کد خبر: 227387
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
مدیرعامل: وظیفه کانون مهارت‌افزایی است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان ایرانی را در کنار افزایش دانایی مورد توجه قرار می دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در گردهم‌آیی کارشناسان ادبی کانون سراسر کشور به طرح این موضوع پرداخت که تفاوت فعالیت‌های کانون و نظام رسمی آموزشی کشور در اجباری نبودن فعالیت‌های کانون است که باعث می‌شود کودکان و نوجوانان با عشق و علاقه در آن پای بگذارند.
وی گفت که ویژگی کانون این است که کودکان و نوجوانان با عشق و علاقه در آن پای می‌گذارند و بسیاری از بایدها و اجبارهای نظام رسمی آموزشی کشور در کانون وجود ندارد. مدرسه وظیفه تعلیم و تربیت رسمی را بر عهده دارد ولی ما می‌خواهیم این بایدها را نداشته باشیم و عملکرد ما نباید رسمی و اجباری باشد.
 حاجیان‌زاده این ویژگی را عاملی دانست که باعث می‌شود خلاقیت کودکان رشد و پرورش پیدا کند و بچه‌ها تولید کننده و خلاق بار بیایند و ورزیده شوند این اتفاق در دراز مدت، بزرگانی را در عرصه‌ی فرهنگ و ادب به جامعه تحویل می‌دهد همان اتفاقی که در گذشته نیز افتاده است.
وی در همین حال، ارتباط با مدارس را یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری از کانون عنوان کرد که می‌تواند به نشر تولیدات و توانمندی‌های کانون کمک کند حاجیان‌زاده در این زمینه گفت که باید با حفظ استقلال کانون از ظرفیت‌های مدارس استفاده کنیم به همین منظور کارگروهی هم تشکیل داده‌ایم تا این موضوع را بررسی کنند.
مدیرعامل کانون در عین حال گفت که آثار کودکان و نوجوانان خلاق و تولیده کننده نیز باید در معرض دید قرار بگیرد و برگزاری جشنواره‌های هنری و ادبی باعث دیده شدن این خلاقیت‌ها می‌شود.
وی بار دیگر بر اهمیت تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان به عنوان نیروها و مربیان آینده کانون تاکید کرد و گفت: اگر به این مساله توجه نشان دهیم آن‌گاه برای پیدا کردن مدیران جدید نیازی نیست که نگاه‌مان به بیرون از کانون باشد. حتی انتخاب مدیرعامل هم از درون مجموعه، نشان‌دهنده‌ی این خواهد بود که کانون کاملا مولد است از این روند بی‌تردید هم کانون، هم تمامی جامعه استفاده خواهند کرد.
حاجیان‌زاده با بیان این‌که برخی مدیران به دنبال ارایه‌ی آمار هستند و تصور می‌کنند این آمار، آن‌ها را در منظر رسانه‌ها بهتر جلوه می‌دهد ولی من معتقدم باید به دنبال کیفیت بخشی باشیم و آماردهی برای ما موضوعیت ندارد به اعتقاد من همان 100 عضو یک مرکز کانون که با پای خود به مرکز می‌آیند گاهی از نظر کیفیت از هزاران هم‌سن و سال خود موفق‌ترند. در عین حال نباید تعداد اعضای مراکز از حد متعارف هم کم‌تر باشد که این خود یک نوع آسیب است.
مدیرعامل کانون در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت توجه به رویکردهای دینی و انقلابی تاکید کرد و یادآور شد که بسیاری از فعالیت‌های کانون در واقع یک نوع تکنیک است اما اگر از محتوای مناسب غفلت کنیم افرادی را تربیت کرده‌ایم که مهارتی را به دست آورده‌اند و از چهره‌های متخصص خواهند شد اما همین مهارت می‌تواند آسیب‌زا هم باشد و ما نمی‌خواهیم تنها بچه‌ها را شاعر و قصه‌نویس بار بیاوریم آن‌ها باید با مسایل سیاسی کشور و جهان هم آشنا باشند.
در این گردهم‌آیی محسن فضلی سرپرست معاونت فرهنگی کانون گفت که نگاهی که در حال حاضر در کانون ترویج می‌شود به واقع حرف ماست و امیدواریم این نشانه‌های راه را به درستی پیدا کنیم و به سمت مقصد حرکت کنیم این نگاه برکات زیادی را برای کانون به ارمغان می‌آورد.
در گردهم‌آیی کارشناسان ادبی کانون سراسر کشور که در تهران برگزار شد تعدادی از کارشناسان، دیدگاه‌های خود را با مدیرعامل مطرح کردند و از تلاش‌های حمیده شهنواز کارشناس با سابقه‌ی کمیته کتاب کانون که به جمع پیشکسوتان پیوسته است نیز قدردانی شد.