیلان این شیوه‌ی نمایشی را به مربیان کانون این استان‌ها آموزش داد.