نمایش عروسکی، فعالیت های گروهی را در اعضا تقویت می کند

پس از برگزاری مرحله استانی جشنواره نمایش عروسکی در مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری مازندران و همزمان با راه یابی سه نمایش منتخب با رای هیات داوران به مرحله منطقه ای پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری که در استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد، در صحبت با کارگردان نمایش عروسکی " آرزو" که یکی از سه نمایش برگزیده مرحله استانی این جشنواره در استان مازندران است، نظرات و دیگاه وی را در این خصوص جویا شدیم. <BR> <BR>

س: از خودتان و نمایشی که انتخاب کردید برای ما بگویید؟
ج: یاسمن موجرلو هستم  مدت 2 سال است که عضو کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گلوگاه هستم . نمایش آرزو با کارگردانی بنده و  ایمانه رجبی از مربیان این مرکز و با اجرای اعضای مرکز فرهنگی و هنری گلوگاه در مرحله استانی جشنواره نمایش عروسکی شرکت کرد که خوشبختانه با رای هیات داوران به مرحله ی منطقه ای راه پیدا کرد.
این را هم باید اضافه کنم که نویسنده نمایش خانم  فائزه محمودجانلو است که با باز آفرینی اعضای مرکز گلوگاه به روی صحنه رفت.
س: نمایش عروسکی را چگونه تعریف می کنید؟
ج: نمایش عروسکی یک فعالیت گروهی است که مربی طی شناخت از تجربه و خلاقیت عضو گروهی را شکل می دهد که با استفاده از اشیاء و  ابزار عروسکهایی را بر اساس متن با هدف انتقال مفاهیم تربیتی، دینی و آموزشی می سازند.
س: نقش و تاثیر فعالیت نمایش عروسکی در کودکان و نوجوانان را چگونه ارزیابی می کنید ؟
ج: مواردی که در خصوص تاثیر نمایش عروسکی می توان یا نمود تشویق اعضاء به فعالیت گروهی به عنوان ابزاری برای یادگیری زندگی اجتماعی، پرورش تخیل و تقویت حس زیباشناختی به عنوان راهی برای نگاه تازه به زندگی و همچنین تقویت هوش فیزیکی و حرکتی در جلسات تمرین
س : منابع موجود در کانون تا چه حدی پاسخگویی  نیازهای مربیان در اجرای فعالیت نمایش عروسکی هستند؟
ج: آنچه ما در کتابخانه ی کانون در خصوص نمایش عروسکی در اختیار داریم بیشتر از پنج عنوان کتاب و فیلم نمایش عروسکی نمی باشد و همین مقدار در خصوص ارتقاء دانسته های ما کافی نیست. هر چند مربی دلسوز کانون به عنوان اهرمی هدایتگر در مسیر چنین فعالیتی تلاش می کند اما برای کودکان و نوجوان که ذهنشان تهی از نمایش عروسکی است حرکت در این مسیر دشوار است.
س: در مورد برگزاری و اجرای نمایش عروسکی در مراکز کانون چه نظری دارید؟
در این خصوص باید این نکته را اذعان داشت که برگزاری نمایش عروسکی به عنوان یکی از اهرم ها و فرایند های آموزشی و تربیتی می تواند کودکان ونوجوانان را در مسیر رشد و یادگیری هدایت نماید و همچنین آنان را با هنر نمایشی و عروسک سازی نیز آشنا سازد.
س: از دیدگاه شما ویژگی یک نمایش موفق چیست؟
نمایش عروسکی را می توان موفق یاد نمود که اعضاء گروه از ابتداء از طریق همیاری و مشارکت و هدایت مربی به صورت خلاقانه به اشیاء جان بخشند و در نهایت به یک اثری هنری در راستای آموزش و انتقال مفاهیم تربیتی  تولید نمایند.