بالا رفتن کیفیت کتاب‌های کودک با مضمون دفاع مقدس و انقلاب

کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه‌ی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به حدی از قوام و پختگی رسیده‌ که فارغ از توجه‌های ویژه، می‌توانند در یک داوری منصفانه با دیگر کتاب‌های حوزه‌های مختلف، به رقابت بر‌خیزند.

 
 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جواد محقق دبیر پانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در مراسم اهدای جوایز برگزیدگان با اعلام این مطلب عنوان کرد: در این دوره از جشنواره، موضوع‌هایی همچون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و نیز آثار حوزه‌ی طنز به صورت مجزا مورد داوری قرار نگرفت. زیرا این تفکیک موضوعی، اگر در دوره‌ها و سال‌های اولیه‌ی برگزاری جشنواره‌ها، به نیت حمایت یا برجسته‌سازی ضروری بود؛ حالا آثار آن رشته‌ها به قدری پخته شد‌ه‌اند که به راحتی با دیگر کتاب‌های حوزه‌های گوناگون، به رقابت برمی‌خیزند و سهم خویش را از جشنواره‌ها می‌ستانند.
محقق در ادامه تأکید کرد: ‌این رقابت آزاد، جایگاه طبیعی و ارجمند این مفاهیم ارزشی را بلندتر می‌کند و زبان مغرضان را کوتاه‌تر. و این، بهترین و درست‌ترین دفاع، از آن حماسه‌های آسمانی است.
دبیر جشنواره اظهار داشت: گرچه بسیاری از ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان، پس از دریافت فراخوان به دعوت دبیرخانه پاسخ مثبت دادند و آثار چاپ شده‌ی خود را برای ما فرستادند؛ اما معدودی هم بودند که ارسال آثار را منوط به پرداخت بهای کتاب‌ها کردند یا آن را وظیفه‌ی شاعران و نویسندگان و مترجمان دانستند.
وی تصریح کرد: بعضی‌ها هم آثار منتشر شده‌ی نشرشان را به نوعی داوری کردند و فقط کتاب‌هایی را که به نظر خودشان احتمال برگزیده شدن داشت برای جشنواره فرستادند. بگذریم از آن ناشرانی که بی‌توجه به حقوق پدیدآورندگان آثار، پس از انواع اطلاع‌رسانی، هم‌چنان از انجام این مهم سر باز زدند و ابتدایی‌ترین روابط فرهنگی را هم رعایت نکردند.
محقق در ادامه گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارایه داد و گفت: جشنواره کارش را با بررسی 1365 اثر رسیده به دبیرخانه آغاز کرد. از این تعداد 499 کتاب به گروه نوجوانان و 866 کتاب به کودکان و خردسالان اختصاص داشت. از نظر موضوعی هم، بیشترین تعداد کتاب‌ها به ترتیب متعلق به حوزه‌ی علمی ـ آموزشی و ادبیات داستانی و کمترین آن‌ها از آن نمایش‌نامه و فیلم‌نامه بود.
دبیر جشنواره تصریح کرد: داوری‌ها در سه مرحله‌ی ریزش آثار، پالایش و انتخاب نهایی با در مجموع 30 داور در گروه‌های شعر، داستان تألیفی، داستان ترجمه، علمی ـ آموزشی، دینی، زندگی‌نامه، بازنویسی، تصویرگری و گرافیک شروع شد و سپس آثار برتر برای بررسی در اختیار داوران نهایی قرار گرفت. پس از این مرحله، آخرین جلسه‌های داوری گروه‌ها با حضور دبیران علمی و اجرایی برگزار شد و امتیازهای هر سه داور نهایی مورد بحث و بررسی جمع قرار گرفت و در نهایت کتاب‌های برگزیده و تقدیری مشخص شدند.
محقق توضیح داد در این دوره، در بخش علمی نیز، همانند بخش داستان، کتاب‌های ترجمه و تألیف از هم جدا شده و به تفکیک مورد داوری قرار گرفتند. این اتفاق نوید آن است که آثار تألیفی پژوهش‌گران ما در حوزه‌های علمی هم،‌ به درجه‌ای از کمال رسیده‌اند که می‌توان آن را،‌ به استقلال دید و از میانشان نمونه‌هایی را برگزید و نشان داد.
وی گفت: در بخش تصویرگری و گرافیک هم شاخه‌ی جدیدی به نام کتاب‌سازی اضافه شد که داوران با توجه به کیفیّت فنی کتاب‌های رسیده، به انتخاب ناشران هم توجه نشان دادند.
محقق در بخش دیگری از سخنانش افزود: در این دوره، تقدیر از دو چهره‌ی فعال عرصه‌ی تألیف و ترجمه، حمیدرضا شاه‌آبادی و مجید عمیق به پاس تلاش‌های چشمگیرشان در دو سال گذشته صورت گرفت.
دبیر جشنواره در پایان ضمن خیرمقدم به مادر دلاور بی‌باک و نوجوان شهید بهنام محمدی و نیز تبریک به برگزیدگان و تقدیر شدگان و تشکر از ناشران همدل و داوران همراه، از سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون، علی گنج‌کریمی معاون تولید، حمید پیرهادی دبیر اجرایی جشنواره و همه‌ی عوامل اداری و اجرایی دبیرخانه و کانون به خاطر همراهی‌های همدلانه‌شان قدردانی کرد.