فعالان کمک کنند؛ بالندگی تئاتر کودک هدف کانون است

شکوفایی و بالندگی تئاتر کودک و نوجوان در داخل و خارج از کشور هدفی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال آن است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از سخنان سید صادق رضایی است که در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی تئاتر کودک و نوجوانان و در جمع تعدادی از فعالان و پیشکسوتان این عرصه بر زبان راند.
وی ابتکار مرکز ملی اسیتج ایران را برای بزرگداشت این روز با ارزش دانست و تاکید کرد که این برنامه‌ها همه ساله باید با حضور تعداد بیشتری از فعالان و دست‌اندرکاران این عرصه و گروه‌های نمایشی برپا شود.
رضایی مراکز گسترده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را شبکه‌ای بزرگ و تاثیر گذار ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از هنرمندان و دست اندرکاران مایلند وارد این مراکز شوند و با استفاده از امکانات آن، نگاه خودشان را به تئاتر کودک در این مراکز تجربه کنند و به نظر ما هم مراکز کانون سرمایه‌ای بزرگ برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان‌ و همه علاقه‌مندان به تعلیم و تربیت است.
بخش عمده‌ای از سخنان مدیرعامل کانون در این مراسم که روز 23 فروردین در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برپا شد به اهمیت تولید تئاتر برای کودکان و نوجوانان و تاثیرگذاری تربیتی آن بر روی بچه‌ها اختصاص داشت و او تصریح کرد این هنر هرگز حذف شدنی نیست ممکن است با رکود مواجه شود اما با کمک همه سازمان‌ها و نهادها در داخل و خارج از کشور می‌توانیم وظیفه خود را به خوبی انجام و تئاتر را به معنای واقعی آن در دسترس مخاطبان قرار دهیم.
 رضایی علت استقبال و علاقه‌ی مخاطبان به این هنر را این گونه مورد تحلیل قرار داد که: تئاتر عین زندگی است و بچه‌ها بسیاری از مشکلات خود را در حوزه‌های رفتاری و اجتماعی همچون گوشه‌گیری، اعتماد به نفس نداشتن و ضعف در قدرت سخن گفتن و گفت‌و‌گو کردن را با حضور در گروه‌های تئاتری و دیدن تئاتر رفع می‌کنند.
وی ادامه داد در این روند علاوه بر مخاطب، مربیان، پدر و مادرها و هنرمندان خالق اثر، نقشی اساسی بر عهده دارند و همه باید به این باور برسند که تئاتر در فرآیند رشد کودکان موثر است و ما با این هنر در واقع پدر، مادر و معلمان آینده جامعه را تربیت می‌کنیم.
رضایی به فعالیت‌های کانون در این حوزه نیز اشاره کرد و افزود: کانون در کنار تولید بیشتر تئاتر برای کودکان و نوجوانان باید مجموعه فعالیت‌های نظری و پژوهشی انجام شده در این حوزه را در اختیار مربیان خود در سراسر کشور قرار دهد و امر آموزش تئاتر به آن‌‌ها را جدی‌تر پیگیری کند.
مدیرعامل کانون بار دیگر کمبود متون نمایشی را یکی از مشکلات جدی در عرصه‌ی تولید تئاتر کودک برشمرد و خاطر نشان کرد: برای تولید تئاتر، وجود عضو و مربی دلسوز کافی نیست بلکه باید هنرمندان و نویسندگان ما به صورت حرفه‌ای و جدی نیازها و زبان مخاطبان خود را بشناسند و برای آن‌ها نمایشنامه بنویسند و به همین دلیل ما از نمایشنامه نویسان مطرح کشور دعوت کردیم که دست به نگارش متون نمایشی بزنند که خوشبختانه با استقبال آنان روبرو شده است به نحوی که در حال حاضر ما 40 عنوان نمایشنامه دریافت کرده‌ایم.
وی اظهار امیدواری کرد که از این کتاب ها سال آینده در همین مراسم روز جهانی تئاتر کودک رونمایی شود.
در این مراسم همچنین صدیقه حسن‌زاده مدیر اسیتج ایران در سخنانی گفت: تئاتر کودک مانند یک دیوار شیشه‌ای است که در یک طرف آن مخاطبان و در طرف دیگر آن مجریان و دست اندرکاران و هنرمندان قرار دارند. و با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های فعلی اسیتج بین‌الملل مبنی بر امکان تولید بیشتر نمایش برای کودکان، تلاش خواهیم کرد که به مخاطبان توجه بیشتری نشان دهیم.
او با اشاره به چهار دهه عمر اسیتج یادآور شد که این مرکز توجه به دست‌اندرکاران و پیش‌کسوتان این عرصه  که عمرخود را در صحنه تئاتر گذرانده‌اند از دغدغه‌های اصلی خود می‌داند.
 وی با قدردانی از سازمان‌ها و نهادهای مشارکت کننده در برنامه‌ی روز جهانی تئاتر همچون سازمان بهزیستی، شهرداری تهران، مرکز آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون، یونسکو، حوزه هنری، انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر و انجمن نمایشگران عروسکی و دیگر نهادها و گروه‌های نمایشی، تاکید کرد که اسیتج در سه سال آینده با همکاری این فعالان تلاش خواهد کرد تا راه‌‌کارهایی را برای قابل دسترس شدن تئاتر طراحی و اجرا  کند و برای رسیدن به این هدف باید فرصت‌هایی را برای شناسایی ظرفیت‌های این عرصه در کشور فراهم کنیم.
در این آیین لوح تقدیر و کارت عضویت افتخاری مرکز ملی اسیتج ایران به برخی از پیش‌کسوتان این عرصه اهدا شد.
برخی از این هنرمندان در مراسم حضور نداشتند اما تعداد زیادی از آن‌ها در میان تشویق‌های حاضران به روی صحنه آمدند و  هدایای اسیتج را دریافت کردند.
داوود کیانیان، منصور خلج، رضا فیاضی، فاطمه ابطحی، حسین محب اهری، هما جدیکار، یدالله آقا عباسی، رضا بابک، عباس جهانگیریان، بیژن نعمتی شریف، حسن دادشکر و یدالله وفاداری هنرمندانی بودند که به عضویت افتخاری اسیتج درآمدند.
اسیتج ایران از محمد باقرآدوسی معاون فرهنگی کانون نیز به پاس همکاری‌های شایسته وی با این مرکز قدردانی کرد و او را نیز به عضویت افتخاری این مرکز درآورد.
رونمایی از تندیس اسیتج و پخش نماهنگ‌هایی به مناسبت روز جهانی تئاتر کودک از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که روز 23 فروردین برگزار شد.