شادمانی کودکان و نوجوانان دیار هیرمند از راه‌اندازی کتاب‌خانه‌ی کانون

کودکان دیار هیرمند شادمانه در مراسم گشایش مرکزی فرهنگی شرکت کردند که قرار است در آن استعدادها و خلاقیت‌های ادبی و هنری خود را به نمایش بگذارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ساختمان مرکز جدید کانون در هیرمند در حالی گشایش یافت که شمار زیادی از دختران و پسران دانشِ‌آموز ساکن این شهر و مدیرعامل، معاونان و جمع زیادی از مدیران ستادی و استانی کانون به صورتی بی‌سابقه در این مراسم رسمی حضور داشتند.
شور و شوق کودکان و نوجوانان ساکن این شهر مرزی میهن و هم‌جوار با خاک افغانستان از افتتاح این مرکز به حدی بود که آنان با سرود کانون که از بلندگوها پخش می‌شد همراهی می‌کردند و به صورت گروهی می‌خواندند که "این خانه خانه‌ی ماست کانون مهربانی، آواز مرغک آن فریاد شادمانی."
در این میان اگرچه به غیر از امام جمعه شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان - شهری که از 2 سال پیش به صورت رسمی از زابل جدا و در تقسیمات کشوری به عنوان شهرستان شناخته شده است - کسی از مسوولان در مراسم حضور نداشت اما کودکان با شادی و شادمانی خود به اندازه‌ی کافی تلاش کردند این کمبود را جبران کنند، آنان کیک تولد مرکز را برش زدند و کامشان را با آن شیرین کردند و با خوراکی‌های سنتی منطقه از میهمانان پذیرایی کردند.
کانون در شهرستان هیرمند به مرکزیت شهر دوست محمد از سال‌ها پیش فعالیت‌های خود را در ساختمانی قدیمی و امانی به کودکان و نوجوانان این منطقه ارایه می‌کرد اما اکنون مربیان کانون در این ساختمان نوساز با زیر بنای 400 متر مربع کار خدمات رسانی فرهنگی خود را به جمعیت دانش‌آموزی 12 هزار و 500 نفری آغاز کرده‌اند.
بدین ترتیب ساکنان دیار هامون نخستین منطقه‌ای که خورشید در خاک پهناور ایران از آن جا طلوع می‌کند هر روز فرزندانشان را روانه‌ی کتاب‌خانه‌ای می‌کنند که کانون برای شناسایی، رشد و پرورش استعدادهای آنان بنا نهاده است.
در این میان امام جمعه‌ی شهر هیرمند که در مراسم گشایش مرکز کانون حضور داشت در سخنانی ابتدا جای خالی مسوولان شهری را علی‌رغم حضور مسوولان ارشد کانون کشور در این مراسم گوشزد کرد و گزارشی از وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم این منطقه - که از بی آبی و خشک‌سالی رنج می‌برند - ارایه داد.
حجت‌الاسلام ابراهیم گزمه به میهمانان گفت که امروز شهر هیرمند هوای خوب و مطبوعی داشت و طوفان شن از شما پذیرایی نکرد اما باید بدانید که مردم این منطقه محروم نیستند مظلوم‌اند و مغفول واقع شده‌اند در این جا استعدادهای بی‌نظیری در میان کودکان وجود دارد.
وی به مسوولان کانون گفت که هرچه در توان دارید برای سیستان و بلوچستان به کار بگیرید چرا که بچه‌های این منطقه از ضریب هوشی بالایی برخوردارند و باید تلاش کنیم که تاریخ این منطقه حفظ شود و این مستلزم کار فرهنگی توام با طرح، ایده‌های نو، غیرت دینی و دلسوزی است.
گزمه کودکان منطقه را با توجه به همه‌ی مشکلاتی که ساکنان این منطقه را رنج می‌دهد چشم امید مردم دانست و اظهار امیدواری کرد بچه‌ها از امکانات این مرکز به خوبی استفاده کنند.
امام جمعه شهرستان هیرمند در گزارش خود گفت: جمعیتی 80 هزار نفری در این شهر شامل شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر  در شهرها و 300 روستا زندگی می‌کنند و مردم به کشاورزی، دام‌داری و ماهی‌گیری اشتغال دارند که البته با خشک‌سالی چند سال اخیر به کار مردم لطمه‌های جدی وارد شده است.
در این مراسم سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون هم در سخنانی تاکید کرد که مردم ساکن سیستان و بلوچستان در طول تاریخ به خوبی آداب و رسوم خود را حفظ کرده‌اند و به نسل جدید منتقل کرده‌اند و من دل بسته‌ی این منطقه هستم و در کانون هم به دنبال این هستیم که به مباحث فرهنگی این منطقه با فعالیت‌های خود عمق بیشتری ببخشیم.
وی مرکز کانون هیرمند را هدیه‌ای از جانب نظام جمهوری اسلامی به ساکنان این منطقه به ویژه دختران و پسران دانش آموز دانست و یادآور شد که اعضای این مرکز جدید باید در فضایی تخصصی استعدادهای خود را در حوزه‌ی فرهنگ، ادبیات و هنر در فضای این کتاب‌خانه بروز دهند.
رضایی با ابراز امیدواری از این که کانون بتواند در هر منطقه‌ای از ایران که کودک و نوجوانی در آن زندگی می‌کند مرکزی دایر کند، اضافه کرد که ساخت این مراکز نشان‌دهنده‌ی اهمیتی است که نظام جمهوری اسلامی برای دوران کودکی و رشد و پرورش استعدادهای کودکان قایل می‌شود و ما نیز موظف هستیم آن‌چه مورد نیاز و خواسته‌ی کودکان و نوجوانان است از طریق هنر و فرهنگ و ادبیات و فیلم و انیمیشن تولید کنیم و در اختیار این بچه‌ها قرار دهیم.
وی گفت که تربیت، فقط رسیدگی به جسم کودکان نیست بلکه نیازهای روحی و معنوی بچه‌ها باید از طریق چنین مراکزی تامین شود خانواده‌ها خوشبختانه به کانون اعتماد زیادی دارند و به همین دلیل به راحتی و با اطمینان فرزندان‌شان را روانه‌ی مراکز کانون می‌کنند و ما به این اعتماد آن‌ها افتخار می‌کنیم.
وی از حسین موذن مدیر مرکز آفرینش‌های هنری و تئاترو سرپرست کانون استان سیستان و بلوچستان و مسوولان محلی برای راه‌اندازی مرکز هیرمند قدردانی کرد.
موذن نیز در ابتدای مراسم، حضور اعضای شورای معاونان و 17 مدیر ستادی و استانی کانون را در چنین مراسمی بی سابقه دانست و گفت که یکی از آرزوهایش این بوده که شاهد افتتاح این مرکز در زمان مدیریتش باشد و یادآور شد که مدیرعامل کانون نیز در سفر قبلی خود به این منطقه ابراز علاقه کرده بود که در مراسم افتتاح این مرکز حضور داشته باشد.
سرود خوانی رضوی اعضای دختر مرکز هیرمند از بخش‌های جالب توجه این مراسم بود که در پایان، مدیرعامل کانون هدیه‌ای شامل  سفر زیارتی این کودکان به همراه مربیان‌شان به مشهد مقدس  به آنان اهدا کرد.
رضایی همچنین با جذب دو مربی پاره‌وقت ادبی و هنری برای فعالیت در این مرکز موافقت کرد.
قصه‌گویی رضوی یک دختر خردسال با عنوان ضامن آهو، رقص شمشیر پسران و شاهنامه‌خوانی یک مربی و یک عضو کانون از دیگر برنامه‌های این مراسم به شمار می‌رفت.
مرکز کانون هیرمند - نخستین مرکزکانون در ایران که خورشید عالم‌تاب خلقت هر روز صبح از آن‌جا طلوع می‌کند - و در نزدیکی دیوارهای مرزی ایران و افغانستان با صرف هزینه‌ای بیش از 3 میلیارد و 567 میلیون ریال ساخته شده است و امکانات خود را شامل کتاب‌خانه‌ی کودک و نوجوان، کارگاه‌های ادبی و هنری و سالن نمایش از روز 26 مهر 1391 در اختیار کودکان و نوجوانان ساکن این منطقه قرار داد.
در حال حاضر شمار مراکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌های پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکنون در سراسر کشور از مرز 870 مرکز فراتر رفته است.
مدیرعامل و مسوولان ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در مسیر عزیمت به شهرستان هیرمند از یادمان حادثه‌ی تروریستی موسوم به تاسوکی نیز بازدید کردند و به مقام شامخ شهدای این حادثه که به دست اعضای گروهکی تروریستی به شهادت رسیده بودند، به ویژه شهدای نوجوان آن ادای احترام کردند.