جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی زمینه‌‌ساز ترویج فرهنگ رضوی در جامعه است

جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی کانون استان همدان فرصتی مغتنم است تا متولیان فرهنگ، زمینه‌‌ساز ترویج فرهنگ غنی رضوی در سطح جامعه باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از پیام علی‌محمد آزاد استاندار همدان است که هم‌زمان با برگزاری سومین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی در کانون استان همدان مطرح کرد.  
استاندار همدان در بخش دیگری از پیام خود تأکید کرد: ‌جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی شمه‌ای از ارادت خالصانه هنرمندان متعهدو ولایی ایران اسلامی به محضر مقدس ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) است که امسال با عنایت ویژه آن امام اجرای سومین دوره آن به کانون استان همدان هدیه شده است.
آزاد همچنین خاطرنشان کرد: هنر متعالی‌ترین عرصه برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های بلند انسانی به نسل آینده است که قرار گرفتن هنر در خدمت تبلیغ و معرفی شخصیت و سیره معصومین علیهم‌السلام، از رسالت هنر و هنرمندان متعهد ایرانی در جهان امروز حکایت دارد.
وی در ادامه گفت: نسل آینده ایران اسلامی در جهان پر تلاطم امروز در صورت انجام این رسالت از سوی هنرمندان، نسلی انقلابی،آشنا به مکتب و اصول آن و رهرو سبک زندگی امامان خواهد بود.
استاندار همدان همچنین تصریح کرد: جشنواره بین‌‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) در سایه توجهات شمس توس، توانسته شرایطی را فراهم آورد که نه تنها فرزندان ایران از برکت آن امام همام بهره‌مند شوند بلکه این مفاهیم ارزشی در سطح جهان مطرح و زمینه بیداری نسل‌های آینده جهان را فراهم آورد که بی‌تردید این موفقیت‌ها از برکات وجودی امام رضا(علیه‌السلام) و توجهات آن حضرت به خادمان خود نشأت گرفته است.
 
امام جمعه همدان: کودکان امروز مدیران لایق فردا هستند
نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شهر همدان در پیامی جداگانه به سومین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی کانون استان همدان گفت:پدران، مادران، جامعه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و همه موظفند به کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که امام معصوم فرمودند: کودکان امروز مدیران فردا هستند.
آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی در ادامه تأکید کرد: هر چه که امروز به کودکان‌مان توجه کنیم و به آن‌ها شخصیت بدهیم در آینده مدیران لایق و خدمت‌گزاران خوبی خواهند شد، اما اگر امروز به کودکان و نوجوانان و جوانان توجه نکنیم، خواه ناخواه روزی مدیریت کشور به دست این‌ها خواهد افتاد و این‌ها نمی‌توانند کشور را هدایت کنند و این‌گونه جامعه متضرر می‌شود.
وی در بخش دیگری از پیام خود خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات مکتب تشیع این است که به دوازده امام معصوم اعتقاد دارند. این 12 امام معصوم دوازده حجت‌ خدا بر عالمیان هستند، دوازده رهبر و پیشوا هستند که از طرف خداوند ماموریت هدایت امور بشریت را تا قیامت به عهده دارند و یکی از تکالیف جدی و سنگین امام معصوم این است که هر حجت خدا امام معصوم بعد از خود را به دنیا آورد و او را آن‌چنان که مرضی خداوند است تربیت کند و تحویل جامعه بدهد تا آن امام، جامعه را رهبری و هدایت کند.
امام جمعه همدان یادآور شد: ما در متون دینی داریم که امام هشتم تا سنین بالا یعنی تا سنین 40 – 30 سالگی فرزندی نداشتند و همه تعجب می‌کردند که مگر می‌شود امام بدون فرزند باشد. حضرت رضا علیه‌السلام می‌فرمود من یقین دارم که خداوند به من فرزندی عطا می‌کند که او مایه نور چشم من است و به همین دلیل هیچ عجله‌ای ندارم. در اواخر عمر امام هشتم خداوند نهمین حجت خود یعنی حضرت جوادالائمه امام محمدتقی را به امام رضا(علیه‌السلام) عطا کرد. یکی از یاران امام برای تبریک به خدمت ایشان رسید و عرض کرد یا امام رضا همین فرزند است که بعد از شما جانشین شما خواهد بود، امام رضا علیه‌السلام فرمود «بلی» خداوند فرزندی به من عطا فرموده است که در عالم اسلام نوزادی در این حد، دارای خیر و برکت نیست.
نماینده ولی فقیه تصریح کرد: شیعه باید به این موضوع توجه داشته باشد که اگر عالی‌ترین آرمان امام معصوم این است که سالم‌ترین، عالم‌ترین و عاقل‌ترین فرزندان را تربیت کند و تحویل جامعه بدهند، این تنها وظیفه امام معصوم نیست، وظیفه‌ی همه‌ی امت است. ما باید این سنت، این الگو، این درس را از امامان معصوم یاد بگیریم. لازم است ما به نسل کودک و نوجوان توجه ویژه داشته باشیم.
وی در پایان گفت: امام رضا علیه‌السلام می‌دانستند که به زودی دست ستم، پدر را از فرزند برومندشان امام جواد علیه‌السلام جدا خواهد کرد. به همین دلیل مرتب کنار گهواره آقازاده می‌نشستند و سرشان را توی گهواره می‌آوردند و با این نوزاد گفت‌وگو می‌کردند. این کار آن قدر مداومت پیدا کرد که خانم‌ها تعجب می‌کردند و عرض می‌کردند: آقاجان شما این قدر با این آقازاده انس گرفته‌اید اگر به مسافرت بروید و جدایی بین شما بیفتد، این بچه دلتنگ می‌شود، بی‌قراری می‌کند، این کار را نکنید. آن‌ها نمی‌دانستند که با فاصله‌ی اندکی امام رضا را از فرزندشان جدا می‌کنند و ایشان باید اسرار امامت و داعیه‌ی امامت را به امام جواد منتقل کند تا بعد از شهادت امام رضا علیه‌السلام حضرت جواد علیه‌السلام به عنوان حجت خدا مدیریت عالم را به عهده بگیرد و بتواند از عهده‌ی این رسالت برآید.